„Dėmesio centre“ užsienio reikalų viceministre Jovita Neliupšiene, Lietuvos Muitinės departamento generalinis direktorius Darius Žvironis ir LTG Verslo atsparumo direktorius Edvinas Kerza aptarė susiklosčiusią situaciją dėl baltarusiškų trąšų.
J. Neliupšienė, kalbėdama apie galimą sankcijų apėjimo atvejį, teigė, kad šiuo metu tenka tik apgailestauti, kad kai kurios įmonės bando klastoti dokumentus, siekia būdų, kaip apeiti galiojančias sankcijas.
„Kai nori apgauti, tikriausiai, galima apgauti ne tik Lietuvos institucijas. <...> Sankcijos tikrai šiuo metu yra išplėstinės, jų tokių nei Europos Sąjungoje (ES), nei tarptautiniame kontekste niekada nebuvo. Dėl to krūviai tikrai institucijoms yra labai dideli. Ir tos sankcijos yra labai įvairios.
Na, paminėjote Baltarusijos įmonėms taikomas sankcijas, kitais atvejais nustatomos sektorinės, ekonominės sankcijos konkretiems produktams. Vadinasi, yra išimčių ir išlygų, šalys narės ES gali tas išlygas prisitaikyti. <...> Tenka tik apgailestauti, kad atsiranda įmonių, veikiančių tiek Lietuvoje ar ne Lietuvoje, kurios užsiima arba dokumentų klastojimu, arba bando apeiti tas sanckijas“, – kalbėjo ministerijos atstovė.
Tuo metu muitinės vadovas D. Žvironis teigė, kad sankcijų, taikomų karbamidui, nėra, o krovinys Lietuvoje buvo sustabdytas, siekiant įvertinti rizikas.
„Šiai dienai mes visgi kalbame, kad sanckijų karbamidui nėra. Yra sanckijos „Grodno Azot“, t.y. atskiram juridiniam asmeniui. Prekyba su Rytų valstybėmis nėra nutraukta.
<...> Vertiname rizikas. Įvertinę rizikas, priėmėme sprendimą atlikti muitinio patikrinimo procedūras ir jas atliekame“, – teigė jis.
Visgi D. Žvironis patvirtina, kad nuo sankcijų paskelbimo pradžios muitinė negali įvardyti, kiek buvo įvežta į Lietuvą karbamido ar kitų trąšų, kurios buvo pakrautos Baltarusijos teritorijoje.
„Šios informacijos būtent, kur pakrauta Baltarusijoje, mes negalime pasakyti, nes mes tos informacijos konkrečiai dėl pakrovimo Baltarusijoje neturime“, – kalbėjo mutinės atstovas.
Tuo metu LTG atstovas Edvinas Kerza tvirtina, kad institucija yra pajėgi stebėti krovinių maršrutą, kur jie yra pakraunami, o kai pasitaiko atvejų, kai į Lietuvą bando patekti sankcionuoti kroviniai.
„Dabar, kai mes kalbame, traukinys važiuoja iš Uzbekistano, nors mes to nesuderinome iš anksto, ir nepaiso to, kad jų neįleisime į Lietuvą. [Krovinys] juda link mūsų su neva tos šalies trąšomis.
Tačiau jau dabar akivaizdu, kad tai nėra tiesa, nes [krovinys] buvo pakrautas Lydoje, tad akivaizdu, kad tai – baltarusiškos trąšos. Atvažiuos į Lietuvą, apgręšime, užkabinsim lokomotyvą, važiuos atgal“, – kalbėjo E. Kerza.
Pasiteiravus, ar tokių veiksmų būtų imtasi prieš pasirodant galimiems įtarimams dėl galimai netinkamai atliekamos sankcionuotų krovinių kontrolės, E. Kerza tvirtino, kad „tikrai taip“.
„Iki publikacijos paviešinimo] mes kartu su muitinės atstovais nustatėmė ir užkardėme didelį kiekį tokių trąšų patekimo. Vien šį mėnesį 15 traukinių neįleidome į Lietuvą, o „Sienai“ didžiulis ačiū, nes net kartu darėme tyrimą“, – teigė jis.
Naujienų portalas tv3.lt primena, kad Šiuo metu Lietuvos teritorijoje yra sulaikyta apie 750 tonų iš Baltarusijos galimai neteisėtai įvežtų trąšų, dokumentuose nurodyta jų vertė – 327 tūkst. eurų, aiškinamasi, ar jos galėjo būti įvežtos apeinant sankcijas.
Krovinys sulaikytas vasario 10 dieną, kai į Lietuvą buvo įvežtas per Stasylų stotį.
LTG informaciją apie galimus įmonių mėginimus apeiti ES sankcijas praėjusį penktadienį perdavė Vilniaus apygardos prokuratūrai. Bendrovė nurodė, kad už sankcijų priežiūrą atsakingiems LTG darbuotojams kilo įtarimų dėl galimai kuriamų schemų, kuriomis siekiama apeiti kontrolę ir gabenti sankcionuojamoje gamykloje Baltarusijoje pagamintą produkciją.
Tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“ pirmadienį paskelbė su partneriais išaiškinęs mechanizmą, kuris galimai panaudotas apeiti sankcijas.
Teigiama, kad karbamidas, kurio pėdsakai veda iki vienintelės jo gamintojos Baltarusijoje – Gardino „Grodno Azot“, geležinkelio sąstatais toliau rieda iki Klaipėdos Birių krovinių terminalo (BKT), kurio dalį akcijų valdo Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaruskalij“. Jai, kaip ir „Grodno Azot“, taikomos ES sankcijos.
Siekiant ištirti BKT teritorijoje užfiksuoto karbamido kilmę, praėjusią savaitę į prokuratūrą kreipėsi tiek „Lietuvos geležinkeliai“, tiek Susisiekimo ministerija.
Laidą „Dėmesio centre su Edmundu Jakilaičiu“ žiūrėkite kiekvieną pirmadienį–ketvirtadienį 19:30 per TV3 televiziją ir naujienų portale tv3.lt!