Kuomet augančios degalų kainos smarkiai padidino kelionių lėktuvais ir automobiliais kainas, valstybės visame pasaulyje siekia įgyvendinti greitųjų traukinių projektus, o keliones traukiniu renkasi vis daugiau gyventojų, rašo portalas CNBC.
Prognozuojama, kad 2012 metais pasaulinė kelių ir geležinkelių pramonė pasieks 2,9 trln. JAV dolerių vertę ir, palyginti su 2007 metais, išaugs net 30 proc. Rinkos tyrimų bendrovės „Datamonitor“ duomenimis, 30 proc. šios pramonės sudaro geležinkelių pramonė.
Traukinių operatorių kompanijų asociacijos duomenimis, Didžiojoje Britanijoje per pirmąjį 2011 metų ketvirtį traukiniais važiavo 5 proc. daugiau keleivių nei per praėjusių metų tą patį laikotarpį.
Kelionės traukiniu yra ne tik pigesnės, tačiau kartu jos tampa ir greitesnės. Besivystančios valstybės, tokios kaip Kinija ar Rusija, investuoja į greituosius keleivinius traukinius. Be to, Europos valstybės plėtoja milijardinius planus, kuriais siekiama praplėsti ir patobulinti jau esamas greitųjų traukinių sistemas.
Naujienų portalas CNBC sudarė sąrašą valstybių, kurios turi greičiausius keleivinius traukinius. Štai šios valstybės:
10. Rusija
Traukiniai – Siemens Velaro RUS
Didžiausias greitis – 290 km/h
Talpumas – 600 keleivių
Siekdama praplėsti savo greitųjų traukinių tinklą prieš artėjantį Pasaulio futbolo čempionatą, kuris įvyks 2018 metais, Rusija pakvietė užsienio investuotojus teikti pasiūlymus šiam projektui įgyvendinti.
Greičiausi šalies keleiviniai traukiniai važiuoja geležinkelio linija Maskva – Sankt Peterburgas, o pirmieji reisai buvo atlikti 2009 metų gruodžio mėnesį. Vokietijoje pagaminti „Velaro RUS“ traukiniai, kurie kitaip dar yra vadinami „Sapsan“, daugiau nei dvigubai sumažino kelionės laiką tarp šių daugiausiai gyventojų turinčių Rusijos miestų. Anksčiau kelionė traukiniu iš Sankt Peterburgo į Rusijos sostinę trukdavo apie 8 valandas, dabar gi keleiviai užtrunka vos 3 valandas 45 minutes.
Greitieji keleiviniai traukiniai gali važiuoti didžiausiu 250 km/h greičiu, tačiau 2009 metais vykusių bandymo metu buvo pasiektas net 290 km/h greitis. Rusija iš viso turi aštuonis greituosius traukinius, kurių bendra vertė siekia beveik 1 mlrd. JAV dolerių.
Greičiausi keleiviniai traukiniai (nuotr. Organizatorių)
9. Taivanas
Traukiniai – THSR 700T
Didžiausias greitis – 300 km/h
Talpumas – 989 keleiviai
Taivano greitųjų keleivinių traukinių projektas, kurio kaina siekia 18 mlrd. JAV dolerių, yra vienas iš didžiausių privačiai finansuojamų geležinkelių projektų pasaulyje.
Iš šalies sostinės Taipėjaus į Kaohsiung miestą važiuojantys traukiniai sutrumpino kelionės laiką nuo 4 valandų 30 minučių iki pusantros valandos. 2007 metais pradėję veikti traukiniai yra pagaminti pagal Japonijos greitojo traukinio „700 Series Shinkansen“ modelį. Tai buvo pirmieji japoniški greitieji traukiniai, kurie buvo eksportuoti į užsienio valstybę.
2010 metais Taivane greitaisiais traukiniais keliavo rekordinis skaičius keleivių – net 36,9 mln. arba 14 proc. daugiau nei ankstesniais metais.
Neseniai šalies vyriausybė išplatino pranešimus, kad greitųjų traukinių sistema gali „neišgyventi“ 10 metų, kadangi dėl piktnaudžiavimo gruntiniu vandeniu pradėjo smukti žemė, ant kurios yra nutiesti geležinkelių bėgiai. Praeitą mėnesį vyriausybė paskelbė uždarysianti greitųjų traukinių tinklui pavojų keliančius gruntinių vandenų gręžinius.
Greičiausi keleiviniai traukiniai (nuotr. Gamintojo)
8. Pietų Korėja
Traukiniai – KTX–I
Didžiausias greitis – 305 km/h
Talpumas – 965 keleiviai
Pietų Korėjos greitųjų traukinių sistema, dar vadinama „Korea Train eXpress“ (KTX), perveža per 100 tūkst. keleivių kiekvieną dieną. 2010 metų balandžio mėnesį buvo pasiektas rekordas, kai per dieną greitaisiais traukiniais iš viso važiavo 178 584 žmonės.
