Europos automobilių saugumo vertinimo konsorciumas paskelbė apie būsimus pokyčius. Jei automobilis neturės fizinių valdiklių bent penkioms esminėms funkcijoms, jam penkių žvaigždučių įvertinimas bus nepasiekiamas.
Šis sprendimas nėra atsitiktinis. Tyrimai rodo, kad ekranuose paslėptos funkcijos mažina vairuotojo dėmesingumą ir didina avarijų riziką. „Pagrindinių funkcijų perkėlimas į jutiklinius ekranus verčia vairuotojus nukreipti žvilgsnį nuo kelio, o tai kelia realų pavojų. Tai – visos pramonės problema“, – sako „Euro NCAP“ strateginės plėtros vadovas Matthew Avery.
Nuo 2026 metų norint gauti aukščiausią įvertinimą, kiekviename automobilyje turės būti fiziniai valdikliai šioms penkioms funkcijoms:
- Įjungti arba išjungti posūkius
- Įjungti arba išjungti avarinį signalą
- Įjungti arba išjungti garsinį signalą
- Įjungti arba išjungti priekinius valytuvus
- Mygtukas „eCall“ sistemai
Jei bent viena iš šių funkcijų bus paslėpta tik ekrane, automobilis praras svarbius vertinimo balus ir neteks galimybės gauti penkias žvaigždutes.
Tarp tų, kuriuos šis pokytis paveiks labiausiai – „Tesla“. Šio gamintojo modeliuose net valytuvai ar posūkio signalai dažnai valdomi per ekraną, o fizinių mygtukų – vos keli.
Nors automobilių pramonės ekspertai šiuos „Tesla“ sprendimus kritikuoja, tačiau būtent ši filosofija tampa sektinu pavyzdžiu kitiems. Sulig kiekvieno modelio pasirodymu, gamintojai vis daugiau funkcijų perkelia į jutiklinį ekraną.
Vis dėlto „Euro NCAP“ siunčia labai aiškią žinutę. Vaupyti vairuotojo saugumo sąskaita – nebepriimtina. Gamintojams, kurie stengiasi supaprastinti salonų dizainą išbraukdami fizinius valdiklius, šį kartą tai kainuos brangiai – tiesiogine prasme.
Ir visai tikėtina, kad artimiausiais metais reikalavimai sugrąžinti tradicinius valdymo elementus tik griežtės.