Bet tai dar ne pats blogiausias variantas, su kokiais kasdien susiduria BPC darbuotojai. Numeriu 112 skambinama dėl pačių netikėčiausių priežasčių, todėl pokyčių teko imtis net politiniu lygmeniu.
Seime buvo priimtos pataisos, kuriomis, siekiant, kad visuomenei taptų aiškesnė numerio 112 paskirtis, pavadinimas bus pakeistas į „skubios pagalbos tarnybų numerį 112“.
Nuo 2019-ųjų liepos 1-sios įsigaliosiančiose pataisose BPC pareigūnams taip pat bus suteikta teisė nutraukti pokalbį, kai gautas asmens prašymas yra nesusijęs su skubia pagalba.
Pribloškiantys skaičiai
Bendras BPC pareigūnų atsakytų skambučių skaičius 2018 metais buvo 2 137 253. Iš jų net 54 proc. (1 161 347) sudarė netiksliniai ir trukdantys skambučiai. Lyginant su praėjusiais metais, tokių skambučių sumažėjo kiek daugiau nei 18 tūkst., bet ir bendras skambučių skaičius 2018 metais buvo kiek mažesnis nei 2017 metais.
Vertinant paskutinių keturių metų duomenis, netikslinių skambučių skaičius mažėja:
Atsakytų skambučių ir užregistruotų pagalbos prašymų santykio kitimas 2015–2018 metais:
„Manoma, kad viena iš priežasčių, kodėl sumažėjo trukdančių ir netikslinių skambučių skaičius, yra nuo 2016 metų pradėtas taikyti piktavališkų bei trukdančių dirbti skambučių automatinis užlaikymas specialiame filtre.
Klasifikavus skambutį, kaip trukdantį dirbti, pasikartojantys skambučiai iš to telefono numerio gali būti užlaikomi iki 140 sekundžių ir tik vėliau perkeliami į bendrą skambinančiųjų eilę. 2018 metais tokiu būdu buvo užlaikytas 237 891 skambutis. Dalis piktavalių skambintojų, nesulaukdami atsiliepiančių operatorių, padeda ragelį“, – pasakojo BPC atstovė viešiesiems ryšiams Vilma Juozevičiūtė.
Pateikiame BPC atstovės V. Juozevičiūtės atsakymus į naujienų portalo tv3.lt klausimus:
Kokiais netikslingais klausimais įprastai žmonės kreipiasi numeriu 112?
Netiksliniai skambučiai būna labai įvairūs. Gali skambinti asmenys, netinkamai suprantantys telefono numerio 112 paskirtį, asmenys, kurių užklausa neatitinka Centro teikiamų paslaugų, ar, pavyzdžiui, neblaivūs asmenys, kurie nori tiesiog pasikalbėti.
Netinkamai suprantantys telefono numerio 112 paskirtį žmonės kreipiasi dėl avarijų inžineriniuose tinkluose, dingus elektrai, užuodus dujų kvapą, užmiršus SIM kortelės PIN kodą ar norėdami išsikviesti taksi. Sulaukiama skambučių, kai žmonės piktinasi medikais, antstoliais, kitomis tarnybomis ar valdžios įstaigomis, skundžiasi dėl kamščių gatvėse, nevalomų kelių ar dėl Naujųjų metų naktį sprogdinamų petardų ir leidžiamų fejerverkų.
Kaip stipriai tokie skambučiai trukdo BPC pareigūnų darbą?
Visi trukdantys ir netiksliniai skambučiai didina darbuotojų darbo krūvį, t.y. jiems tenka atsiliepti į daugiau skambučių nei yra realus skubiosios pagalbos tarnybų poreikis.
2018 metų duomenimis, per 12 valandų pamainą operatoriams tekdavo atsiliepti vidutiniškai į 120 skambučių. BPC operatoriai taip pat užtrunka aiškindami žmonėms, kur reikėtų kreiptis dėl jiems rūpimų klausimų.