12 metų trukusios sistemos statybos buvo baigtos 2004 metais. Kelionės trukmė iš šalies sostinės Seulo į Busan uostamiestį sumažėjo per pusę, iki 2 valandų 40 minučių. Atidarius antrąją geležinkelio liniją kelionės laikas buvo sumažintas dar 22 minutėmis.
Dėl išpopuliarėjusių kelionių greitaisiais traukiniais kelionių lėktuvais skaičius šalies viduje nuo 2003 iki 2007 metų sumažėjo daugiau kaip 30 proc. Pastaruoju metu padėtį bando ištaisyti pigių skrydžių bendrovės.
Greičiausi keleiviniai traukiniai (nuotr. Gamintojo)
Traukiniai – Eurostar 3313/14
Didžiausias greitis – 334 km/h
Talpumas – 750 keleivių
1994 metais savo veiklą pradėjusi Londono greitųjų traukinių kompanija „Eurostar“ geležinkeliu sujungia Didžiąją Britaniją ir Prancūzijos bei Belgijos miestus. Iš viso bendrovė turi 27 greituosius traukinius, o 2009 metų rugpjūčio mėnesį peržengė 100 mln. keleivių atžymą. „Eurostar 3313/14“ traukiniai sumušė 1979 metais pasiektą Britanijos traukinių greičio rekordą, kai 2003 metais pasiekė 334 km/h greitį.
Neseniai „Eurostar“ kompaniją į teismą padavė Prancūzijos traukinių gamintoja „Alstom“ dėl to, kad ši nusprendė skirti 600 mln. JAV dolerių traukinių gamybos kontraktą Vokietijos bendrovei „Siemens“. Vis dėlto Britanijos aukščiausiasis teismas atmetė šį ieškinį. „Alstom“ kompanija yra antra didžiausia pasaulio traukinių gamintoja, kuri iki šiol gamino visus „Eurostar“ traukinius.
Greičiausi keleiviniai traukiniai (nuotr. Gamintojo)
6. Italija
Traukiniai – ETR 500 Frecciarossa
Didžiausias greitis – 360 km/h
Talpumas – 590 keleivių
Italijoje buvo nutiesta pirmoji greitųjų traukinių geležinkelio linija Europoje. Florencija – Roma geležinkelio linija pateko į istorija, kai 1977 metais buvo atidaryta pirmoji jos dalis – 140 kilometrų ilgio geležinkelis iš Romos į CItta della Pieve. Šia geležinkelio linija traukiniai galėjo važiuoti didžiausiu 250 km/h greičiu.
Nuo tada šalies greitųjų traukinių tinklas smarkiai išsiplėtė ir dabar jais galima nuvykti iš šalies šiaurėje esančio Turino miesto iki pietuose įsikūrusio Neapolio. Italijoje pagaminti „ETR 500“ traukiniams 2009 metais pavyko pasiekti maksimalų 360 km/h greitį geležinkelio atkarpoje nuo Florencijos iki Bolonijos.
Greičiausi keleiviniai traukiniai (nuotr. Gamintojo)
5. Ispanija
Traukiniai – AVE Class 103
Didžiausias greitis – 405 km/h
Talpumas – 404 keleivių
Ispanijoje yra ilgiausias greitųjų traukinių tinklas Europoje, bendras geležinkelio linijų ilgis yra daugiau kaip 5,5 tūkst. kilomentrų. Šiuo metu šalyje yra 6 greitųjų traukinių linijos ir ateityje planuojama padidinti jų skaičių.
Greičiausi šalies traukiniai yra AVE serijos traukiniai, kuriuos gamina tokios traukinių gamintojos kaip „Siemens“, „Alstom“ ir „Bombardier“. 2007 metais kompanijos„Siemens“ pagamintas „AVE Class 103“ traukinys pasiekė 405 km/h greičio rekordą per bandomąjį važiavimą iš Madrido į Saragosą. Dėl keleivių saugumo maksimalus komercinių greitųjų traukinių greitis Ispanijoje yra ribojamas iki 300 km/h.
Dėl Portugalijoje priimtų taupumo priemonių buvo pristabdytos greitųjų traukinių linijos iš Lisabonos į Madridą statybos. Nutiesus šią geležinkelių liniją kelionė iš šių miestų sumažėtų iki beveik 3 valandų, tačiau kol kas keleiviai yra priversti sugaišti net 9 valandas.
