Lenktynėms – Lietuvos tūkstantmečio vardas
Liepą kurortinę Palangą sudrebinusios „Omnitel 1000 km lenktynės“ nuo pat 2000-ųjų jas rengiančiai „Promo Sporto“ bendrovei, o kartu ir visiems sporto gerbėjams, tapo įsimintinos ne vien tik kaip jubiliejinės, dešimtosios renginio istorijoje. Tai buvo pirmosios ir vienintelės automobilių sporto varžybos, įtrauktos į Lietuvos vardo tūkstantmečio minėjimo renginių sąrašą ir joms suteiktas šis garbingas vardas.
„Prieš dešimt metų, susirinkę į pirmąsias ilgų nuotolių automobilių žiedines lenktynes, nesitikėjome, kad joms bus lemta įgauti tokį pagreitį, - prieš 10-ąsias lenktynes kalbėjo vienas tituluočiausių šalies automobilių sporto meistrų Eugenijus Tumalevičius, kartu su Vytautu Venskūnu ir Vladu Laurinavičiumi laimėjęs pirmąsias 1000 km. lenktynes Palangoje. – Džiugu, kad dalyvauti šiose varžybose tapo prestižo reikalas ne tik pajėgiausiems šalies lenktynininkams, bet ir jų kolegoms iš daugelio užsienio šalių.“
Renginio svarbą suvokė ne tik jo organizatoriai. Dešimtmečio sukaktis ir vis kylantis jo populiarumas iškėlė atsakomybės kartelę ne tik lenktynių organizatoriams, bet ir rėmėjams, ir patiems jų dalyviams.
„Mums, dešimtųjų 1000 km lenktynių organizatoriams, teko didžiulė garbė ir atsakomybė surengti jas jubiliejiniais metais, kai Lietuva plačiai mini savo vardo tūkstantmetį“, – atidarydamas renginį tradicinėje jo starto vietoje, Vytauto gatvėje, pabrėžė jį rengiančio „Promo Sporto“ direktorius Darius Jonušis.
Palanga nematė blankių lenktynių
9 val. 19 min. – tiek trasoje užtruko 334 ratus apsukę ir pirmieji finišo vėliavą bei spalvingų fejerverkų saliutus jų garbei pro „Ferrari F430 Challenge“ automobilio langus išvydę „Snoras Client Team“ komandos sportininkai Aleksejus Vasiljevas, Jonas Gelžinis ir Ilja Burenko.
Aleksejui ir Jonui tai buvo antrasis toks laimėjimas Palangoje paeiliui, o ukrainiečio I. Burenko pavardė pirmą kartą papildė lenktynių Palangoje nugalėtojų garbės galeriją.
Antrąją vietą su specialios konstrukcijos automobiliu „Adampolis Luego Kit car“ iškovojo „Bauer Racing“ komandai atstovavę šių lenktynių Palangoje 2007 m. laimėtojas Ramūnas Čapkauskas ir jam talkinęs Tomas Šipkauskas, per tą patį laiko limitą įveikę 319 ratų.
Tik vienu ratu nuo antrųjų prizininkų atsiliko trečiosios vietos laimėtojai, „Rimo“ komandos atstovai Rimantas Blažulionis, Saulius Vitkauskas ir Vaidas Navickas su dyzeline „BMW 330“.
Per žingsnį nuo garbės pakylos trečiojo laiptelio liko Belgijos „KS Motorsport“ komanda, kurios lenktynininkai Stewe Vanbellingenas ir Benny Smetas vairavo iki tol Lietuvoje dar nematytą „Ginetta G50R“ automobilį ir nuvažiavę 317 ratų liko ketvirti.
Lenktynės buvo įdomios, nes varžovai verti vienas kitų. Tačiau šįsyk plačiau nekalbėsime apie varžybų peripetijas, o pabandysime pažvelgti į keletą aspektų, lemiančių renginio patrauklumą netgi ne itin besidomintiems automobilių sportu.
Varžėsi virtualioje trasoje
Automobilių sporto gerbėjai buvo pamaloninti dar gerokai prieš Lietuvos tūkstantmečio „Omnitel 1000 km lenktynes“, kai „Promo Sportas“ kartu su „Topo centru“ pakvietė juos į virtualias lenktynes, vykusias parduotuvėse Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.
Automobilių sporto gerbėjus nudžiuginusi naujovė - virtuali Palangos žiedinių lenktynių trasa - sumodeliuota naudojant itin tikslius GPS prietaisus, susilaukė didžiulio susidomėjimo. Vien dėl teisės kautis finale varžėsi per 200 dalyvių, kurių amžius nuo 13 iki 40 metų.
Po kelias valandas užtrukusių atkaklių finalinių varžybų teisę vadintis tikrais lenktynininkais įgijo sostinės atstovai Aurimas Čebotariūnas, Martynas Dailidėnas ir Andrius Stankevičius, finale pranokę klaipėdiečius Mindaugą Klumbį, Andrių Balilionį ir Deividą Matulį. Treti liko kauniečiai Vygintas Kuprys, Kęstutis Mickevičius ir Andrius Vaitekūnas.
