Sedanas, hečbekas, kabrioletas, visureigis, universalas – tai aiškūs ir visiems lengvai suprantami automobilių apibrėžimai. Vis dėlto šie terminai buvo sugalvoti ir pradėti vartoti dar nuo pirmųjų automobilių atsiradimo. Tačiau niekas gamintojams nedraudė pasitelkti fantazijos ir, pavyzdžiui, universalą pavadinti kitu vardu. Kai kurie šią užduotį įvykdė itin kūrybiškai.
Taip atsirado tokie pavadinimai kaip „Break“, SW (žinoma, tai „Station Wagon“ trumpinys), tiesiog „Wagon“, „Tourer/Touring“ ar „Estate“. Taip pat egzistuoja „Sports Tourer“, „Sportwagon“ ar „Sportbreak“, kuriais, matyt, siekiama pabrėžti automobilio ar jo vairuotojo sportiškumą.
Aerodeck
„Aerodeck“ terminas pirmą kartą buvo panaudotas sukuriant išskirtinę „Honda Accord“ modelio versiją, kuri labiau priminė hečbeko ir universalo hibridą. Tai buvo unikalus automobilis, kuris su skoningomis modifikacijomis sugeba prikaustyti praeivių žvilgsnius.
Vis dėlto, dėl nelabai suprantamų priežasčių, „Honda“ šį terminą nusprendė naudoti „Civic“ ir „Accord“ modelių universalams, tačiau ši tradicija truko neilgai.
Jau naujo tūkstantmečio pradžioje „Civic“ ir „Accord“ universalai buvo pakrikštyti „Tourer“ vardais.
Avant
Išvertus iš prancūzų kalbos, „Avant“ reiškia „pirmyn“ arba „prieš“ (laiko prasme), tačiau iš tikrųjų tai – sumanus rinkodaros triukas, sukurtas sudaryti įspūdį, kad „Audi“ universalai lenkia laiką.
Iš tiesų, pirmasis „Audi“ modelis, naudojęs „Avant“ vardą buvo „Audi 100 Avant“ – talpus, praktiškas ir aerodinamiškas universalas. Tuomet jis, iš tiesų, lenkė laiką, tačiau vargu ar tą patį norėtumėte pasakyti apie dyzelinį „Audi A4 Avant“.
Caravan
Išgirdus žodį „Caravan“, greičiausiai pirmiausia pagalvotumėte apie namelį ant ratų, kurį tūkstančiai poilsiautojų kasmet prikabina prie savo automobilio ir tempiasi į kokį nors užkubarį.
Tačiau „Opel“ šį terminą pradėjo vartoti savo universalams dar ankstyvųjų „Kadett“ ir „Ascona“ modelių laikais. Jis greitai prigijo, nes simbolizavo praktiškumą, erdvumą ir universalumą.
Vis dėlto, pasirodžius pirmajai „Insignia“ kartai, „Opel“ nusprendė nutraukti šią tradiciją – „Caravan“ vardą pakeitė „Sports Tourer“. Kodėl? Nes sportiškumas, bent jau gamintojo akimis, reiškia jaunatviškumą. Ar tai pirkėjus įtikino? Vargu, bet visuotinės rinkos tendencijos dažnai būna svarbesnės negu racionalumas.
Clubman
„Clubman“ pavadinimas „Mini“ markės gretose atsirado gana keistomis aplinkybėmis. Klasikiniai „Mini“ universalai įprastai būdavo vadinami „Traveller“ arba „Countryman“ vardais, tačiau kai BMW nusprendė pristatyti naują modelį, „Mini“ šiais vardais tiesiog nebegalėjo naudotis.
Iš pradžių „Mini Clubman“ buvo skirtas žavingam universalui su furgonams būdingomis galinėmis durimis. Vėliau, kai „BMW“ išsprendė teisinius klausimus dėl „Countryman“ naudojimo, gamintojas svarstė šį vardą suteikti universalui.
