Prekybos centrai tapo neišvengiama buities dalimi: „Norfa“, „Rimi“, „Iki“ ir „Maxima“ ženklus tenka matyti kas dieną. Jų kainos ir prekių asortimentas skiriasi, bet ne visada tai nulemia pasirinkimą, kur apsipirkti. Patogumas, artumas – vienas svarbiausių faktorių.
Kiekvienas prekybos centras turi savo pirkėjo viziją ir orientuojasi į tam tikrus žmonių pirkimo įpročius. Balsas.lt pasidomėjo, kuo vieni prekybos centrai pranašesni už kitus.
IKI - patogiausiai išdėstytos prekės
Patogiausias prekių išdėstymas.
Prie įėjimo lentynose – vaisiai ir daržovės.
Visos pagrindinės maisto prekės išdėstytos prie sienos.
Parduodami tik apatiniai drabužiai.
Gėrimai ir šaldytos prekės išdėstytos salės pabaigoje.
Centras išsiskiria ledų gausa.
6 savitarnos kasos.
Cigaretės parduodamos informacijos centre.
Maža parduotuvė. Maža stovėjimo aikštelė.
„Norime būti geriausia maisto prekių parduotuve“, – sakė Valdas Lopeta, „Iki“ prekybos tinklo komunikacijos vadovas. Tai iliustruoja ir gausios pačios „Iki“ gaminių linijos. „Cento“, kaip teigė parduotuvės atstovas, yra pigiausi iš siūlomų maisto produktų, bet vis tiek kokybiški. Kitoje spektro pusėje – „IKI Gurmanai“: išskirtiniai, prabangūs, kitose parduotuvėse gal nepasitaikantys produktai. Be to, neseniai pradėta „IKI“ prekės ženklo linija, kuri, kaip teigė V. Lopeta, kokybe nenusileidžia kitoms prekėms, bet yra pigesnė. Šalia jų yra „IKI Ūkis“, ant pakuotės kiek galima geriau nurodanti, iš kurio ūkio atkeliavo prekė ir „Pagaminta IKI“, siūlanti vartojimui paruoštus, vietoje pagamintus patiekalus. Populiariausios, pasak atstovo, yra „Cento“ ir kaip tik minėtoji „Pagaminta IKI“ linijos.
Tokiu produkcijos pasiskirstymu stengiamasi pritraukti įvairius pirkėjus: prie biurų esančias parduotuves labiau lanko vadybininkai, įmonių darbuotojai, mikrorajonuose – senjorai ir šeimynos.
Tai, kiek vidutiniškai parduotuvėje išleisti linkęs pirkėjas, V. Lopeta pasakyti negalėjo,tačiau pirkimo tendencijos, anot jo, keičiasi – ekonominio nuosmukio metu sumažėjo pirkėjų atsakomybė prekės ženklams. „Akcija tapo pagrindiniu prekės ženklu“, – teigė „IKI“ atstovas.
RIMI – daugiausia greitai paruošiamo maisto
RIMI Hypermarket išdėstymas yra vienodas. Kartais gali būti veidrodinis, priklausomai nuo įėjimo.
Prie įėjimo – drabužiai ir mokyklinės prekės.
Po „Maximos“ – didžiausias buitinių prekių pasirinkimas .
Maistas prasideda praėjus drabužius, kosmetiką, knygas, mokyklines prekes, žaislus.
Daug daiktų akciją skelbiančiose krūvose. Šios yra visur, nepriklausomai nuo greta esančių skyrių.
Padrikas prekių išdėstymas. Mokyklinius reikmenis galima rasti bent dviejose vietose, alaus galima rasti bet kur, „RIMI“ pienas toli nuo paprasto pieno ir t.t.
Gausiausias egzotiškų vaisių ir daržovių pasirinkimas.
Stipriausia RIMI pusė – paruošto valgyti maisto gausa ir įvairovė. Jis išdėstytas prie galinės parduotuvės sienos.
Informacijos skyriuje 40 ct. pigesnis mokesčių mokėjimas.
„Mes orientuojamės plačiai, bet daugiausiai į maistą“, – teigė prekybos tinklo „Rimi Lietuva“ viešųjų ryšių vadovė Renata Stanaitytė–Česnulienė. Pirkėjas, kuris nori apsipirkti greičiau ir nusipirkti būtiniausių maisto prekių, dažniau renkasi „Supernetto“ ar mažesnes „Rimi parduotuves“. „Rimi Hypermarket“, esą, skirtos tiems, kurie turi laiko, nori atrasti naujų prekės ženklų, galbūt sudalyvauti degustacijose. Pagal tai sudaromas ir prekių sąrašas. „Didžiosiose parduotuvėse pirkėjai labiausiai domisi egzotiškomis naujienomis, prabangiais gurmaniškais maisto produktais,tačiau toks pirkėjų segmentas yra sąlyginai nedidelis“, – tvirtino R. Stanaitytė–Česnulienė.
