„Kas yra šventė? Kas yra ypatinga proga? Ypatingas jausmas? Mes su vyru nekasdienio įvykio proga išbandėme vieną iš 4 pirmąsyk „Michelin“ žvaigždutę gavusių Lietuvos restoranų. Tikėjomės, kad ir kitiems žmonėms jis irgi bus ypatinga proga.
Taip atrodė bent pusė svečių: kas su šlepetėmis, kas su sportiniais šortais, kas su „belekokia“ suknia. Ir smalsu išgirsti jūsų nuomonę: ar toks stilius restoranuose yra gerai? Ar savininkai/šefai turėtų įvesti aprangos kodą? Ar mano „senobinis“ auklėjimas netinka šiems laisvės būti savimi laikams? Padėkite suprasti“, – savo „Facebook“ draugų klausė Orijana.
Aprangos kodai restoranuose
Naujienų portalas tv3.lt šia tema pakalbino protokolo ir etikos žinovą Arminą Lydeką, kuris papasakojo, kaip restoranuose turėtų atrodyti ir elgtis lankytojai.
Pokalbį A. Lydeka pradeda nuo teiginio, jog restoranuose reikia laikytis visų etiketo taisyklių, kaip ir kiekvienas kultūringas, raštingas bei išsilavinęs žmogus turėtų laikytis visose viešose vietose.
Pasak etiketo žinovo, yra išimčių, kur kai kurių taisyklių galima nesilaikyti, tačiau tokiose vietose kaip restoranai jų laikytis privaloma.
Paklaustas apie tai, koks aprangos kodas galioja restoranuose, A. Lydeka atsako, jog restoranai būna patys įvairiausi, įvairiausių stilių ir nuo to priklauso pasirenkamas aprangos kodas:
„Aprangos kodai tam ir sugalvoti, kad visi jaustųsi patogiai dalyvaudami tame pačiame renginyje arba būdami toje pačioje vietoje, kaip tam tikras restoranas. Tačiau jokiu būdu negalima pasakyti, kad visiems restoranams turi būti taikomas tas pats aprangos kodas.
Restoranas gali būti paplūdimyje, kokia nors užkandinė, kur visi vieni kitus supras ir jausis patogiai būdami su maudymosi kostiumėliais.
Tačiau tokio aprangos kodo negalėtume pritaikyti kitokio tipo restoranui. Pavyzdžiui prabangus restoranas miesto centre su baltomis staltiesėmis gali reikalauti tamsaus vakarinio kostiumo. Vadinasi vyrai turi eiti su tamsiais kostiumais, o moterys su vakarinėmis suknelėmis.“
Bendravimo su restorano personalu etiketas
Taigi, aprangos kodai gali būti patys įvairiausi, tinkami konkrečiame restorane – tai priklauso nuo pačio restorano. Etiketo žinovas pabrėžia, jog kalbant apie „Michelin“ žvaigždutę gavusius restoranus – tai ne kažkokio aprangos kodo lygio restoranai.
A. Lydeka pateikė pavyzdį, jog Meksikoje „Michelin“ žvaigždė yra suteikta gatvėje stovinčiam kioskeliui, kuris gamina tapas: ispanišką patiekalą, greitą maistą. „Tokį maistą žmonės valgo su laisvalaikio apranga, o kalbant apie „Michelin“ žvaigždutę gavusio prabangesnio restorano, kuris dirba tik vakare – ten reikalinga iškilminga apranga“, – aiškina etiketo žinovas.
Tačiau ką daryti tokiu atveju, jei eidamas į restoraną nesi tikras, koks aprangos kodas ten reikalingas? A. Lydeka tikina, jog šiais laikais didelių problemų šiuo klausimu nekyla. Galima prieš einant pasidomėti, į kokį restoraną eini, pasižiūrėti, kokio jis lygio ir aprangą rinktis pagal tą lygmenį: ar reikia eiti su laisvalaikio apranga, ar su smokingu, ar tamsiu kostiumu – reikia derinti aprangą, kad ji būtų tinkama tam restoranui.
Etiketo žinovas ragina nepamiršti bendravimo su restorano personalu etiketo. Jo teigimu, esminis dalykas šiame kontakte yra pagarba.
„Taip, kaip padavėjas aptarnaujantis savo klientus privalo gerbti kiekvieną iš jų, išgirsti jo pageidavimas ir pagarbiai su juo elgtis – lygiai taip pat kiekvienas klientas atėjęs į restoraną turi gerbti padavėją ir jo darbą.
Padavėjas stengiasi maksimaliai gerai patenkinti kliento poreikius, skonį, kad patiekalas jam būtų paruoštas laiku, tinkamai atneštas, kad tinkamai būtų serviruoti stalo įrankiai. Todėl turi būti abipusė pagarba“, – paaiškino A. Lydeka.