Vis dėlto, „Clubman“ modeliui ir vardui įsitvirtinus rinkoje, BMW nusprendė nekeisti pavadinimo ir palikti viską taip, kaip yra.
Country Squire
Tai – vienas neįprasčiausių vardų, suteiktų automobiliui su universalo kėbulu, tačiau už jo slypi sumanus „Ford“ sprendimas.
„Squire“ – tai senovinis britiškas terminas, reiškiantis žemvaldį. Kadangi tuo metu universalai buvo laikomi idealiu pasirinkimu kelionėms po kaimiškas vietoves („countryside“) su šeima, „Ford“ nusprendė sujungti šiuos du žodžius ir taip pavadinti savo universalo modelius.
Giardinetta
„Alfa Romeo“ sprendimas savo universalą pavadinti „Giardinetta“ vardu buvo paremtas praktiniais sumetimais. Italų kalboje „Giardinetta“ reiškia universalą, tačiau, kaip ir daugelis itališkų žodžių, jis skamba žavingai – panašiai kaip „Quattroporte“, reiškiantis „keturias duris“.
Deja, „Giardinetta“ vardas „Alfa Romeo“ gamoje ilgai neišsilaikė. Kai „Alfa Romeo“ atnaujino „33“ modelį, „Giardinetta“ pakeitė „Sportwagon“ – terminas, kuriuo gamintojas vėliau žymėjo visus savo universalus.
Grandtour
Išgirdę žodį „GT“, galvoje dažniausiai kyla asociacijos su „Gran Turismo“ ar „Gran Touring“ tipo automobiliais, tačiau „Renault“ šį terminą nusprendė priskirti savo universalams – „Clio Grandtour“, „Megane Grandtour“, „Laguna Grandtour“ ir „Talisman Grandtour“.
Verta pabrėžti, kad „Grandtour“ terminas pirmą kartą buvo panaudotas pristatant koncepcinį „Renault Clio“ universalą, kuris labiau priminė išraiškingą „Shooting Brake“ stiliaus modelį, o ne tradicinį universalą.
MCV
„Dacia“ universalus (abi „Logan“ versijas) žymėjo santrumpa „MCV“, kuri turėjo dvi reikšmes.
Pirmosios kartos „Logan MCV“ reiškė „Multi Convivial Vehicle“ – tai buvo ne visai tradicinis universalas su furgono tipo galinėmis durimis ir aukštesniu kėbulu. Jis labiau priminė vienatūrį, tačiau gamintojas vietoje žodžio „Purpose“ pasirinko kitą žodį.
Antrosios kartos „Logan MCV“ jau buvo artimesnis įprastam universalui. Dėl to „Dacia“ nusprendė, kad „MCV“ reikšmė dabar bus kitokia – „Maximum Capacity Vehicle“, nes tai buvo talpiausias modelis „Dacia“ gamoje.
Sport Turismo
Kaip ir minėjome anksčiau, paprasčiausias būdas universalui suteikti išskirtinumo, jo pavadinime pridėti žodį „Sport“.
Vadovaujantis šia strategija, netrukus rinkoje pasirodė patys įvairiausi „sportiški“ universalai ir juos apibūdinantys terminai: „Sports Tourer“, „Sportwagon“, „Sportbreak“ ir pan. Tačiau „Porsche“ ryžosi būti vienu žingsniu priekyje.
Kadangi „Panamera“ negalėjo būti vadinama tiesiog universalu, gamintojas šį kėbulo tipą pakrikštijo „Sport Turismo“ vardu – tai „Sport“ ir „Gran Turismo“ junginys.
Vėliau, kai „Panamera“ universalo gamyba buvo nutraukta, „Sport Turismo“ estafetę „Porsche“ perdavė „Taycan“ universalui.
Sportbrake
„Jaguar XF Sportbrake“ nusipelno išskirtinio dėmesio. Ne dėl savo unikalių savybių, o dėl to, kad gamintojas universalo pavadinime pasirinko žodį „Brake“, o ne, pavyzdžiui, „Break“.
