Ekspertai kalba, kad šiuo metu yra svarbiausias etiškumas ir vertybinė pozicija, finansai lieka antroje vietoje.
Siūlomos alternatyvos
„Maximos“ Komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė komentavo, kad prekybos tinklas atsisakė nemažai su agresore asocijuojamų produktų.
„Solidarizuojamės su Ukraina ir imamės visų mums įmanomų veiksmų, kuriais reiškiame palaikymą Ukrainos žmonėms, laisvei ir taikai. Savo iniciatyva vasario 24-ąją priėmėme sprendimą iš prekybos visose „Maxima“ parduotuvėse išimti rusiškos ir baltarusiškos kilmės prekes.
Atsisakėme prekiauti ir tarptautinių įmonių, tokių kaip, „Unilever“, „Nestle“ ir kt., produkcija, kuri yra gaminama Rusijoje ar Baltarusijoje esančiose gamyklose“, – kalbėjo E. Dapkienė.
Ji pasakojo, kad nuolatos stebimas sankcijų paketas, o su jame esančiais tiekėjais ryšiai yra nutraukiami.
„Be išlygų laikomės visų Lietuvos valdžios institucijų sprendimų ir rekomendacijų. Reguliariai tikriname sąrašą juridinių asmenų, įtrauktų į ES sankcijų paketą, ir nebendradarbiaujame su sankcijų sąraše esančiais tiekėjais“, – teigė E. Dapkienė.
Ji kalbėjo, kad klientams yra visada pateikiama prekių alternatyvų, o dabar yra svarbiausias visuomenės įsitraukimas.
„Savo poziciją esame išsakę ir verslo partneriams, nuolat su jais palaikome ryšį ir aptariame abiejų pusių sprendimus. Tačiau dar svarbiau yra tai, kad visuomenė aktyviai domisi ir stebi žinomų prekės ženklų savininkų sprendimus ir aktyviai naudojasi savo teise – rinktis, kokias prekes nori įsigyti. Iš savo pusės mes, kaip prekybininkai, alternatyvių pasirinkimų pirkėjams visada pasiūlysime“, – pabrėžė departamento direktorė.
Nuostatos nesikeičia
„Iki“ komunikacijos vadovė Vaida Budrienė pabrėžė, kad nuostoliai karo metu yra ne itin svarbūs, svarbi išlieka socialinė atsakomybė.
„Mes rusiškų ir baltarusiškų prekių nebeturime, o ir prieš karą mažai turėjome. Atsisakėme visų Baltarusijoje ir Rusijoje gaminamų produktų. Nuostoliai tokioje situacijoje neskaičiuojami. Tai socialinės atsakomybės bei reputacijos klausimas“, – užsiminė V. Budrienė.
Ji kalbėjo, kad įvairūs iš agresorių šalių atkeliavę produktai buvo pakeisti prekėmis iš Europos Sąjungos.
„Mes prekių turėjome labai mažai baltarusiškų ir rusiškų, todėl pakeitėme jas Europos Sąjungos šalyse gaminamomis prekėmis. Viso turime 148 prekes. Tai alkoholiniai gėrimai, saldainiai, padažai, užpilami makaronai, konservuoti žuvies produktai“, – pasakojo V. Budrienė.
Ji atkreipė dėmesį, kad yra išlaikomi santykiai su Lietuvos įmonėmis ir verslais, nuostatos nesikeičia.
„Mūsų pagrindinės nuostatos nesikeičia: dirbame Lietuvoje, Lietuvos pirkėjams, palaikome Lietuvos įmones ir Lietuvos verslą. Tikime verslo sąmoningumu ir teisingais sprendimais. Kalbamės su tiekėjais nuolat, ir sprendimus priimame bendradarbiaudami. Informuosime, jei asortimente bus pokyčių“, – kalbėjo komunikacijos vadovė.
Visi produktai pakeisti
„Rimi“ Rinkodaros ir viešųjų ryšių skyriaus vadovė Dalia Čenkienė kalbėjo, kad vyksta nuolatinė komunikacija tarp pirkėjų ir pardavėjų, siekiama rasti bendrus sprendimus.