Rimi, kaip ir kiti prekybos centrai, turi prekių linijų su savu prekės ženklu. Kai kurios jų pigesnės už alternatyvas, nes, pasak firmos atstovės, tiesiogiai perkamos iš ūkininkų, taip panaikinant tarpininko ir rinkodaros kaštus. „Todėl pagrindinis „PL“ ženklu pažymėtų prekių išskirtinumas tas, kad jų gali rasti tik tame tinkle ir gauti prekę su optimaliu kainos ir kokybės santykiu“, – pasakojo R. Stanaitytė–Česnulienė.
NORFA
Arčiausiai įėjimo išdėlioti žaislai ir pramoninės prekės.
Normalus pasirinkimas drabužių ir buitinių prekių.
Mažiausias kompiuterinių prekių pasirinkimas. Daugiau žaidimų ir filmų nei IKI.
Prie mėsos skelbiama kilmė: iš kokios skerdyklos ir pan.
Mažiausiai bandelių, jos pigiausios.
Pigiausi koldūnai.
Vienintelėje nėra „ūkininkų produkcijos“ kampelio.
Alkoholio ir tabako skyrius yra toliausiai nuo įėjimo.
Neturi egzotiškos/prabangios mėsos, žuvies, sekcijų užsienietiškai virtuvei.
Vienintelė neturi šviežiai spaustų sulčių baro.
„Norfos“ prekybos tinklas, pasak jo atstovo spaudai Dariaus Ryliškio, orientuojasi į skaičiuojančius pinigus pirkėjus. Daugiausiai dėmesio skiriama į vidutinio dydžio parduotuvių steigimą. Į tipinių klientų tarpą papuola vidutines ar mažesnes pajamas turintys, vidutinio amžiaus ir moteriškos lyties klientai. Didesnes parduotuves mėgsta ir „didmenininkai“ – kavinių ir kitų įstaigų atstovai. Pirkėjus vilioti padeda ir lojalumo programa.
D. Ryliškis teigė, kad prekybos tinklo parduotuvėse stengiamasi pateikti lietuviškas prekes. „Norfa“, esą, vienintelė pardavinėja tik lietuviškos kilmės gyvulinę mėsą.
Pasak vieno prekybos centro vilniuje atstovo, nors pieno pasirinkimas ir didelis, daugiausiai pirkėjai renkasi pigiausią variantą.
MAXIMA – didžiausias buitinių prekių pasirinkimas
Didžiausias iš visų prekybos centrų.
Iki maisto prekių reikia praeiti pro knygas, filmus, žaidimus, indus, vazonus, buitinę techniką.
Didžiausias ne maisto prekių pasirinkimas tarp visų parduotuvių.
Praėjimuose sukrautos prekės – neišimtos iš sandėlinių pakuočių.
Didelis duonos gaminių ir konditerijos skyrius.
Didžiausias alkoholio skyrius.
Yra ištisa sekcija lentynų ekologiškam maistui.
Didelė stovėjimo aikštelė.
„MAXIMA LT“ stengiasi teikti maksimalią naudą vietos gyventojams, patenkindama jų kasdienius plataus vartojimo poreikius“, – teigė Olga Malaškevičienė, „MAXIMA LT“ atstovė ryšiams su visuomene. Prekybos tinklo paskirtis esą palengvinti kasdienį žmonių gyvenimą, pavyzdžiui, leidžiant parduotuvių kasose susimokėti už komunalines paslaugas, telekomunikacijos operatorių paslaugas ir t.t..
Prekių asortimentas priklauso nuo parduotuvės formato – gausiausias jis XXX „Maximose“. Tinklas taip pat turi ir savo prekinius ženklus. „Skirtingi privatūs ženklai yra skirti skirtingoms pirkėjų grupėms ir tai nėra vien kainos klausimas“, – pasakojo O. Malaškevičienė. „Ecologika“ ženklas, pavyzdžiui, pasižymi tuo, kad jo prekės turi ekologiško ūkio pažymėjimus. „Optima linija“ į rinką buvo įvesta dar 2002 metais. „Tai nėra patys pigiausi produktai rinkoje, tačiau jie pigūs ir kokybiški. Šiuos produktus daugiausiai renkasi socialiai jautri visuomenės dalis“, – teigė „MAXIMA LT“ atstovė. „Favorit“ linija buvo įvesta prieš trejus metus ir šie produktai esą kokybe atitinka savo klasės lyderius. Teigiama, kad jų populiarumas visą laiką auga.