Tikėtina, kad „Jaguar“ norėjo savo universalą susieti su „Shooting Brake“, kurio antrasis žodis taip pat rašomas „Brake“, o ne „Break“.
Kodėl? Dar arklio traukiamų karietų laikais „Shooting Brake“ leisdavo apibūdinti vežimą su papildoma dėtuve šautuvams. Vėliau šis terminas natūraliai prigijo ir automobilių pasaulyje.
Sportcross
„Lexus“ nepraleido progos savo vienintelį universalą pakrikštyti įdomiu vardu – „Sportcross“.
„Sport“ termino vartojimą dar galima suprasti – juk šį modelį buvo galima įsigyti su „2JZ-GE“ varikliu, kuris taip pat buvo naudojamas „Toyota Supra“. Tačiau ką bendro su universalumu turi žodis „Cross“? Juk „Lexus IS“ niekada neturėjo ambicijų išvažiuoti į bekelę.
Įdomu ir tai, kad tikroji „IS“ trumpinio reikšmė yra „Intelligent Sports“. Taigi, jei pasirinktumėte „Lexus IS“ universalą, su „Sport“ įrangos lygiu, jūsų automobilis vadintųsi „Intelligent Sports Sportcross Sport“. Tai bent rinkodaros viražai!
T-Modell
„Mercedes-Benz“ universalų pavadinimai niekada nebuvo visiškai nuoseklūs. Gamintojas juos kartais vadino „Estate“, kartais – „Kombi“, tačiau markės istoriją gerai išmanantys entuziastai žino, kad tikrasis „Mercedes-Benz“ universalas turėtų būti vadinamas „T-Modell“.
Raidė „T“ šiame pavadinime reiškia „Tourism“, todėl natūraliai siejasi su kitais žinomais universalų vardais.
Vis dėlto „Mercedes-Benz“ iki šiol nenaudoja vieningo termino savo universalams. Kai kurie modeliai žymimi „Estate“, kiti – „T-Modell“, tačiau aišku viena – ši markė neketina pasirinkti vienintelio pavadinimo, kaip tai padarė „Audi“ („Avant“) ar BMW („Touring“).
Turnier
„Ford“ universalai daugelį dešimtmečių buvo vadinami „Turnier“ vardu, tačiau pastaruoju metu šis terminas „Ford“ gamoje vartojamas vis rečiau.
Pažodžiui išvertus iš vokiečių kalbos, „Turnier“ reiškia „turnyrą“, tačiau istoriškai šis žodis siejamas su specifinio tipo automobiliais.
Prieš kelis dešimtmečius Vokietijos gyventojai į šaudymo turnyrus keliaudavo su specialiais furgonais, kurie ilgainiui buvo pakrikštyti „Turniers“ vardu.
Nors ši etimologija nėra šimtu procentų patvirtinta, aišku viena – „Turnier“ vardu buvo pavadinta daugybė „Ford“ modelių: „Cortina“, „Granada“, „Taunus“, „Mondeo“, „Sierra“, „Focus“ ir daugelis kitų.
Variant
„Volkswagen“ sprendimas universalus pavadinti „Variant“ negalėjo būti paprastesnis. Nors gamintojas šį terminą pradėjo vartoti dar „Volkswagen Type 3“ modelio laikais, tuomet jis reiškė tiesiog alternatyvią kėbulo versiją.
Vis dėlto „Variant“ vardas galiausiai prigijo būtent universalams – automobiliams, kurie dėl savo kėbulo formos ir praktiškumo visuomet labiausiai išsiskyrė iš kitų „Volkswagen“ šeimos narių.
Pastarąjį dešimtmetį universalų gretos „Volkswagen“ gamoje nebuvo gausios. Vokietijos gamintojas pastoviai gamino „Golf Variant“ ir „Passat Variant“ modelius, tačiau pristatant pirmąjį elektrinį „Volkswagen“ universalą, gamintojas nusprendė jam suteikti ne „Variant“, o „Tourer“ vardą.