Klaipėdos politikai jau netrukus turės apsispręsti, ar iš esmės atnaujinti uostamiesčio savivaldybei priklausančios įmonės Klaipėdos autobusų parko transportą, važinėjantį miesto gatvėmis.
Neseniai uostamiestyje lankėsi Europos rekonstrukcijos ir plėtros banko atstovai, kurie yra pasiryžę finansuoti naujų autobusų pirkimo sandorį. Palengvinti įmonės finansinę naštą galėtų ir Europos Sąjungos (ES) parama. Dėl jos skyrimo principų ir kriterijų dar šiemet pagaliau turėtų apsispręsti Susisiekimo ministerija.
10 milijonų - 35 autobusai
Šiuo metu po Klaipėdą važinėja 70 Klaipėdos autobusų parko (KlAP) „Man“ ir „Mercedes“ markių autobusų, pagamintų nuo 1991 iki 1996 metų. Jie įsigyti per didžiausią iki šiol miesto politikų palaiminimą gavusį, 2004-2005 metais vykusį KlAP autobusų atnaujinimo vajų. Kadangi ne už kalnų laikai, kai smarkiai nusidėvės ir ši technika, KlAP vadovybė dar pernai parengė investicinį projektą, kuriame numatyta galimybė autobusus įsigyti už ES lėšas.
Įmonės generalinė direktorė Jelizaveta Daugininkienė susitiko su Klaipėdoje apsilankusiais Europos rekonstrukcijos ir plėtros banko atstovais, besidominčiais šiuo projektu.
„Bankininkai teigė, kad gali finansuoti tokį projektą ir suteikti iki 10 milijonų eurų paskolą. Tačiau tam reikia miesto Tarybos politinio sprendimo“, - sakė J. Daugininkienė.
Anot jos, jei paskolą teiktų šis bankas, įmonei nereikėtų rengti konkurso finansuotojui parinkti. Be to, šio banko pranašumas yra tai, kad jis pats, atsižvelgdamas į KlAP nustatytus techninius kriterijus, organizuotų autobusų tiekėjo parinkimo konkursą.
Pasak įmonės vadovės, už 10 mln. eurų būtų galima įsigyti nuo 30 iki 35 naujų autobusų, priklausomai nuo techninių parametrų.
„Jei pagaliau apsispręstų ministerijos, būtų galima gauti ir Europos Sąjungos paramą. Nuo paskutinio Aplinkos ir Susisiekimo ministerijų pasitarimo, vykusio pernai rudenį, nesulaukiame jokių žinių dėl paramos skyrimo kriterijų“, - sakė J. Daugininkienė.
Pinigų bus
Lietuvos Vyriausybės nutarimu dėl ES struktūrinės paramos panaudojimo strategijos įgyvendinimo 2007-2013 metams apie 140 mln. litų yra numatyta skirti ekologiško viešojo transporto plėtrai mūsų šalyje.
Aplinkos ministerijos Atmosferos skyriaus vedėjas Vytautas Krušinskas sako, kad tie 140 mln. litų turėtų būti skiriami naujų viešajam transportui skirtų autobusų pirkimui ir dalis - infrastrūktūros įrengimui.
„Esminis mūsų ir Susisiekimo ministerijos pozicijų skirtumas yra dėl ekologinių standartų. Susisiekimo ministerija yra linkusi pinigus skirti įsigyti autobusams, atitinkantiems dabar galiojantį „Euro4“ standaratą, o mes esame įsitikinę, kad reikia orientuotis į „Euro5“ standartą, kuris įsigalioja nuo 2009-ųjų ir yra Europos Komisijos nustatytose gairėse. Kai kurie gamintojai jau dabar gamina autobusus, atitinkančius šį standartą“, - sako V. Krušinskas.
Anot jos, šios ES paramos panaudojimo mechanizmą bei kriterijus tvirtins Susisiekimo ministerija.
Pastarosios Strateginio planavimo ir finansų departamento direktorius Arenijus Jackus tikisi, kad paramos skyrimo tvarka bus patvirtinta iki šių metų galo, nes reikia sutvarkyti labai daug formalumų.
„Parama bus skirstoma regioninio planavimo principu. Atsižvelgiant į regione esančių maršrutų ilgį, pervežamų keleivių skaičių, autobusų nusidėvėjimą ir kitus rodiklius regionams bus paskirstytos lėšos. O tada jau regionų tarybos spręs, kaip padalinti jas čia veikiančioms įmonėms. Diskusija dėl „Euro4“ ar „Euro5“ standartų nėra esminė, dėl to kartu su Aplinkos ministerija bus apsispręsta jau paskutiniame etape“, - sakė A. Jackus.