Kauno ir Vilniaus savivaldybių atstovai teigia, kad prisibelsti ir pranešti apie trūkumus jų miestuose nėra sunku ir žmonės jau įprato tai daryti nuotoliniu, elektroniniu būdu. Tv3.lt portalas domėjosi, kokius nusiskundimus miestų gyventojai praneša šiuolaikišku būdu ir kiek jų išsprendžiama.
Madingas įrankis – pasiteisino?
Sostinės savivaldybė pasinaudojo technologijų galimybėmis ir populiarumu – miesto problemų registravimą perkėlė į virtualią erdvę. Taip tikėdamasi pilietinį aktyvumą padaryti patraukliu didžiumai gyventojų, kurie naudojasi išmaniosiomis technologijomis, internetu.
Vilniaus savivaldybės atstovas, mero patarėjas Povilas Poderskis teigė, kad nuo 2012 m. veikiantis internetinis projektas „Miesto problemos“ leidžia analizuoti duomenis ir pamatyti problematiškiausias miesto teritorijas: „Negaliu sakyti, kad viskas vėliau idealiai vyksta. Bet stengiamės tais duomenimis remtis, darydami sprendimus. Pavyzdžiui turime kažkokią dažnai paminėtą problemą, tada vienu metu, ją stengiamės iškart daugelyje vietų išspręsti“.
Per trejus veiklos metus, Kauno miesto avarinės dispečerinės tarnyba sulaukė 6610 kauniečių pranešimų. „Darbo dienomis vidutiniškai užregistruojama po 6, o poilsio ir švenčių dienomis – po 2-3 pranešimus“, – pasakojo Kauno mero patarėjas Tomas Grigalavičius.
Kalbos lieka kalbomis
Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad toks technologijų pasitelkimas sumažina darbo kiekį tiesiogiai bendraujant. Tačiau savivaldybių atstovai vardija kitas priežastis: greitį ir efektyvumą, tikslumą, pastebėjimą mažiausių ir įvairiausių problemų.
„Nors tai nėra labai sulyginami dalykai. Tiesiog kartais ne viską galima padengti bendravimu. Nes kalbantis iškeliama vieną problema. O kasdien matydami ir galėdami sureaguoti žmonės pamato pavienes problemas, tad gaunam pilnesnį vaizdą elektroniniu būdu. Juolab, tobulinama ir grįžtamojo ryšio gavimo sistema, kuomet prašysime įvertinti problemos sprendimą“, – atskleidė P. Poderskis.
„Visos užregistruotos problemos yra sprendžiamos skubiai. Žinoma, jeigu problema, apie kurią mums praneša kauniečiai, yra kelianti pavojų žmonių sveikatai, jai teikiamas prioritetas“, – sakė Kauno mero patarėjas. Jis pabrėžė, kad į tokį pranešimą operatyviai reaguojama ir jis perduodamas kitoms tarnyboms.
Kuo daugiau problemų – tuo geriau
Abiejų didžiųjų miestų savivaldybių sąskaitose tūkstančiai problemų. Bet tai, pasak pašnekovų, yra geras rodiklis piliečių įtraukimo į problemų identifikavimą ir sprendimą. Juolab, pabrėžiama, kad registruojama ir atsakoma į absoliučiai visus klausimus, o sprendimas priklauso nuo galimybių.
„Gal iš vienos pusės atrodo keistai, kad mes kaip savivaldybė, norime turėti problemų kuo daugiau, iš esmės, leidžia daug geriau suprasti poreikius ir trūkumus. Kad ne kažkokiais vienadieniais trūkumais, nusiskundimais ar reikalais matyti tą statistiką. Nes galime surinkti visą informaciją ir duomenis ta tema“, – teigia Vilniaus mero patarėjas.
Vilniaus problemų žemėlapis gali pasitarnauti renkantis vietą gyvenimui, pramogavimui.
„Žemėlapis tikrai naudingas pamatant problemas. Nors nėra didelio atradimo, senesniuose rajonuose kelias prastesnis, bet jeigu yra specifinės problemos, turbūt geriau rinktis kitą vietą. Nors iš kitos pusės, egzistuojančios problemos rodo, kad laukiama sprendimų ir jų nebeliks. Todėl galima susidaryti ir klaidingą įspūdį, kad pažymėtų problemų skaičius rodo itin prastą situaciją.
Aktualiausios problemos skiriasi
Greitas reagavimas yra privalumas tiek pranešant, tiek sprendžiant problemas. Patogius būdus gyventojams pasiūlę didmiesčiai – nesuklydo. Visgi, dažniausiai pranešama apie infrastruktūros trūkumus, gamtos stichijų sukeltus trukdžius, viešosios tvarkos pažeidimus. Bet atstovai išskiria ir miestams būdingesnes aktualijas.
„Opiausia iki šiol kauniečių problema buvo duobės gatvėse, dabar ši situacija kardinaliai pasikeitusi“, – nurodė T. Grigalavičius.
„Aš galbūt įvardyčiau miesto tvarkos ir bendro ūkio problemą. Senamiestyje nemažai šiukšlių ir su šaligatviais bei žaliosiomis zonomis dar tikrai problemų egzistuoja“, – pasidalijo įžvalga Vilniaus mero patarėjas.
Pamatai – praneši. Netoli idealumo?
Iš Vilniaus savivaldybės pasigirdo pažadas apie naują aplikaciją. Iki šiol buvo galima fotografuoti ir įkelti nuotrauką su problemos aprašymu, o nuo žiemos turėtų veikti dar vienas įrankis. Juo kol kas nėra sužavėti mieste darbus atliekantys žmonės.
„Kuriamas įrankis, kuriuo bus galima sužinoti ir įvertinti vykstančius darbus mieste. Nors kol kas sunku įtikinti miesto darbuotojus, nes jiems tai reikštų daugiau viešumo, papildomos darbo ir sąnaudos laiko fiksuojant ir konsultuojant gyventojus. Pavyzdžiui žinote, kad netoli jūsų namų turi būti pjaunama žolė ar taisomas kelias ir jau pažymėta, kad viskas atlikta. Tačiau grįžusi pamatote, kad niekas neatlikta ir pranešate savivaldybei. Mes galėsime greičiau sureaguoti ir atitinkamai pranešti“, – apie lūkesčių suvaldymą kalbėjo P. Poderskis.
Ar ši priemonė pasiteisins, paaiškės po kurio laiko. Todėl verta sekti naujienas. Nors iki tobulumo dar tikrai toli, bet sukurtos sistemos rodo rezultatus.