Neretai teigiama, kad automobilis yra ne tik transporto priemonė, bet ir šis tas daugiau. Sakoma, kad automobilis gali pasakyti apie savo šeimininką tiek pat, kiek ir jo nešiojamas kostiumas. Nesvarbu, ar tai įmonės vadovui siuvėjo siūta prabangi eilutė, ar pakaunės berniuko turguje pirktas sportinis kostiumas.
Mūsų šalies automobilių parkas, švelniai pasakius, ne pats naujausias. Naudotų automobilių pardavėjų statistika teigia, kad rugpjūčio mėnesį Vilniuje perkamiausi buvo naudoti „Volkswagen Passat“, Kaune – „Volkswagen Golf“, Klaipėdoje – „Opel Astra“ automobiliai. Šiauliuose vienodai nupirkta „Audi A6“ ir „Volkswagen Golf“. Marijampolėje taip pat lyderiauja „Volkswagen Passat“. O tai jau pasako apie susiformavusias tam tikras tradicijas.
Praktiški žmonės renkasi nebrangiai aptarnaujamus automobilius?
Dauguma lietuvių paklausti, kodėl taip mėgsta savo „Audi 80“, „Audi A6“, ar „VW Passat“, atsako, kad renkasi nebrangiai remontuojamus automobilius. Tuo tarpu automobilių dalių pardavėjas Saulius Grigaitis pastebi, kad kartais tos detalės nebūna tokios ir pigios.
„Tai žmogaus tikėjimas. Įsivaizduokite, turėjo kažkas seną „Audi 80", kurios detalės buvo gan nebrangios, ją "suvažinėjo" ir įsigijo naujesnę „Audi A4“. Žmogui atrodo, kad ir šio automobilio dalių ras net ir nedidelio miestelio parduotuvėje, ir, kad jos kainuos tiek pat, kiek ir buvusios mašinos. Taip apsigauti visai nesunku. Štai prieš savaitę mačiau itin suglumusį vyro veidą: užėjęs į mano parduotuvę jis paprašė ABS daviklių savo „Audi A4“ ir buvo šokiruotas sužinojęs, kad vienas daviklis kainuoja 200Lt. O reikėjo visų keturių daviklių...“- savo pastebėjimais dalinosi automobilių dalių pardavėjas.
S. Grigaitis užsiminė, kad žinomų gamintojų dalys populiariems automobiliams niekuomet nebuvo pigios. „Net ir paprasčiausiam „VW Golf“ perkama kokybiška ir žinomo gamintojo detalė nekainuos kelių litų. Detalių pigumo mitas gajus todėl, kad populiariems automobiliams atsargines dalis gamina kas tik netingi. Taip, jos pigios. Tik jų resursas juokingas, savo klientams aš jų nerekomenduočiau.“- pasakojo jis.
Apsisprendimą lemia sėkmingi dyzeliniai varikliai
Visgi, stiprių kozirių lietuvių numylėti automobiliai turi. Nemažai lietuvių juos renkasi dėl sėkmingų „Volkswagen/Audi“ dyzelinių motorų. Tai pakankamai galingi motorai, kurie be viso to tenkinasi 5-6 litrais dyzelino šimtui kilometrų. Automobilių remonto dirbtuvių meistras Jurijus Tichomirovas tvirtino, kad „Volkswagen“ 1,9 litro darbo tūrio dyzeliniai motorai naudotų automobilių šeimininkams didesnių problemų nesukelia. Tiesa, meistras siūlo atkreipti dėmesį į įspūdingą perkamų automobilių ridą.
„Retas į Lietuvą atkeliaujantis „VW Passat“ yra pravažiavęs mažiau 400 tūkst. kilometrų. Tad iki ribos lieka jau visai nedaug. Tad būtinai nepamirškite patikrinti variklio būklės,“- sakė automobilių meistras.
Tiesa, senaisiais vokiečių dyzeliniais motorais aklai pasitikėti nevertėtų. „Vertas dėmesio tik 1,9 litro darbo tūrio senasis motoras, o štai didesnis V6 tipo 2,5TDI yra mėgstamas tik mūsų - remontininkų. Jam būdingi įvairūs kaprizai, o remontas tikrai brangus.“- juokėsi variklių remonto specialistas.
