Net nesistengsiu būti objektyvus ir pasakysiu, kad geriausias elektra varomas automobilis, kurį galite nusipirkti už pinigus, yra „Tesla Model S“. Pilnai įkrautas nuvažiuoja 400-500 km, gali vežti 7 žmones, multimedijos ir informacinė sistema atsinaujinti gali beveik kasnakt, o sukimo momentas... Na, užtenka „YouTube“ suvesti kažką panašaus į „Tesla Model S P85D vs Ferrari/Lamborghini”. Diskusija baigta, ačiū už jūsų brangų laiką.
Tik čia visą monopoliją gana netikėtai sujaukia „Nissan“. Ne dėl to, kad Lietuvoje jie parduoda daugiausiai elektromobilių. Gamintojas į gatves išleido tokį modelį, kuris yra kaip tas strazdanotas šešiametis iš jūsų kiemo. Kad ir kiek bandydavote įžeisti (visi mes prieš patyčias, bet vaikai niekada nebuvo kilniaširdiškiausi žmonės planetoje), jis pasako „pats tu toks“ ir nubėga toliau. Toks yra „e-NV 200 Evalia” furgonas. „Nissan“ net pritaikė jam lietuvišką pavadinimą, mat kitose šalyse paskutinis pavadinimo žodis yra „e-will“.
Būdamas studentu esu vedęs ekskursijas septynviečiu elektromobiliu po Vilniaus senamiestį. Dar esu vežiojęs turistus po Neringą su „Volkswagen Caravelle“ ir priekaba pilna kanojų. Gauti su supuvusia cukinija per veidą nėra labai baisu, bet, jei galėtum – to atsisakytum. Panašiai yra ir su keleivinių transporto priemonių vairavimo malonumu.
Čia pastraipa apie „Elektrinės valios“ valdomumą ir pasibaigtų. Negali kaltinti furgono, kad sėdi kaip pirmoko suole, posūkyje siekant vairo reikia užsimoti, o priekinė ašis kiekviename vingyje mieliau pratęstų kelionę tiesiai, bet ne ten, kur suka ratai. Ir čia krovininis automobilis išlipa sausas iš balos, nes kitas elektromobilis „Nissan Leaf“ šiame posūkyje būtų lyginimas su hečbekais, kurie turi vidaus degimo variklius.
Kai įprastų automobilių gamintojai dėl Europos sąjungos direktyvų tylėjančius variklius įgarsiną per garsiakalbius salone, elektromobilių kūrėjai kovoja su garso izoliacijos stoka. Tuo tarpu e-NV200 supasi fotelyje susidėjęs kojas ant senbernaro, o židinyje spragsi malkos. Piktintintis garso izoliacijos trūkumais furgone yra tiek pat reikšminga, kiek acto garais kovoti prieš NATO lėktuvų skleidžiamus chemikalus.
Labai svarbu pakalbėti apie sukimo momentą. Suprantate, jo maksimumas yra pasiekiamas tik pėdai palietus aksceleratoriaus pedalą. Elektromobiliai užsidegus žaliai šviesai, jau po sekundės veidrodėliuose mato absoliučios daugumos automobilių numerius. Ačiū Nikola’ui Teslai už jo sukurtą elektros variklį, kuriam nereikia, išjudinti stumoklių, išsukti veleno ir galiausiai pavarų dėžės. Leiskite priminti, kad vis dar mintimis sėdite už furgono vairo. Jokio streso ir juodų dūmų kaip tai daro greitieji kurjeriai. Jau nekalbant apie „velniai griebtų, taip“ akimirką, kai galima legaliai važinėti autobusams ir taksi automobiliams skirtose juostose. Šia privilegija naudojausi net savaitgaliais, kai gatvės ir taip tuščios. Nes kada daugiau pasitaikys tokia proga ir jūs, mielas skaitytojau, darytumėte taip pat.
Dar viena vyšnaitė ant elektromobilių keksiuko yra nemokamas parkavimas. Tiesa, jis kainuos, bet tik 4,34 euro per metus. Testuodamas e-NV200 gyvenau Senamiestyje, taigi ir šia privilegija naudojausi labai jau noriai. Tiesa, miesto eismo kontrolieriai dar prie to nėra pripratę. Per redakcijos langą (kaip per kokį „Discovery“ kanalą) stebėjau kaip vienas jų ruošėsi surašyti baudą, už neapmokėta stovėjimą. Ir, garbės žodis, sunki įstatymo ranka buvo beužkišanti geltoną lapelį po valytuvu, kai čia įsikišo Mindaugas Plukys iš „Nissan“ atstovybės Lietuvoje. Štai ką vadinu savo prekės ženklo atstovavimu! Ir jei galvojate, kad čia yra puikiai paslėpta reklama – skubu tai paneigti.