„Dauguma mus pasiekiančių klausimų yra apie rusiškų ir baltarusiškų prekių išėmimą iš prekybos ir jų pakeitimą kitomis. Iš savo pusės jau daugumoje atvejų esame radę reikiamus sprendimus ir mūsų pirkėjai toliau gali sklandžiai apsipirkti „Rimi“ parduotuvėse“, – užsiminė D. Čenkienė.
Ji kalbėjo, kad svarbiausiu šaltiniu išlieka ES nustatytos sankcijos, prekės yra atrenkamos pagal daugelį kriterijų.
„Reaguodami į visuomenės nuomonę ir priimdami sprendimus dėl prekių išėmimo iš prekybos visų pirma vadovavomės Europos Sąjungos nustatytomis sankcijomis, taip pat atsižvelgėme į tiekėjų deklaruotas produktų kilmės šalis. Spręsdami dėl kiekvienos prekės turėjome įvertinti daugybę teisinių, tiekimo, poveikio verslo rezultatams ir kitų aplinkybių, suderinti norą atliepti visuomenės nuomonę su būtinybe užtikrinti jai galimybę apsirūpinti maisto produktais“, – teigė D. Čenkienė.
Ji komentavo, kad šiuo metu visi Rusijoje ir Baltarusijoje gaminami produktai buvo pakeisti į Europos Sąjungos gaminius.
„Praėjus beveik mėnesiui nuo karo Ukrainoje pradžios galime teigti, kad mums pavyko greitai pakeisti daugumą Rusijos ir Baltarusijos kilmės šalių produktų į alternatyvas, pagamintas Europos Sąjungoje“, – pasakojo D. Čenkienė.
Nuostoliai nesvarbūs
Dalis gamyklų kiek vėliau paskelbė apie gamyklų Rusijoje ir Baltarusijoje uždarymą, dėl to kilo šiek tiek neaiškumų.
„Nemažai neaiškumų kilo dėl tarptautinių bendrovių, kurios ne iš karto paskelbė apie savo gamyklų Rusijoje ir Baltarusijoje uždarymą – siekdami būti nuoseklūs mes nuo pat karo Ukrainoje pradžios kreipėmės į tarptautines bendroves prašydami kuo greičiau užtikrinti mums tiekimą iš gamyklų Europos Sąjungoje“, – pabrėžė skyriaus vadovė.
Ji kalbėjo, kad yra aktyviai vykdoma komunikacija, stebimi tarptautinių bendrovių pasisakymai viešojoje erdvėje.
„Šiomis dienomis toliau aktyviai stebime nuolat pasirodančius įvairių tarptautinių bendrovių pareiškimus viešojoje erdvėje, gauname jų paaiškinimus tiesiogiai. Ši problema yra sudėtingas iššūkis, visgi, džiaugiamės, kad dauguma mūsų tiekėjų tarptautinių bendrovių priėmė ryžtingus sprendimus, traukiasi iš Rusijos ir Baltarusijos rinkų ir sutinka pakeisti mums parduotus produktus“, – pristatė D. Čenkienė.
Jos nuomone, dėl prekių išėmimo patirti nuostoliai nėra tokie svarbūs – svarbu parodyti savo poziciją ir išlaikyti etiškumą.
„Vyksta karas, priimdami savo sprendimus mes esame kartu su Ukrainos ir Lietuvos žmonėmis, todėl apie nuostolius nebūtų etiška kalbėti – taip, jų patyrėme, tačiau Rusijos ir Baltarusijos prekių išėmimas iš prekybos yra mūsų sąmoningas pasirinkimas ir vertybinė pozicija. Daugeliu atvejų, Rusijoje ir Baltarusijoje pagamintas prekes mes greitai pakeitėme „Rimi“ privačios etiketės prekėmis, kurios jau yra gerai pažįstamos ir vertinamos mūsų pirkėjų“, – užbaigė skyriaus vadovė.