Vienoje iš sostinės automobilių aikštelių pasirodo savivaldžiai, kitaip dar autonominiais vadinami automobiliai, kiekvienas iš jų sveria po pusę tonos.
Visoms trims transporto priemonėms nereikia vairuotojų, jos pačios sugeba įveikti kliūtis ir sėkmingai jas apvažiuoti. Ankščiau šie automobiliai buvo testuojami tik sostinės pakraštyje, dabar juos jau bus galima išvysti važinėjančius miesto centre: Žvėryne, Naujamiestyje ir Senamiestyje.
„Praeitais metais bandydami tiktai vieną automobilį mes labiau bandėme pačią technologiją, šiais metais jau yra tikslas suprasti kaip automobilis gali veikti intensyvesnio eismo sąlygomis“, – teigia „Lastmile“ vadovas Tadas Norušaitis.
Kol kas šie automobiliai veža tik prekes. Gyventojai gali patys pamatyti naująsias transporto priemones, jei turi programėlę ir užsisako maisto produktų į namus. Iniciatyvos autoriai neslepia: vienas didžiausių iššūkių šiems automobiliams yra parkavimas, ypač siaurose sostinės centro gatvėse.
„Yra problemų su įvažiavimu į tam tikrus kiemus ir panašiai, norim suprasti, ar šis automobiliukas būdamas pakankamai manevringas ir kompaktiškas ras vietą prisiparkuoti“, – sako T. Norušaitis.
Sostinės centre plušės 3 tokie autonominiai automobiliai. Saugumo sumetimais, kol kas jų maksimalus greitis bus apribotas iki 25 kilometrų per valandą, tačiau jie gali važiuoti dvigubai greičiau. Toks nedidelis automobilis vienu įkrovimu gali įveikti pusšimtį kilometrų. Kėbulas apginkluotas įvairiausiais sensoriais.
„Vaizdo stebėjimo kameros priekinės šoninės sumontuotos abiejose pusėse, tada yra GPS antena su atstumo jutikliais ir sensoriais. Automobilio gale yra galinio vaizdo apačioje sumontuotą kamerą ir sensorius, kurie padeda automobiliui važiuojant atbulomis“, – autonominio automobilio detales vardina T. Norušaitis.
Tiesa, šis automobilis ne visada autonominis, jei kelionės metu užstringa ir pats negali išspręsti bėdų, jo kontrolę nuotoliu gali perimti prie kompiuterio sėdintis žmogus.
„Dažnai mums užduodamas klausimas, kas atsitiktų, jeigu atsitiktų įvykis. Tokiu atveju, tas žmogus operatorius, kuris įsijungia tą automobiliuką proaktyviai“, – teigia susisiekimo viceministrė Agnė Vaiciukevičiūtė.
Transporto priemonė naudoja kelių mobiliojo ryšio operatorių SIM korteles. Tačiau, net jei automobilis visiškai atsijungtų nuo interneto, didelių bėdų esą pavyktų išvengti.
„Tokiu atveju automobilis pereina į saugumo rėžimą, įsijungia avarinis ir jis sustoja saugioje vietoje eisme“, – sako T. Norušaitis.
Autonominiai automobiliai kol kas eismo įvykių Lietuvoje nesukėlė.
„Nebuvo jokių incidentų. Ši technologija yra tokio aukšto išsivystymo lygio, kad ji jau po testavimo mažiau apkrautuose ruožuose gali būti naudojama ir eisme, ir judresnėse gatvėse“, – pasakoja A. Vaiciukevičiūtė.
Iniciatyvos autoriai planuoja autonominius automobilius paleisti visame Vilniuje ir jiems leisti važiuoti didesniu nei 25 kilometrų per valandą greičiu.
„Pristatymas autonominiais automobiliais yra viena iš tų technologijų, kurias mes galvojam, kad laikas su jomis eksperimentuoti, laikas atidarinėti duris į rinką. Laikas leisti pirkėjams išbandyti, nes greičiausiai tai yra tai, kaip mes gyvensime ateityje“, – teigia „Iki“ vadovė Nijolė Kvietkauskaitė.
„Nemanau, kad staiga visos įmonės, kurios užsiima siuntų pristatymu, atleis visus vairuotojus ir pereis prie savivaldžių automobilių. <...> Tokioms transporto priemonėms turi būti labai aiškiai sužymėti keliai, turi būti visos linijos ryškios. Tie automobiliai turi orientuotis pagal ženklus, pagal kelio žymėjimą ir panašiai, nes visur tokios sąlygos yra“, – sako „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis.
Verslas viliasi, kad visoje sostinėje autonominiai automobiliai, kurių vienas kainuoja 25 tūkstančius eurų, važinės jau kitąmet.
Plačiau apie tai – vaizdo įraše straipsnio pradžioje.