Bet ar tikrai elektrinis furgonas toks išsigelbėjimas inžinieriams kaip išėjimo iš kalėjimo kortelė „Monopolio“ žaidime? Ne, jei jis naudojamas Lietuvos ir panašiomis klimatinėmis sąlygomis. Šiaurės šalių rinkoms pritaikyti elektromobiliai turi papildomus apšiltinimo ir sandarinimo elementus, bet tai nepaneigia fakto, kad salono šildytuvas energijos suvartoja mažiau tik už variklį. Norint daugiau šilumos salone, tenka atsisakyti maždaug 20 kilometrų, o jų ir taip galima nuvažiuoti tik 120. Ir jei e-NV200 gabaritai viso straipsnio metu buvo privalumas, tai šioje pastraipoje – nebe. Salonas atšąla taip pat greitai kaip suklypęs blokinis daugiabutis Fabijoniškėse. Laimei vairo ir sėdynių šildymas įtakos atstumui neturi, bet kojų pirštai su ilgesiu prisimins seną gerą vidaus degimo variklį, kur šiluma nieko nekainavo. Šiuo klausimu elektromobilių vairuotojai keleiviams ir šiaip smalsuoliams turi teisintis kaip paauglys su cigarečių kvapu arba vyras su lūpdažio dėme ant skruosto.
Maloniau yra atsakinėti į klausimą, kiek visa tai kainuoja. Jei sakyčiau, kad nieko – meluočiau kaip tėvas apie Kalėdų senelį, nes tai tiesa tik iš dalies. Taip, šiandien Lietuvoje veikia keliolika nemokamų greito krovimo stotelių. Baterija iki 80 proc. žymos pasikrauna per 40 min., taigi ši pramoga kainuos tiek pat, kiek esate pasiryžę sumokėti už kavą pakelės kavinėje ar miesto centre. Rašydamas „pramoga“, nei kiek netirštinu spalvų. Sustoji žaliai pažymėtoje vietoje, atidarai automobilio nosį, įkiši storą laidą ir nueini kaip nugalėtojas, kai praeiviai fotografuoja nelyg pamate „Lamborghini Aventador“. Didesnė beprotybė yra tik ta, kad buvau pakliuvęs į eilę prie krovimo stotelės. XXI amžiuje tokių dalykų nesitikėjau kaip ir norvegiškų numerių ant šalia besikraunančio „Leaf“. Kaip jis atvažiavo iki Vilniaus – vis dar išlieka dilema, bet tai patvirtina faktą, kad elektomobiliai greitai nieko nebestebins.
Laukdamas eilėje, susipažinau su gamintojo sukurta „Carwings“ programėle, kuri ne tik leidžia išmaniuoju iš anksto įjungti šildymą elektromobililyje, bet ir parodyti, kiek per mėnesį išgelbėjote medžių. Pastarasis faktas gal ir nepretenduoja į geriausią pradžią pokalbiui vakarėlyje, bet visada galima pasakyti, kad vairuojate beveik geriausią elektromobilį pasaulyje.
„Nissan e-NV200 Evalia“ techninis pasas Varomas elektra. 254 Nm sukimo momentą pasiekia esant 0-3 tūkst. sūkių per minutę. Maksimali 80 kW galia pasiekiama esant 3-10 tūkst. sūkių per minutę. Iki 100 km/h įsibėgės per 14 sekundžių. Deklaruojamos energijos sąnaudos kWh/100 km: 12. Tuščio automobilio svoris – 1 723 kg. Kaina Lietuvoje prasideda nuo 32 293 eurų, arba 111 502 litų. Testuoto modelio kaina – 39 012 eurai arba 134 703 litai. Benzininio „NV 200” Evalia kaina prasideda nuo 22 070 eurų arba 76 203 litų.
Patiko Elektrinė spalva Stebinantis pagreitis Išmani ir įtraukianti vartotojo sąsaja Nepatiko Šaltis atima nemažai kilometrų Dėl nežinomų priežasčių traškantis saugos diržas Prie grindų įrengtos AUX ir USB jungtys Kompromisas Pasikartosiu – beveik geriausias elektromobilis pasaulyje, bet tik dėl to, kad jis yra furgonas.