Po, švelniai tariant, katastrofiško „Tesla Roadster“, kuris labiau priminė ne automobilį, o eksperimentą ant ratų, pirmuoju ir pilnaverčiu serijiniu automobiliu reikėtų laikyti 2012 metais pasirodžiusį „Tesla Model S“.
„Tesla Model S“ buvo pirmasis bendrovės bandymas pralaužti stipriai užremtus skeptikų vartus. Gana sunki užduotis, nes iki tol pasirodę elektromobiliai labai dažnai būdavo įvertinami palankiai, bet po pusmečio jie likdavo užmarštyje. Tuo tarpu „Tesla Model S“ labai greitai tapo savotišku fenomenu.
Akivaizdūs „Model S“ trūkumai buvo nustumti į šalį vien dėl stulbinančios elektromobilio akceleracijos. Tiesiog prisiminkite tuziną skirtingų vaizdo įrašų, kuriuose „Tesla Model S“ vieną po kito triuškina grynakraujus sportiškus automobilius. To pilnai užteko, jog „Tesla“ pradėtų naudotis šiais vaizdais ir jų dėka formuotų markės įvaizdį, dėl kurio šiandien eina iš proto milijonai žmonių.
Nepaisant retkarčiais tragikomediją primenančių įvykių, 2021-aisiais „Tesla Model S“ švęs devynerių metų gimtadienį, o tai reiškia, jog vis daugiau ir daugiau žmonių pradės žvalgytis į naudotą amerikietišką elektromobilį, kuris vilioja ne tik „Youtube“ klipuose matyta akceleracija, bet ir nuvažiuojamu atstumu.
DIZAINAS
Elektromobiliai labai dažnai laikomi netradicinių inžinerinių sprendimų pionieriais. Juk elektromobilis – novatoriška technologija, simbolizuojanti švarią ir ekologišką ateitį. Tuo gamintojai labai mėgsta naudotis, bet sprendžiant iš žmonių reakcijos, tai ne visada yra geras sprendimas. Ypač Europoje, kur konservatyvumas ir nenoras atsidurti dėmesio centre tampa viena pagrindinių priežasčių, dėl kurių atsisakoma įsigyti konkretų automobilį.
Tad kuriai stovyklai priklauso „Tesla Model S“? Mums atrodo, jog šis sedanas bando užimti tarpinę poziciją tarp normalumo ir futurizmo. Jūs tiesiog pažvelkite į jį – jis nėra panašus į automobilį, kuris simbolizuotų ateitį. Anaiptol. Gana konservatyvių, aptakių formų automobilis neatrodo iššaukiančiai, bet visus „Tesla“ dizaino sprendimus galima pateisinti.
Elektromobiliai priklausai tai automobilių rūšiai, kuri gana jautriai reaguoja į bet kokius oro sąlygų pokyčius, tad kai ateina metas kurti elektra varomo automobilio dizainą, jis privalo atitikti du ypatingai svarbius kriterijus: jis privalo būti aptakus ir aerodinamiškas. Kuo geresnis oro pasipriešinimo koeficientas, tuo geriau. Kuo geresni rezultatai aerodinamikos srityje, tuo mažesni nuostoliai važiuojant esant stipriam priešpriešiniam vėjui.
Sprendžiant iš gamintojo pateiktų duomenų, jiems pavyko sukurti išskirtinai aerodinamišką automobilį, mat „Tesla Model S“ oro pasipriešinimo koeficientas siekia Cd=0.24. Nors gamintojas iškart paskelbė, jog tai aerodinamiškiausias automobilis planetoje, tačiau tai – tiesiog nėra tiesa. Nei tada, kai jis pasirodė, nei dabar. Tokį patį rodiklį turi „Toyota Prius“, „Mercedes-Benz“ C ir S klasė, „Hyundai Ioniq“, hibridinė „Kia Optima“ versija, o 2013 metais pasirodžiusi „Mercedes-Benz CLA 180 BlueEfficiency“ versija pasižymi stulbinančiu Cd=0.22 rodikliu.
Atkreipkite dėmesį:
- Patikrinkite ar priekiniuose ir galiniuose žibintuose nesikaupia drėgmė. Retkarčiais žibintus juosianti guma sutrūkinėja ir pro ją į žibintą pradeda bėgti vanduo.
- Chromu padengtos kėbulo apdailos ir valytuvai retkarčiais mėgsta apleisti elektrinį erdvėlaivį ir nukristi.