Meilė „vokiečiams“ - istoriškai susiklosčiusi tradicija
„Audi 100, Audi 100 - vokiška kokybė“- taip kandžia daina iš vokiškų automobilių mylėtojų kažkada tyčiojosi Algis „Greitai“ Ramanauskas. Tačiau meilė vokiškiems automobiliams yra pagrįsta istoriškai.
„Kai prieš gerus 20 metų į Lietuvą pradėjo keliauti naudoti automobiliai, mašinų prekeiviai pirmiausiai visą laužą išvežė iš Vokietijos. Arčiausia, pasirinkimas didelis. Atsimenate, kaip mūsų keliais pradėjo riedėti supuvę „Ford Granada“ ar „Opel Ascona“ automobiliai. Tuomet aukso gyslą pajautė ir remontininkai - būtent vokiškų automobilių dalys pirmiausiai buvo vežamos į parduotuves, jomis pradėta prekiauti ir automobilių sąvartynuose,“- prisiminimais dalinosi automobilių dalių pardavėjas S. Grigaitis.
Taip atsirado tam tikros Lietuvos antrinės rinkos tradicijos. Jos yra ir kitose valstybėse. „Štai Šiaurės Afrikoje ir šiomis dienomis svaičiojama apie prancūziškų automobilių neužmušamumą. Maroke, Alžyre ir kitur dar važinėja daugybė senutėlių „Peugeot 505“ ar „Renault 5" automobilių. Tai irgi tradicija, irgi mitai, nes į šias šalis naudoti automobiliai tradiciškai visuomet keliaudavo iš Prancūzijos,“- sakė automobilių dalių pardavėjas.
Ubago svajonė - daug automobilio už nedidelius pinigus
Psichoterapeutė Radvilė Krutkevičiūtė pastebi, kad lietuviams renkantis automobilį yra būdingi ir nepilnavertiškumo kompleksai.
„Dauguma mūsų negali sau leisti įsigyti naujų automobilių. Mus slegia nepilnavertiškumo kompleksas, nes esame vos ne Europos ubagai. Todėl nemaža dalis mūsų vairuotojų renkasi tebūnie seną, bet būtinai solidų automobilį. Kompensuoti nepilnavertiškumo kompleksą bandoma renkantis didžiulius, žinomų Vokietijos gamintojų automobilius. Dar ryškiau ši tendencija yra išreikšta neturtingose Balkanų šalyse. Man šią vasarą teko lankytis Albanijoje. Nepatikėsite, kiek daug ten mačiau senų „Mercedes-Benz,“ - pasakojo psichoterapeutė.
Išties, Lietuvoje dar visai neseniai buvo galima matyti daugybę senos kartos „BMW 740“, kuriuos vairuoja jaunuoliai. Tokį automobilį įsigyti galima net ir už 5000 litų. Atrodo solidžiai. Tačiau pasižymi žvėrišku apetitu ir brangiai aptarnaujami. Na, bet vaizdelis šiuo atveju svarbiausia.
„Ubagiški kompleksai neretai virsta komiškomis situacijomis. Vėlų vakarą vienoje iš sostinės kuro kolonėlių stebėjau situaciją, kai didžiuliu „BMW“ atvažiavusi jaunuolių kompanija lūkuriavo, kol išsiskirstys kiti klientai. Išsivažinėjus kitoms mašinoms, jie akimirksnių privažiavo prie dujų užpylimo kolonėlės ir pradėjo pildyti dujų baką. Kam tuomet montuoti į automobilį dujų įrangą, jei su ja važinėti gėda?“- juokėsi psichoterapeutė R. Krutkevičiūtė.
Automobilis daugiau nei transporto priemonė? Gal, bet ne Lietuvoje. Mūsuose tai greičiau tik viena kita išimtis. Sakoma, kad automobilis gali pasakyti apie savo šeimininką tiek pat, kiek ir jo nešiojamas kostiumas. Bet juk dar taip neseniai populiariausi buvo sportiniai kostiumai.
Viskam reikia laiko. Ir normalaus gyvenimo normalioje šalyje. O tuomet gal ir pas mus automobilis taps žmogaus sielos, charakterio ar stiliaus veidrodžiu. O dabar galima tik meilė iš išskaičiavimo.