Atėję 2009 metai Lietuvos vairuotojams jau pasiūlė ir dar pasiūlys keletą naujovių. Tiesa, radikalių permainų, kokios laukė mūsų pernai, neturėtų būti - jei premjeras Andrius Kubilius nepersigalvos ir neįves mokesčio už automobilius gyventojams.
Nuo sausio 1-osios įsigaliojo Alkoholio kontrolės įstatymo pataisos, nustatančios, kad fiziniams asmenims draudžiama vartoti, laikyti ir gabenti alkoholio produktus atidarytoje pakuotėje automobilių salonuose, išskyrus autotransporto priemones, kurių salonas yra stacionariai atskirtas nuo vairuotojo vietos.
Alkoholio produktų pakuotė (butelis, skardinė, pakelis, statinė ir kt.) laikoma atidaryta, jeigu alkoholio produktų gamintojo išleista pakuotė yra pažeista, t. y. ji buvo atkimšta, atsukta ir pan.
Už šios tvarkos pažeidimą nustatyta administracinė atsakomybė, administracinių teisės pažeidimų protokolus rašys policijos pareigūnai, o nagrinės rajonų ar miestų apylinkių teismai.
Minimali bauda už atidarytos alkoholio pakuotės gabenimą - nuo 100 iki 300 Lt bei šių prekių konfiskavimas.
Panašu, kad šis įstatymas priimtas blogiausiomis Seimo tradicijomis - nenumačius įvairiausių aplinkybių. Pavyzdžiui, kam teks minėta administracinė atsakomybė - vairuotojui ar, sakykime, nuo jo slapčia alaus skardinę atsidariusiam mikroautobuso keleiviui.
Be to, priimdami įstatymą politikai net nesigilino, jog egzistuoja įvairūs kėbulų tipai. Sakykime, žmogus veža parduoti tuščius alaus butelius. Jei jie sukrauti sedano bagažinėje, įstatymas nepažeidžiamas. Tačiau kaip bus traktuojamas tų butelių vežimas, pavyzdžiui, visureigiu, kurio bagažinė ir salonas turi bendrą erdvę? O jei dar kuriame nors iš tų butelių bus lašas alaus?
Saugus eismas - nuo darželio
Minėtais pakeitimais apribotas ir alkoholinių gėrimų pardavimas taip pat susijęs su eismo saugumu - nuo sausio 1-osios nuo 22 iki 8 val. nebebus galima įsigyti alkoholio parduotuvėse, kioskuose ir prekybos centruose.
„Po įstatymo pakeitimo išgirdome balsų - neva dabar tie, kas norės išgerti po 22 val., eis „pas bobutę“. Pastebėkite - eis, o ne važiuos. Tai ir yra svarbiausia. Juk iki šiol, ypač kaimuose, pritrūkę alkoholio sėsdavo į mašiną ir važiuodavo iki artimiausios degalinės. Dabar to nebebus“, - „Autosalonui“ džiaugėsi Susisiekimo ministerijos sekretorius Rimvydas Gradauskas.
Jo teigimu, pernai įsigaliojusi griežtesnė atsakomybė už vairavimą išgėrus ir kitus pažeidimus buvo vaisinga - žuvusiųjų buvo net 33 proc. (arba 241 žmogumi) mažiau nei 2007 metais, sužeistųjų sumažėjo 2 133 žmonėmis.
„2009 metais stengsimės laikytis tos pačios politikos. Tiesa, kardinalių pakeitimų eismo saugumo srityje nenumatome, tiesiog eisime ta pačia kryptimi. Stiprinsime švietėjišką veiklą. Tikimės pradėti nuolatinį ir tęstinį saugaus eismo mokymą jau vaikų darželiuose ir jį tęsti mokyklose“, - teigė ministerijos pareigūnas.
Griežtės atsakomybė pėstiesiems
R. Gradausko teigimu, pernai įsigalioję Administracinės teisės pažeidimų kodekso sugriežtinimai buvo rezultatyvūs ir kovojant su piktybiškais pažeidėjais, mat jiems buvo numatyta ir laisvės atėmimo bausmė.
O šiais metais planuojama sugriežtinti administracinę atsakomybę pėstiesiems - ji numatyta už atšvaitų nenaudojimą tamsiu paros metu. Kartu ši atsakomybė griežtesnė būtų ir dviratininkams.
Kelių eismo taisyklėse (KET) radikalių naujovių irgi nenumatoma - jos apsiribotų pakeitimais.
„Pernykščiu KET pakeitimu vairuotojams, neturintiems 2 metų vairavimo stažo, privaloma ant automobilio priekinės ir galinės dalių turėti kvadratinį žalią klevo lapo formos skiriamąjį ženklą.
Tačiau dabar paaiškėjo, jog tai nėra praktiška - ant priekinio stiklo klijuojamas ženklas gerokai pablogina matomumą. Tad gali būti, kad reikalavimo dėl ženklo ant priekinės automobilio dalies atsisakysime“, - paaiškino ministerijos valdininkas.
Be to, gali būti atšauktas ir buvusio ministro įsakymas dėl draudimo nuo 2011-ųjų balandžio 10 dienos važinėti su dygliuotomis padangomis.
Po avarijos - techninė ekspertizė
Be to, šiais metais Lietuvoje turėtų būti baigtas įgyvendinti didžiausias automobilių greičio matuoklių įrengimo projektas - tikimasi, jog trečiąjį metų ketvirtį valstybinės reikšmės keliuose veiks visi numatyti 151 stacionarus ir 11 mobilių greičio pažeidėjus fiksuosiančių matuoklių.
Sausio 1-ąją įsigaliojo Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų gamybos ir perdirbimo bei motorinių transporto priemonių, priekabų, kurioms uždrausta dalyvauti viešajame eisme, remonto ir techninės ekspertizės reikalavimai ir atlikimo tvarka.
Ja numatoma, kad transporto priemonėms, jų priekaboms, sugadintoms eismo ar kitokio įvykio metu, kai jos negali judėti sava eiga ir joms uždrausta dalyvauti viešajame eisme, turės būti atlikta techninė ekspertizė bei atlikta neeilinė privalomoji techninė apžiūra.
Techninei ekspertizei turės būti pateikiama transporto priemonė, dokumentai, atspindintys atliktus remonto darbus, bei kėbulo (rėmo) geometrijos atstatymo išvados. Kai atstatomasis remontas bus atliekamas gamintojo įgaliotame servise, transporto priemonės techninė ekspertizė bus neprivaloma.
Tomas GUKAUSKAS