- Stoglangis yra ta vieta, per kurią į automobilį pradeda skverbtis drėgmė.
INTERJERAS
Automobilių interjerai yra ta vieta, kurioje gamintojai gali išlaisvinti savo fantaziją. Sukurti pojūtį, jog vairuojate ateities automobilį. Visgi, elektromobiliai yra visų mūsų ateitis, ar ne?
„Tesla“ futurizmo koncepciją, regis, įsivaizduoja per minimalizmo prizmę. Vieniems – tai skaitmenizacijos ir progreso simbolis. Mūsų nuomone – tai kaštų taupymo pavyzdys ir apklausos modelių padarinys. Gamintojai galvoja, jog gausus būrys lietimui jautrių ekranų padės sudominti jaunesnius vairuotojus, kurie, vadovaujantis įvairių apklausų duomenimis, tik ir težino kas yra išmanusis telefonas. Vis dėlto, kaip ir daugelis apklausų, visa tai neturi nieko bendro su realybe.
Puikiai suprantame „Tesla“ sprendimą didžiąją dalį funkcijų perkelti į lietimui jautrų ekraną. Juk visi gamintojai ta linkme, tad kodėl neparodžius pavyzdžio kitiems?
Kad ir kaip futuristiškai atrodo šis sprendimas, tačiau už jo slypi kaštų taupymo programa. Fiziniai mygtukai, papildomos apdailos detalės – visai tai kainuoja nemažus pinigus, tad įgrūdus vieną ekraną gamintojas sutaupo kelis šimtus tūkstančių eurų, kuriuos gali skirti, pavyzdžiui, baterijų technologijų vystymui. Atsižvelgiant į tai baterijų kainą, kiekvienas sutaupytas euras yra labai svarbus, tad vargu ar dėl tokio sprendimo reikėtų pykti.
Žvelgiant iš praktinės pusės, centrinėje konsolėje pūpsantis ekranas kai kuriems vairuotojams gali tapti kliūtimi. Ypač, jeigu nesate linkę draugauti su išmaniaisiais įrenginiais, bet galbūt tuomet jūs ir nesidomėsite „Tesla“, ar ne? Kad ir kaip bebūtų, „Tesla“ įdiegta programinė įranga yra šauni ir lengva naudoti. Meniu pogrupiai išdėlioti logiškai, suprantamai, tad po gerų dvidešimties minučių daugeliu funkcijų naudositės intuityviai, o tai – labai geras ženklas.
Kadangi multimedijos ekranas automobilyje atlieka pagrindinio įrenginio funkciją, multimedijos galimybės yra gana plačios. Ypač, jeigu naudosite naujesnį modelį, kuriame yra įdiegtas galingesnis procesorius bei naujausia programinė įranga. Norite žiūrėti „Netflix“? Prašau. „Youtube“ – be abejonės. Karaoke? Pirmyn. Šie žaislai nėra būtini, bet gali būti naudingi, jeigu prie įkrovimo stotelės turėsite praleisti daugiau nei valandą.
Jeigu jau prakalbome apie technologijas – jų šiame automobilyje tikrai netrūksta, tačiau jų gausa priklausys ne tik nuo automobilio pagaminimo metų, bet ir nuo praėjusio savininko. Jeigu norite turėti adaptyvią greičio, atstumo palaikymo kontrolę (gamintoją ją tiesiog vadina „Autopilot“), tuomet žvalgykitės į modelius, kurie būtų pagaminti ne anksčiau nei 2014 metų lapkritį. O jeigu norite pačių naujausių priedų – ieškokite automobilio, kuris būtų pagamintas ne anksčiau kaip 2017 metų rugpjūtį.
Užteks apie žaislus, pakalbėkime apie, kaip pasakytų marketingo specialistas, vartotojo patirtį. Pojūčius naudojantis automobiliu ir viduje esančiais prietaisais. Visa tai, deja, kels dvejopus pojūčius, nes jautiesi automobilyje, kuris iš gamyklos išvažiavo būdamas „Beta“ versijoje. Jeigu technologijos veikia pakankamai sklandžiai, tai visa kita, kas yra aplink ekranus priverčia abejoti „Tesla“ kokybės kontrolės departamento darbuotojais. Jeigu, iš viso, bendrovėje kas nors eina tokias pareigas.
