Portalas tv3.lt sulaukė kavinėje apsilankiusio ir kvitą su neįprastu prierašu gavusio skaitytojo klausimo. Paprašęs sąskaitos Danieliumi prisistatęs skaitytojas gavo kvitą, kurio apačioje parašyta „Tai ne KVITAS, reikalaukite kvito! Taip padėsite LT surinkti mokesčius!“
Vyras, nors ir apmokėjo sąskaitą įprastai, kiek pasimetė, ar kavinė tokiu būdu nebando „nusukti“ mokesčių, todėl kreipėsi su prašymu paaiškinti, kuo šis „kvitas“ skiriasi nuo tikrojo.
Didina visuomenės sąmoningumą
Pasirodo, kavinės lankytojas gavo ne kvitą, o išankstinę sąskaitą, dar vadinamą „prečekiu“, klientui išduodamą prieš atsiskaitant už suteiktas paslaugas, aiškina Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI).
„Atsiskaičius, kartu su grąža gyventojui turi būti išduodamas ir fiskalinis kasos aparato kvitas, kurį identifikuoja fiskalinis logotipas – trijų raidžių „LTF“ derinys. Tik toks kvitas užtikrina, kad gyventojo sumokėtus pinigus įmonė tinkamai įtrauks į apskaitą ir sumokės mokesčius“, – atsakyme tv3.lt rašė VMI Verslo elektroninėje erdvėje ir elektroninėmis priemonėmis kontrolės skyriaus vedėjas Rolandas Puncevičius.
Jis sveikina įmonės sprendimą rašytiniu būdu atkreipti klientų dėmesį, kad pirmasis pateiktas kvitas yra tik išankstinė sąskaita, mat tai padeda gyventojui lengviau identifikuoti, ką jis gavo.
„Tai tarsi priminimas, kad ir kitose viešojo maitinimo įstaigose apsilankę gyventojai turėtų įvertinti, koks dokumentas jiems pateikiamas, bei drąsiau pareikalautų išduoti būtent fiskalinį kasos aparato kvitą“, – teigė VMI atstovas.
Inspekcija pastebi didėjantį gyventojų sąmoningumą – žmonės vis dažniau atkreipia dėmesį ar jiems išduodamas kvitas, ar išduotas kvitas fiskalinis, suprasdami, kad tai įrodymas apie į šalies biudžetą nukeliausiančias lėšas.
„Siekiant ženklaus šešėlinės ekonomikos reiškinių sumažėjimo viešojo maitinimo sektoriuje, labai svarbus visuomenės sąmoningumas, todėl tokias ir panašias savanoriškas verslo iniciatyvas vertiname teigiamai“, – rašė Ž. Puncevičius.
Bando ir apgauti
Tačiau VMI pažymi, kad pasitaiko atvejų, kai įmonės bando gudrauti ir net po apmokėjimo klientams išduoda ne fiskalinius kvitus, o labai juos primenančias išankstines sąskaitas su panašiais duomenimis.
„Primename, kad už suteiktas paslaugas gavus tik išankstinę sąskaitą, klientas visuomet turėtų pareikalauti fiskalinio kvito“, – pabrėžė Ž. Puncevičius.
Apie pastebėtus galimus pažeidimus gyventojai gali pranešti VMI pasitikėjimo telefonu 1882, pasinaudoti programėle išmaniesiems telefonams „Pranešk“, užpildyti anketą VMI interneto svetainėje ar atvykus į bet kurį VMI aptarnavimo padalinį.
Papildoma informacija:
Visi Lietuvoje už prekes ar paslaugas gyventojams išduoto kasos aparato kvito duomenys turi būti išspausdinti lietuvių kalba, pats kvitas turi būti ryškus, lengvai įskaitomi tokie duomenys, kaip: kvito antraštė (įmonės pavadinimas, kasos aparato įrengimo adresas ir pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mokėtojo kodas arba įmonės kodas); kvito eilės numeris; kvito išdavimo data ir laikas; prekės/paslaugos arba jų grupės pavadinimas; prekės/paslaugos kaina ir kiekis; visa mokėtina suma ir PVM suma (jeigu verslo atstovas yra šio mokesčio mokėtojas); iš asmens gauta suma ir grąža; fiskalinis logotipas (žymimas trijų raidžių „LTF“ deriniu); unikalus kasos aparato numeris.