Šaltinis:
"Balsas.lt"
REKLAMA
Kol valstybinės institucijos tikrina šūsnis skundų, nevyriausybinės organizacijos neišnaudoja visuomeninės kontrolės galimybių.
Seimo kontrolieriaus įstaiga pernai gavo virš dviejų tūkstančių piliečių skundų, o Valstybės kontrolė atliko per šimtą valstybės įstaigų ir finansų panaudojimo auditų. Kontroliuojančių įstaigų darbo apimtys nemažėja ir išaiškinami vis nauji pažeidimai.
Institucijos apkrautos skundais
„Manau, naivu tikėtis, kad viena ar kita valstybinė institucija gali užfiksuoti kiekvieną pažeidimą arba fiksuoti kiekvieną klausimą. Mūsų viešasis sektorius turėtų suprasti, kad galbūt reikėtų pasitelkti į pagalbą piliečius, padaryti taip, kad patys žmonės galėtų suprasti, kaip jie gali stebėti valstybinius finansus“, - sakė „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovas Sergėjus Muravjovas.
Jis pasisakė, kad ir nedidelės bendruomenės galėtų pačios patikrinti vienos ar kitos vietos institucijos veiklą. Tačiau, pasak S. Muravjovo, dažnai žmonės nesupranta, ką daro Seimo kontrolierius ar Valstybės kontrolė, todėl jiems reikia plačiau išaiškinti kokios kreipimosi procedūros, kokios tų įstaigų kompetencijos.
Nuotykiai valdiškuose namuose - eilės prie kabinetų, dažnai net gi grubus aptarnavimas ir valdininkėlių neišmanymas ir savo galios demonstravimas neapleidžia piliečio, ieškančio atsakymų į savo kasdienius klausimus. Seimo kontrolieriaus įstaiga tiesiogiai nagrinėja žmonių skundus ir teikia valdžios institucijoms rekomendacijas, kaip pasitaisyti.
Apibendrinęs praėjusius metus, Seimo kontrolierius Romas Valentukevičius konstatavo, kad daugiausia sulaukta gyventojų skundų dėl netinkamo jų priėmimo ir informacijos suteikimo valstybinėse įstaigose.
„Mes, kaip ir Valstybės kontrolė, neturime privalomųjų įgaliojimų, nesame represinės struktūros. Mes surašome sprendimus, argumentacijas, kaip pašalinti piliečių teisių pažeidimus“, - aiškino R. Valentukevičius.
Reikalingas skaidrumas
Vykdydama valstybės finansų, turto ir biudžeto priežiūrą, Valstybės kontrolė savo auditų planus sudarinėja atsižvelgdama į piliečių pasiūlymus ar išsakytas mintis. Valstybės kontrolierė Giedrė Švedienė nurodo, kad visos valstybinio audito ataskaitos ir susiję dokumentai, kaip ir galimybė žmonėms teikti savo siūlymus yra sudaryta internete.
„Viešumas – vienas iš būdų kovoti su pažeidimais ir pasiekti rezultatų,“ - įsitikinusi G. Švedienė. R. Valentukevičius taip pat tikino, kad į Seimo kontrolieriaus įstaigą visomis išgalėmis stengiasi informuoti visuomenę kaip ginama žmogaus teisė į gerą viešąjį administravimą, užtikrinantį žmogaus teises ir laisves, prižiūrima, ar valdžios įstaigos vykdo pareigą tinkamai tarnauti žmonėms.
Tačiau abiejų kontroliuojančių institucijų vadovai guodėsi, kad sunkmečio apkarpytas finansavimas riboja jų galimybes
Tuo tarpu S. Muravjovas ragino institucijas labiau atsigręžti į žmogų. „Pilietinei visuomenei reikia partnerių iš viešojo sektoriaus. Labai svarbu, kad valdžios atstovai rodytų gerąjį pavyzdį“, - vylėsi S. Muravjovas.
Kol valstybinės institucijos tikrina šūsnis skundų, nevyriausybinės organizacijos neišnaudoja visuomeninės kontrolės galimybių.
Seimo kontrolieriaus įstaiga pernai gavo virš dviejų tūkstančių piliečių skundų, o Valstybės kontrolė atliko per šimtą valstybės įstaigų ir finansų panaudojimo auditų. Kontroliuojančių įstaigų darbo apimtys nemažėja ir išaiškinami vis nauji pažeidimai.
Institucijos apkrautos skundais
„Manau, naivu tikėtis, kad viena ar kita valstybinė institucija gali užfiksuoti kiekvieną pažeidimą arba fiksuoti kiekvieną klausimą. Mūsų viešasis sektorius turėtų suprasti, kad galbūt reikėtų pasitelkti į pagalbą piliečius, padaryti taip, kad patys žmonės galėtų suprasti, kaip jie gali stebėti valstybinius finansus“, - sakė „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovas Sergėjus Muravjovas.
Jis pasisakė, kad ir nedidelės bendruomenės galėtų pačios patikrinti vienos ar kitos vietos institucijos veiklą. Tačiau, pasak S. Muravjovo, dažnai žmonės nesupranta, ką daro Seimo kontrolierius ar Valstybės kontrolė, todėl jiems reikia plačiau išaiškinti kokios kreipimosi procedūros, kokios tų įstaigų kompetencijos.
Nuotykiai valdiškuose namuose - eilės prie kabinetų, dažnai net gi grubus aptarnavimas ir valdininkėlių neišmanymas ir savo galios demonstravimas neapleidžia piliečio, ieškančio atsakymų į savo kasdienius klausimus. Seimo kontrolieriaus įstaiga tiesiogiai nagrinėja žmonių skundus ir teikia valdžios institucijoms rekomendacijas, kaip pasitaisyti.
Apibendrinęs praėjusius metus, Seimo kontrolierius Romas Valentukevičius konstatavo, kad daugiausia sulaukta gyventojų skundų dėl netinkamo jų priėmimo ir informacijos suteikimo valstybinėse įstaigose.
„Mes, kaip ir Valstybės kontrolė, neturime privalomųjų įgaliojimų, nesame represinės struktūros. Mes surašome sprendimus, argumentacijas, kaip pašalinti piliečių teisių pažeidimus“, - aiškino R. Valentukevičius.
Reikalingas skaidrumas
Vykdydama valstybės finansų, turto ir biudžeto priežiūrą, Valstybės kontrolė savo auditų planus sudarinėja atsižvelgdama į piliečių pasiūlymus ar išsakytas mintis. Valstybės kontrolierė Giedrė Švedienė nurodo, kad visos valstybinio audito ataskaitos ir susiję dokumentai, kaip ir galimybė žmonėms teikti savo siūlymus yra sudaryta internete.
„Viešumas – vienas iš būdų kovoti su pažeidimais ir pasiekti rezultatų,“ - įsitikinusi G. Švedienė. R. Valentukevičius taip pat tikino, kad į Seimo kontrolieriaus įstaigą visomis išgalėmis stengiasi informuoti visuomenę kaip ginama žmogaus teisė į gerą viešąjį administravimą, užtikrinantį žmogaus teises ir laisves, prižiūrima, ar valdžios įstaigos vykdo pareigą tinkamai tarnauti žmonėms.
Tačiau abiejų kontroliuojančių institucijų vadovai guodėsi, kad sunkmečio apkarpytas finansavimas riboja jų galimybes
Tuo tarpu S. Muravjovas ragino institucijas labiau atsigręžti į žmogų. „Pilietinei visuomenei reikia partnerių iš viešojo sektoriaus. Labai svarbu, kad valdžios atstovai rodytų gerąjį pavyzdį“, - vylėsi S. Muravjovas.