Atsižvelgiant į automobilio klasę bei jo kainą kuomet jis buvo naujas, surinkimo ir apdailos medžiagų kokybė – tragiška. Netolygūs tarpai tarp priekinių sparnų arba kraupi dažymo kokybė nėra retas reiškinys. „Tesla Model S“ tiesiog nesukuria kokybiško automobilio pojūčio, ypač, jeigu tai iki 2016 metų pagamintas modelis. Na, nebent į tai numosite rankas ir susikoncentruosite į privalumus, tokius kaip: gana patogias sėdynes, kuriose galima išbūti visą dieną labai stipriai nepervargstant, arba į visai neblogai skaitmeninius garso įrašus atkuriančią garso sistemą.
Kita vertus, tik elektromobiliams būdinga konfigūracija turi akivaizdžių privalumų. Ypač, kai automobilį vertiname per praktinę, racionalią, kiek į automobilį telpa daiktų pusę. Kadangi automobilyje nėra vidaus degimo variklio, atidarius priekinį dangtį rasite visai neblogos talpos bagažinę. Iš tiesų, bendras bagažinių tūris siekia net 1795 litrų. Įspūdingas rodiklis. Tikrai.
Atkreipkite dėmesį:
- Sugedus multimedijos moduliui, „Tesla“ pasiūlys įsigyti naują už maždaug 2000-3000 eurų, tačiau turint labai daug noro, atrasite dirbtuvių, kuriose užteks pakeisti tik reikalingą mikroschemą.
- Valytuvai. Jie jie skleidžia pašalinį garsą arba trankosi į priekinį dangtį – laikas keisti valytuvų valdymo motoriuką.
DINAMIKA
Instinktyvi akceleracija – savybė, kuri sugeba pakerėti daugelį. Ypač, jeigu tai galingesnė „Model S“ modelio versija, tačiau kaip ir daugelis naujoviškų priedų, kurie pirmuosius kartus sugeba sukelti didžiulį įspūdį, anksčiau ar vėliau atsibosta.
Be abejonės, staigi ir momentali automobilio akceleracija džiugina, retkarčiais ir stebina, bet šis „vau“ efektas trunka labai trumpai. Ypač, jeigu akceleratorių laikote ilgėliau. Tuomet vienos pavaros transmisija tiesiog išsikvėpia ir automobilis pradeda elgtis kaip padusęs maratono dalyvis, kuris į varžybas atvyko po siautulingo baliaus.
Vis dėlto, trumpas atkarpas „Tesla Model S“ padeda įveikti ypatingai didžiuliu tempu. Momentalūs pagreitėjimai ypač praverčia užmiestyje, kur galima sutikti vėžliškai šliaužiančių vilkikų ar kitų transporto priemonių, bet anksčiau ar vėliau nuolatiniai žaidimai su akceleratoriaus pedalu baigiasi dėl: a) Atsibosta, nes stulbinantis pagreitis jaučiamas tik 0-120 km/val. diapazone. b) akyse tirpstantis nuvažiuojamas atstumas, kuris galvoje automatiškai įdiegia mintį, jog išeikvotos energijos taip greitai nepasipildysite.
Jeigu jau prakalbome apie įkrovimo galimybes, jos – savotiškos. Visi „Model S“ automobiliai aprūpinami „Chademo“ įkrovimo jungtimi, kuri palaiko 50 kW siekiančią įkrovimo galią, tad, teoriškai, „Tesla“ įkrovimo laikas eilinėje lietuviškoje stotelėje bus gana ilgas. Siekiant pagerinti elektromobilio įkrovimo galimybes, tuomet turėsite įsigyti papildomą įkrovimo jungties adapterį, kuris padės naudoti Europos Sąjungoje visuotiniu standartu tapusia „CCS“ jungtimi. Pastaroji mokamose įkrovimo stotelėse leis naudoti gerokai didesne įkrovimo sparta ir įkrovimo laiką sutrumpinti maždaug per pusę, bet ir čia slypi užrašas – yra papildomų sąlygų. „CCS“ adapterio jungtį iškart bus galima naudoti tik tuomet, jeigu jūsų „Model S“ buvo pagaminta ne anksčiau kaip 2019 metų gegužės 1-ąją. Visiems kitiems automobiliams reikės papildomos „operacijos“.
Atkreipkite dėmesį:
- Atliekant bandomąjį važiavimą, keletą kartų atlikite stabdžių sistemos testą. Retkarčiais stabdykite švelniau, retkarčiais stipriau. Įsitikinkite, jog nei per pedalą, nei per vairą nejaučiate papildomų vibracijų, o ir automobilis kiekvieną kartą turi stabdyti tolygiai.
