Kiek nuvažiuoja?
Kadangi net ir interneto žiniasklaidos puslapiai nėra begaliniai, aptarkime tris dažniausius polemikos objektus. Pirmasis: „elektromobiliai viena įkrova nuvažiuoja per mažai“.
Čia aš tiesiog pasitelksiu keletą naujesnių modelių skaičių. Portalo bestev4me.eu duomenimis, šiemet debiutavęs „Peugeot e-3008“ elektrinis SUV realiomis sąlygomis nuvažiuoja 500 km, „Volkswagen ID.7“ – 525 km, atnaujintas „Tesla Model 3“ – 545 km, netrukus į Lietuvą atkeliausiantis nedidelis SUV „Kia EV3“ – iki 455 km. Svarbu dar sykį pabrėžti – realiomis sąlygomis, nes patys gamintojai deklaruoja ir dar bent trečdaliu didesnius atstumus.
Taip pat atkreipiu dėmesį, kad sąmoningai net neminiu brangesnio „premium“ segmento modelių – ten galima pažerti dar daugiau ir dar įspūdingesnių skaičių. Akivaizdu, kad per pastaruosius metus sparčiai padaugėjo elektromobilių, kuriais jau nebaugu leistis į ilgesnes keliones. Šį aspektą palengvina ir infrastruktūros greta Europos pagrindinių arterijų plėtra.
Žinoma, visuomet bus tokių, kuriems gyvybiškai būtina nuvažiuoti bent 1000 km be sustojimo. Tačiau tokių nehumaniškų kelionių sąlygų vertinimą palieku nuošaly.
Ar ilgai kraunasi?
Vertinant ilgas keliones, gana dažnas antrasis diskusijų objektas: „reikia per ilgai laukti, kol elektromobilis įsikraus“. Ši aspektas taip pat turi savitų niuansų, tad padarykime du priešingus pjūvius.
Dalis vairuotojų įpratę įsipilti degalų ir tučtuojau šauti atgal į kelią, tad jiems energija turėtų būti atkurta per, tarkime, 5 minutes. Kita dalis papildo baką ar bateriją, atsigeria kavos, galbūt sukramto sumuštinį, apsilanko WC, gal dar reikia kam nors atrašyti degantį laišką ir pan. Žodžiu, neskuba. Sakykime, kad šiam atskaitos taškui galime nustatyti 25 min. Taigi, ką abiem atvejams siūlo gamintojai?
Minėto bestev4me.eu duomenimis, pirmajam vairuotojui bene geriausiai įtiktų „Kia“ elektriniai modeliai EV6 ir EV9. Pirmasis sparčiojo įkrovimo stotelėse per 6 minutes leidžia įkrauti energijos tiek, kad pakaktų nuvažiuoti dar 100 km, o antrasis tai padaro per 7 minutes. Pietų Korėjos markė tokią spartą suteikia dėl naudojamos 800 V įtampos elektros sistemos, kuri išsiskiria keletu patrauklių savybių.
Paprastai aiškinant, ši sistema priima ypač aukštą įkrovimo galią (virš 250 kW), tad prie atitinkamą spartą užtikrinančių įkrovimo stotelių drastiškai sumažina įkrovimo laiką. Dėl šios savybės tokią sistemą turintys elektromobiliai, suprantama, geriau tinka ilgoms kelionėms.
Pažvelkime, ką sparčiojo įkrovimo stotelėje (bent 150 kW galios) galima nuveikti per 25 minutes. Vėl renkuosi naujausius modelius: „Volkswagen ID.7“ po tiek laiko gali būti pasirengęs įveikti naujus maždaug 330 km, „Cupra Born“, „Ford Capri“ ar „Škoda Enyaq“ – apie 300 km.
Abiem minėtiems „Kia“ modeliams nė neprireiks tiek laiko, nes, priklausomai nuo baterijos dydžio, jie nuo 10 proc. energijos likučio iki rekomenduojamų 80 proc. gali įsikrauti per 18–20 minučių. Tad „Kia EV6“ galėtų pakankamai įsikrauti dar apie 400 km nuvažiuoti. Mano supratimu, tai yra daugiau nei pakankami skaičiai komfortiškai kelionei.
Panašią įkrovimo spartą šiuo metu gali užtikrinti ant vienos rankos pirštų suskaičiuojami gamintojai: be „Kia“, tai yra jos motininė įmonė „Hyundai“, taip pat „Tesla“, „Audi“ ir „Porsche“.
Brangu ar nebrangu?
Tai dar vienas diskusijų objektas, kuris taip pat nuoširdžiai atsiskiedžia subjektyviais vertinimais. Tiesiog žmonių finansinės galimybės skiriasi, tad elektromobiliai savaime čia nėra tikrasis klausimo objektas.
Vis dėlto didesnės pradinės elektrinių modelių kainos faktorių galite panagrinėti tiesiog lygindami jį su panašiais vidaus degimo varikliais varomais modeliais. Tik tai darydami įvertinkite, jog naują elektromobilį perkantys fiziniai asmenys gali pretenduoti į 5 000 eurų subsidiją (verslui sąlygos dar palankesnės, tačiau čia šį kartą nesiplėsiu).
Užmeskime akį į populiariausią Lietuvoje nedidelių SUV modelių segmentą. 4,3 m ilgio elektriniame miesto krosoveryje „Kia EV3“ įdiegtos moderniausios komforto, vairavimo pagalbos ir saugumo technologijos, įspūdingas 30 colių ekranas, taip pat įrengta nemenka 460 litrų bagažinė. Kaina – nuo 39 990 eurų, atmetę subsidiją turime 34 990. Garantija – 7 metai, o baterijai – 8 metai.
Beveik identiško dydžio (tik bagažinė 405 l, o garantija trumpesnė) „Peugeot e-2008“ – nuo 36 900, atskaitome subsidiją ir turime 31 900 eurų. Jo technologinis giminaitis „Opel Mokka“ kainuoja nuo 37 190 eurų, tad reali įsigijimo kaina būtų nuo 32 190 eurų.
Turint omenyje, kad elektromobiliai tradiciškai komplektuojami solidžiau nei benzinu genami automobiliai, juos lyginant su panašią įrangą turinčiais tradiciniais modeliais akis vis užklius už maždaug 28–30 tūkst. eurų kainos. Tik pavaros turės gerokai mažiau galios ir vis dar bus taršios, o eksploataciniai benzininių modelių kaštai daugeliu atveju – aukštesni. Yra apie ką pagalvoti.
Tikrasis klausimas dabar yra toks: ar šie skaičiai pakankami, kad išblaškytų tvyrančias abejones dėl elektromobilių praktiškumo? Pamatysime.