Kaip ir visi tinklai „MAXIMA LT“ atsižvelgia į pirkėjų porekius. Pagal tai į rinką atsargiai įvedami tam tikri produktai. Pavyzdžiui, Vilniuje Mindaugo gatvės „Maximoje“ pradėta pardavinėti birius ekologiškus produktus. Azijos maisto populiarumas paskaitino jį pardavinėti ir tinklo parduotuvėse.
Apie prekes virtualiame krepšelyje
Parinktos įvairios, paprastos maisto prekės. Įsivaizduojamas pirkėjas valgo servelatą arba karštai rūkytą dešrą, neperka „sūrio gaminių“ ar „tepių riebalų mišinių“, miltų perka du kilogramus, žiūri į sūrio kilogramo kainą (bet nežiūri į egzotiškus, pavyzdžiui, ožkos pieno), kiaušinių atveju neišrankus dydžiui ir spalvai, renkasi neapdorotą aukštoje temperatūroje pieną.
Apskaičiuojant krepšelio versiją, parengtą pagal prekybos centrų prekių linijų ar vietinės gamybos kainas, naudota pigiausio produkto kaina. Tais atvejais, kai tokio rasti nepavyksta – naudojama tiesiog pigiausios prekės kaina. Virdulys yra skirtas palyginti buitinių prekių kainomis. Kadangi tai yra retas pirkinys, jo į krepšelio paskaičiavimus neįtraukėme.
IKI | |||
Pigiausias | Brangiausias | Vietinis | |
Pienas | 2,39 | 2,99 | 1,69 |
Kiaušiniai | 3,49 | 4,99 | 2,99 |
Batonas | 1,89 | 2,69 | 0,85 |
Juoda duona | 1,59 | 4,19 | |
Sviestas | 1,39 | 5,49 | 3,49 |
Miltai | 3,99 | 4,79 | 3,79 |
Sūris | 20,99 | 22,99 | 12,99 |
Dešra | 3,99 | 10,49 | 2,09 |
Bulvės | 0,95 | 1,4 | |
Virdulys | 69,99 | 99,99 | |
40,67 | 60,02 | 30,43 |
RIMI | |||
Pigiausias | Brangiausias | Vietinis | |
Pienas | 1,65 | 2,99 | 2,79 |
Kiaušiniai | 3,09 | 5,39 | 3,49 |
Batonas | 0,58 | 2,69 | 1,69 |
Juoda duona | 1,99 | 5,49 | 3,79 |
Sviestas | 23,49 | 23,49 | 17,99 |
Miltai | 3,99 | 7,99 | 4,29 |
Sūris | 23,49 | 23,49 | 17,99 |
Dešra | 2,09 | 10,99 | |
Bulvės | 0,99 | 1,29 | |
Virdulys | 34,99 | 115 | |
41,12 | 66,21 | 41,71 |
NORFA | |||
Pigiausias | Brangiausias | Vietinis | |
Pienas | 2,07 | 2,69 | 1,65 |
Kiaušiniai | 2,99 | 4,59 | |
Batonas | 169 | 2,59 | 1,39 |
Juoda duona | 1,69 | 4,99 | |
Sviestas | 3,99 | 4,84 | 3,46 |
Miltai | 3,79 | 6,9 | 3,79 |
Sūris | 18,99 | 23,49 | |
Dešra | 3,99 | 8,99 | |
Bulvės | 0,9 | ||
Virdulys | 13 | 44,98 | |
40,1 | 60,25 | 38,85 |
MAXIMA | |||
Pigiausias | Brangiausias | Vietinis | |
Pienas | 2,29 | 4,15 | 1,69 |
Kiaušiniai | 3,89 | 4,99 | 2,99 |
Batonas | 0,85 | 2,19 | 1,79 |
Juoda duona | 1,99 | 3,49 | 2,19 |
Sviestas | 3,25 | 5,29 | 3,79 |
Miltai | 4,49 | 5,29 | 3,79 |
Sūris | 15,99 | 23,99 | |
Dešra | 2,09 | 9,99 | 4,49 |
Bulvės | 0,99 | 1,29 | |
Virdulys | 29,98 | 219 | |
35,83 | 60,67 | 37,41 |
Prekių krepšelių kainų pokytis per metus
Prekybos tinklas | Pernai | Šiemet | Pokytis % |
IKI | 70,88 | 76,41 | 8 |
NORFA | 66,79 | 70,08 | 5 |
RIMI | 72,11 | 75,23 | 4 |
MAXIMA | 69,18 | 71,52 | 3 |
Martynas Klimas