- „Tesla Model S“ turi iš durelių išnyrančias durų rankenėles. Prieš pirkdami automobilį, patikrinkite ar visus durų rankenėlių mechanizmas veikia nepriekaištingai. Blogiausiu atveju – atsidėkite 800 eurų.
- Iki 2018 metų vasario gaminti „Tesla Model S“ automobiliai turėjo pirmosios kartos multimedijos valdymo modulį. Dėl ribotų modulio procesoriaus galimybių, lietimui jautrus ekranas gali strigti, netikėtai persikrauti ir pan.
VALDYMAS
Perdėti lūkesčiai. Du žodžiai, kurie labai taikliai apibūdina pojūčius sėdint už automobilio vairo. Net neabejojame, jog esate peržiūrėję tūkstančius vaizdo įrašus, kuriuose „Tesla Model S“ keleiviai sėdi išsišiepę ir džiaugiasi mažyte adrenalino injekcija paspaudus akceleracija, bet mažai kas kalba apie tai kaip automobilis elgiasi kasdieniškose situacijose.
Visi puikiai žinome, jog „Tesla“ gali būti greita tiesiojoje, bet kas iš to? Būsime priekabūs, bet mes esame vieni iš tų, kuriems rūpi, jog automobilį būtų smagu vairuoti. Jis turi būti ne tik greitas, bet ir stabilus, savimi užtikrintas ir nedemonstruoti silpnumo požymių, kai ateina metas įveikti sovietmečio palikimu atrodančią gatvę.
Tad ar „Tesla Model S“ galima su kuo nors palyginti? Žinoma. Jeigu „Model 3“ yra tiesioginis 3 serijos ar C klasės analogas, tai „Model S“ galime įmesti į tą pačią kūdrą, kurioje maudosi, pavyzdžiui, 5 serijos BMW. Tad kokį skirtumą pajusite tarp 5-uko ir „Model S“?
Daugeliui atvejų „Model S“ mums norisi sakyti – palaida bala. Taip yra dėl kelių priežasčių. Pirmoji – elektrinio vairo stiprintuvo darbas, kuris primena „Renault Clio“. Vairas visuomet per lengvas sukioti. Žinoma, prie to galima priprasti, bet mums norėtųsi elementaraus progresyvumo, kurį galima rasti, kad ir tame pačiame 5-uke.
Sekanti priežastis – svoris. Būtent jis apriboja automobilio galimybes, o tiksliau, mūsų norą paieškoti automobilio galimybių. Dėl didžiulio svorio ir automobilio dugne sumontuotų baterijų „Model S“ jaučiasi kaip orangutangas purvo vonioje, o ir orinė pakaba ne visada sugeba susitvarkyti su nuolatos augančiu važiavimo tempu, tačiau šie požymiai labai greitai pranyksta kažkur užsklandoje, nes juos užgožia brutali akceleracija.
Atkreipkite dėmesį:
- Atlikdami bandomąjį važiavimą įsitikinkite, jog „Model S“ neskleidžia papildomų, pašalinių garsų. Kitu atveju gali tekti keisti elektromobilio pavaros bloką. Retkarčiais jį keisti prisireikia gerokai dažniau negu įprasta.
- Dažna problema – nesandarus baterijų modulio aušinimo sistemos siurblys.
- Naujas baterijų modulis – brangus malonumas. Įprastai, kainuojantis kelis tūkstančius eurų.
- „Tesla“ visiems „Model S“ automobiliams esančioms baterijoms suteikiama 8 metų garantija. Nemažai egzempliorių, esančių naudotų automobilių rinkoje, jau nebeturi garantijos. Jeigu automobilio baterijos nebeturi garantijos, tiesiog privaloma atlikti kompiuterinę diagnostiką, kuri parodys baterijos nusidėvėjimą.
KODĖL VERTA ĮSIGYTI?
- Priklausomybę kelianti akceleracija
- Galimybė su pilnai įkrautomis baterijomis nuvažiuoti daugiau nei 300 kilometrų
- Technologijų gausa
- Patogus ilgesnėse kelionėse
- Paklusniai ir tiksliai veikianti adaptyvi greičio ir atstumo palaikymo kontrolė
KODĖL NE?
- Nuvilianti automobilio surinkimo kokybė
- Navigacija galėtų veikti sklandžiau
- Garso izoliacija galėtų būti geresnė
- Papildomų rūpesčių gali kelti JAV rinkai skirto modelio pritaikymas europietiškiems standartams