Žvaigždės trasoje ir scenoje
Irgi tradicinėmis tapusių pramogų pasaulio ir TV žvaigždžių lenktynių, kuriose jų dalyviai varžosi trumpoje, vos ketvirčio mylios (401 metro) sprinto, labiau išpopuliarėjusio „drag” pavadinimu, trasa ir vėl buvo tirštai apgulta.
Žiūrovai pamėgo šią atrakciją, nes kasmet sprinte lenktyniauja vis kitos žvaigždės, būtent tais metais ryškiausiai spindėjusios scenoje ar mažajame ekrane ir, žinoma, neslepiančios ambicijų sužibėti ir čia, lenktynių trasoje.
2009 m „LNK – GRIFS AG žvaigždžių lenktynėse” spindėjo ryškūs veidai, tapę papildomu viso renginio traukos aspektu - Živilė Vaškytė, Rolandas Vilkončius, Oksana Pikul, Giedrius Leškevičius, Jolanta Paulauskienė, Audrius Bružas, Mindaugas Stasiulis ir kiti.
Azartas ir troškulys pirmam kirsti finišo liniją nesvetimas ir žvaigždėms, tačiau dauguma jų vienbalsiai tvirtino nesilygiuojantys į profesionalus, 1000 km. lenktynių dalyvius.
„Pritariu, kad lenktyniauti galima tik specialiai įrengtose ir kompetentingų specialistų prižiūrimose trasose bei lenktynėse“, - tvirtino sakė didžiausią stažą tarp kolegų turintis LNK veidas Rolandas Vilkončius, automobilį vairuojantis nuo 1993 m.
„Nors automobilių sportas uždega, tačiau išvairavęs savo „Subaru Legacy“ į gatvę ar kelius stengiuosi likti ramus, nepiktybiškas nei sau, nei kitiems eismo dalyviams,“ – sakė LNK projekto „Žvaigždžių duetai“ nugalėtojas ir TV laidos vedėjas Giedrius Leškevičius.
Lenktyniavo ir mažieji
Kol suaugę sekė didžiųjų lenktynių peripetijas, jų atžalos džiaugėsi nauju atrakcija. Pirmą kartą lenktynių miestelyje Lietuvos automobilių kelių direkcijos drauge su jaunųjų kelininkų klubu „Kelelis“ iniciatyva mažuosius kvietė elektromobilių trasa, kuri, kaip ją vertino daugelis atvedusių atžalas tėvelių, tapo pirmuoju tikru saugaus eismo pradžiamoksliu.
Ši trasa – tai sumažintas, miniatiūrinis gatvės su žiedine sankryža, veikiančiais šviesoforais ir visais būtinais kelio ženklais maketas. Čia vaikai vairavo elektromobilius nemokamai, o geriausiai įveikę trasą buvo apdovanoti Kelių direkcijos išleista, saugaus eismo pradmenų ugdymą skatinančia knygele „Saugiai į mokyklą, saugiai į namus“ ir kitais juos itin pradžiuginusiais prizais.
Žiūrovai nenorėjo skirstytis
2009 m. vykęs renginį vainikuojantis baigiamasis koncertas labiausiai įsiminė žiūrovams, kurie dar ilgai nenorėjo skirstytis. To priežasčių ko gero irgi nereikia toli ieškoti.
Lenktynes ką tik baigusiems sportininkams, žiūrovams ir palangiškiams koncertavo pamėgti šalies estrados meistrai ir grupės – Vaida Genytė, Violeta ir Vilius Tarasovai, Merūnas, Stano, Radži, „69 danguje“, Andrius Bružas ir Karina, Šorena ir kiti.
Transliavo ir Motors TV
Užtikrinti nepriekaištingą renginio matomumą – dar vienas jo sėkmės komponentų. 10-ąsias maratonines lenktynes matė itin didelė auditorija. Iš 1000 km lenktynių trasos ir jos prieigų surengtos kelios didelės tiesioginės transliacijos bei keli išsamūs reportažai apie lenktynių eigą ir jų užkulisius.
Žiūrovai tiesiogiai stebėjo lenktynių finišą ir iškart po jo vykusį šalies estrados žvaigždžių bei grupių koncertą, kurį vedė Živilė Vaškytė ir Mindaugas Stasiulis.
Pirmą kartą didžiausio Baltijos šalyse automobilių sporto festivalio istorijoje lenktynių TV transliacijos įrašą rodė palydovinės ir kabelinės TV kanalas Motors TV.
48 minučių trukmės laida apie Palangoje vykusias lenktynes buvo parodyta net 35 kartus Motors TV, Motors TV UK ir Motors TV International kanalais. Tad Lietuvoje vykusias automobilių lenktynės pirmą kartą stebėjo tokia plati tarptautinė auditorija. Motors TV programa matoma 54 šalyse ir pasiekia 16 milijonų abonentų. Lietuvoje Motors TV tais metais retransliavo „Interaktyvioji Gala“ televizija ir kelios kabelinės televizijos kompanijos.
Keturias dienas Palangoje vykusias lenktynes, kuriose dalyvavo 52 komandos ir 161 lenktynininkas iš Lietuvos, Latvijos, Estijos, Belgijos, Didžiosios Britanijos, Lenkijos, Rusijos, Ukrainos ir Jungtinių Arabų Emyratų, tiesiogiai stebėjo daugiau nei 70 000 žiūrovų.