Greičiausi keleiviniai traukiniai (nuotr. Gamintojo)
4. Vokietija
Traukiniai – Transrapid TR-07
Didžiausias greitis – 450 km/h
Vokietija yra viena iš greitųjų traukinių technologijos lyderių. Šioje šalyje įsikūrusi „Siemens“ kompanija yra didžiausia greitųjų traukinių gamintoja pasaulyje.
Vokietijos kompanijos „Siemens“ ir „ThyssenKrupp“ sukūrė vienbėgius greituosius traukinius, veikiančius magnetinės levitacijos („Maglev“) principu, kurie gali pasiekti iki 500 km/h greitį.
Nors magnetinės levitacijos traukiniai yra gaminami Vokietijoje, tačiau šalyje komercine paskirtimi jie nėra naudojami. Šiai technologijai pakenkė tokios kliūtis kaip didelės išlaidos bei 2006 metais bandomojo važiavimo metu padaryta avarija, kurios metu žuvo 25 žmonės.
Šiuo metu visoje šalyje veikia „InterCityExpress“ (ICE) greitųjų traukinių sistema, kurios traukiniai gali pasiekti iki 320 km/h greitį. ICE sujungia Vokietiją su Šveicarijos, Austrijos, Belgijos ir Olandijos miestais.
1998 metais ICE traukinio avarija, kurios metu žuvo 101 keleivis, yra laikoma daugiausiai gyvybių nusinešusia greitųjų traukinių avarija pasaulyje.
Greičiausi keleiviniai traukiniai (nuotr. Gamintojo)
3. Kinija
Traukiniai – CRH380AL
Didžiausias greitis – 486 km/h
Talpumas – 600 keleivių
Kinija gali pasigirti turinti didžiausią greitųjų traukinių sistemą pasaulyje. Bendras geležinkelio bėgių ilgis siekia beveik 10 tūkst. kilometrų. Šį mėnesį atidaryta geležinkelio linija Pekinas-Šanchajus taip pat yra ilgiausia greitųjų traukinių linija, kurios ilgis siekia 1,3 tūkst. kilometrų.
CRH380AL traukiniai keleivius veža 300 km/h greičiu, tačiau bandomojo važiavimo metu buvo pasiektas 486 km/h greičio rekordas. Kinijos valdžia mano, kad naująja geležinkelio linija iš Šanchajaus į Pekiną per metus važiuos daugiau kaip 80 mln. keleivių.
Greitieji traukiniai Kinijoje pradėjo važinėti 2007 metais ir vos per du metus jais pasinaudojo per 40 mln. keleivių. Iki 2018 metų šalies valdžia ketina išplėsti greitųjų traukinių sistemą iki 45 tūkst. kilometrų.
Greičiausi keleiviniai traukiniai (nuotr. Gamintojo)
2. Prancūzija
Traukiniai – TGV V150
Didžiausias greitis – 574 km/h
Pirmieji traukinių gamintojos „Alstom“ TGV traukiniai Prancūzijoje pradėjo veikti 1981 metais. Jais keleiviai galėjo nuvažiuoti iš šalies sostinės Paryžiaus į Lioną. Šiandien šalies greitųjų traukinių greitis yra apribotas iki 320 km/h.
2007 metais eksperimentiniam TGV V150 traukiniui pavyko pasiekti 486 km/h greitį. TGV greitųjų traukinių technologija yra naudojama ne tik Prancūzijoje, tačiau ir kitose Europos valstybėse (Didžiojoje Britanijoje, Belgijoje, Olandijoje ir Vokietijoje).
Praėjusį mėnesį kompanija „Alstom“ pasirašė preliminarų susitarimą statyti greitųjų traukinių liniją Irake, kuri turėtų sujungti Bagdadą ir Basrą.
Greičiausi keleiviniai traukiniai (nuotr. Gamintojo)
1. Japonija
Traukiniai – JR-Maglev MLX01
Didžiausias greitis – 581 km/h
Japonija pirmauja pasaulyje greitųjų traukinių technologijos srityje, Pirmieji šiuolaikiniai greitieji traukiniai šalyje pradėjo veikti 1964 metais.
Tuomet japonai pristatė pirmąjį supergreitąjį traukinį „Tokaido Shinkansen“, kurie galėjo išvystyti iki 210 km/h greitį. Per pirmuosius trejus metus šiais traukiniais keliavo daugiau kaip 100 mln. keleivių. Šiandien greitaisiais traukiniais Japonijoje kasdien keliauja 378 tūkst. žmonių.
Magnetinės levitacijos („Maglev“) principą Japonija pradėjo vystyti dar praeito amžiaus aštuntajame dešimtmetyje. Šalies vyriausybė patvirtino 112,44 mlrd. JAV dolerių „Maglev“ traukinių linijos projektą, kuri sujungtų Tokiją, Nagoją ir Osaką.