Rinkos analizės platformos „Ev-volumes“ ekspertų skaičiavimu, 2023 metais lengvųjų elektromobilių rinka Europoje augo 17,4 proc., o vairuotojus pasiekė 3,15 mln. naujų elektrinių transporto priemonių. Tačiau 2024-ieji nebuvo tokie sėkmingi ir, preliminariais duomenimis (tikslūs skaičiavimai dar nepateikti), rinka traukėsi apie 2,5 proc.
Tai lėmė tiek lėtėjęs bendras naujų automobilių pardavimo tempas, tiek išskirtinai elektromobilių sektoriui būdingi veiksniai. Vieni svarbiausių – valstybinių subsidijų sumažėjimas didelėse valstybėse. Štai paramą perkantiems elektromobilius visiškai nutraukė biudžeto formavimo problemų turėjusi Vokietija, finansavimą gerokai apkarpė Prancūzija, o Italija numatė tokią sumą, kuri paraiškoms buvo išnaudota per parą.
Ekspertai taip pat atkreipė dėmesį, jog, nepaisant gana greitos įkrovimo taškų plėtros, infrastruktūros apimtys vis dar nepatenkina vartotojų poreikių. Vis dėlto šis klausimas gana sklandžiai sprendžiamas, ypač labiau urbanizuotose teritorijose.
Senojo žemyno automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, 2024 metais viešųjų įkrovimo stotelių skaičius Europos keliuose perkopė 630 tūkst. vienetų. Asociacija taip pat skaičiuoja, kad maždaug 1 iš 8 įkrovimo taškų buvo sparčiojo įkrovimo stotelės.
Todėl pagrindinio proveržio laukiama iš pačių gamintojų. Specialistai jau anksčiau įgarsino nuomonę, kad bene stipriausią impulsą suteiktų pigesni, tačiau dėl to technologiškai neapriboti elektromobiliai, kurie leistų už prieinamą kainą patenkinti daugiau poreikių vis platesniam vairuotojų ratui.
Pigesni ir geresni
Pirmosiomis šios tendencijos kregždėmis 2024 metais tapo į gatves išriedėję mažieji miesto elektromobiliai, kaip antai „Citroën ë-C3“ ar „Renault 5 E-Tech“. Jų išskirtiniai bruožai – apie 25–27 tūkst. eurų siekianti bazinė kaina, tačiau užtikrinamas apie 300 km viena įkrova nuvažiuojamas atstumas ir šiuolaikiškos technologijos. Vis dėlto tai akivaizdūs miesto elektromobiliai.
Dar labiau intriguojančią bangą sukėlė naujausius savo elektrinius SUV pristatę tokie gamintojai kaip „Škoda“ ar „Kia“. Čekų „Elroq“ ir korėjiečių EV3 yra madingiausio kompaktiškų krosoverių segmento modeliai. Jie pasižymi gerokai didesniu universalumu ir puikiomis praktinėmis savybėmis. Korėjietiškasis elektromobilis Lietuvoje kainuoja nuo 39 990 eurų, o pigiausia čekiškojo modelio versija – nuo 34 700 eurų.
Pritaikius Lietuvoje šiuo metu galiojančias subsidijas naujų elektromobilių pirkėjams, tokių modelių kainos tampa itin panašios į atitinkamai sukomplektuotų modelių su vidaus degimo varikliais – atitinkamai nuo 34 990 ar nuo 29 700 eurų perkant fiziniams asmenims.
Kadangi elektromobilių konstrukcija yra gerokai paprastesnė nei modelių su vidaus degimo varikliais (mažiau dylančių mechanizmų, lėčiau nusidėvi stabdžių dalys, nėra pavarų dėžės, naudojama mažiau tepalų), elektra varomų transporto priemonių planiniai aptarnavimai
paprastai yra apie 2-3 kartus pigesni. Turintys galimybę įsikrauti bateriją namie ar darbe vairuotojai taip pat ženkliai sutaupo ir energijai skirtas lėšas.
Pavyzdžiui, EV3 modelio vidutinės energijos sąnaudos siekia apie 15 kWh/100 km nuvažiuoti. Jeigu baterijai įkrauti naudojamos elektros energijos kilovatvalandės kaina siekia 20 centų, tuomet 100 kilometrų nuvažiuoti šiuo modeliu atsieis viso labo 3 eurus. Atitinkamai, panašaus dydžio ekonomiškas benzininis modelis sunaudos apie 6 litrus benzino, kuris sausio viduryje kainavo apie 1,57 euro už litrą, tad tai kainuos 9,42 euro.
Šiomis sąlygomis, per metus nuvažiuojant 15 tūkst. kilometrų, vien energijos kaštai elektromobilio vairuotojui leistų sutaupyti beveik 1 000 eurų. Ši suma nuolat augtų su kiekvienu papildomu nuvažiuotu kilometru.
Minėtas „Elroq“ modelis su 55 kWh talpos baterija nesustodamas gali nuvažiuoti iki 373 km (pagal WLTP metodiką), o su 82 kWh akumuliatoriumi – ir iki 578 km. Atitinkamai „Kia EV3“ su 58,3 kWh baterija įveikia iki 436 km, o modelis su 81,4 kWh akumuliatoriumi – net iki 605 km. Šis aspektas taip pat svarbus vartotojams, nes daugelis ilgoms kelionėms vis dar įsigyja ir vidaus degimo varikliu varomą modelį, tad visavertis elektrinis automobilis padėtų dar kartą sutaupyti lėšų.
Laukia nauja banga?
Europos Sąjungai siekiant su CO2 emisijos mažinimu susijusių tikslų, ir toliau numatomos koordinuotos priemonės, skatinančios tvaresnio transporto naudojimą visoje bendrijoje. Dalis jų virs naujomis finansinėmis paskatomis, kurios, tikėtina, kartu su gamintojų pastangomis plėsti įperkamesnių modelių pasiūlą gali vėl atgaivinti teršalų neišmetančio transporto plėtrą.
„Atsiranda pigesnių elektromobilių – to pirkėjams ir reikia. Elektromobiliai iki šiol buvo laikomi prabangos preke, nes už tą pačią sumą išeina žymiai lengviau naudojamas automobilis su vidaus degimo varikliu. Todėl, jeigu gamintojai nori keisti šią situaciją, jie tiesiog turi pasiūlyti rinkai prieinamesnių ir gerai veikiančių elektromobilių“, – vertina M. Buzelis.