O jei paskambinę asmenys, reikalaudami paslaugų, kurių BPC neteikia, dar pradeda piktintis ir konfliktuoti, BPC operatoriai patiria papildomą psichologinį krūvį.
Kokios problemos kyla būtent dėl netikslingų skambučių?
Trukdančių ir netikslinių skambučių srautas užima telefono linijas ir neleidžia prisiskambinti žmonėms, kuriems iš tiesų reikia skubios pagalbos. Jei BPC operatoriai apsiima perduoti pranešimus Lietuvos automobilių kelių direkcijai, ESO, „Grindai“ ir kai kurioms kitoms specialiosioms tarnyboms, jie turi skambinti joms telefonu, nes elektronines pranešimų korteles galima perduoti tik skubiosios pagalbos tarnyboms, t. y. policijai, priešgaisrinėms gelbėjimo pajėgoms, greitosios medicinos pagalbos tarnybai ir aplinkosaugininkams.
Dėl šios priežasties pranešimo perdavimo laikas užtrunka tiek pat ar net ilgiau nei tada, kai pats žmogus skambina į tas tarnybas tiesiogiai. Nežinant numerio, kuriuo reikia išsikviesti avarinę tarnybą ar pranešti apie nutrauktus elektros tinklus, jį visada galima sužinoti paskambinus informacijos telefono numeriu 118.
Iš esmės netikslingų skambučių skaičiai mažėja. Ar tai reiškia, kad visuomenė tampa sąmoningesnė?
Vertinant paskutinių kelių metų statistiką, norisi tikėti, kad visuomenė, nors lėtai, bet tampa sąmoningesnė šiuo klausimu. O siekiant, kad numerio 112 paskirtis taptų dar aiškesnė, nuo šių metų liepos 1 d. keičiamas telefono numerio 112 pavadinimas – jis bus vadinamas skubiosios pagalbos tarnybų telefono numeriu 112.
Ar skambinantys žmonės dar sugeba kažkuo nustebinti patyrusius BPC darbuotojus?
Didžiausias žmonių „originalumas“ pasireiškia per pilnatį ar padauginus alkoholio. Yra buvę skambučių dėl bute važinėjančių automobilių, palubėje kabančio lėktuvo, į kūną įvestų oro burbuliukų su virpesiais. Keletą netikslinių skambučių fragmentų galima išgirsti mūsų sukurtame vaizdo klipe:
Viename iš įrašų paskambinusi moteris piktinasi, kad stoties rajone trūksta suoliukų, ant kurių būtų galima prisėsti ir pailsėti. Kitame – neturintis kur nakvoti pilietis norėtų pernakvoti policijos areštinėje, o trečiame įraše neblaivus ir neturintis pinigų pilietis reikalauja, kad atvyktų policija ir parvežtų jį namo.
Kaip skirstomi netiksliniai skambučiai?
Visi telefono numeriu 112 gaunami trukdantys skambučiai skirstomi pagal jų pobūdį:
* vaikų išdykavimas (skambinantys vaikai ir nepilnamečiai asmenys nepraneša apie pagalbos poreikį, girdimas kikenimas, juokas, nerišli kalba ir pan.);
* tyla (skambinantis asmuo tyli, nekalba, o fone nesigirdi jokių įtartinų, pavyzdžiui, užpuolimo ar grumtynių, garsų);
* netiksliniai (skambučiai, kai nėra pranešama apie pagalbos poreikį, tačiau nėra ir nepadoraus, grasinamo ar įžeidžiamo pobūdžio pareiškimų);
* ryšio įrenginys (skambučiai, generuojami elektroninio ryšio įrenginio dėl netinkamos konfigūracijos ar techninio gedimo);
* piktybiški (grasinamo ar įžeidžiamo pobūdžio skambučiai, kai skambinantis asmuo neprašo pagalbos, bet šūkauja, kalba necenzūriniais žodžiais, įžeidinėja pamainos darbuotoją);
* akivaizdžiai melagingi (skambučiai, kuriais pranešama apie tikrovės neatitinkančius faktus).