Japonijoje vis labiau stiprėja nacionalizmas. Giedoti nacionalinį himną Tokijo mokyklose įvairių švenčių metų yra prievolė, tuo tarpu pacifistiškai nusiteikę mokytojai baudžiami, rašo Vokietijos dienraštis „Sueddeutsche Zeitung“.
Mokslo metų pradžios proga Japonijos mokyklose patalpos, kur vyko iškilmės, turėjo būti puošiamos laikantis detalių nurodymų. Už kalbėjimui skirtos pakylos turėjo kaboti Japonijos vėliava, šventės dalyviai turėjo vilkėti tai progai skirtus šventinius drabužius. Be to, visi mokiniai privalėjo giedoti „Kimigayo“ - Japonijos nacionalinį himną. Jau penkerius metus specialiai tam paskirti asmenys tikrina, ar visi mokiniai pritaria himnui. Ir kitų mokyklos švenčių metu, pavyzdžiui mokslo metų pabaigos proga, privaloma giedoti himną bei iškabinti „Hinomaru“ - baltą vėliavą su raudona saule.
Kadangi „Kimigayo“ ir „Hinomaru“ buvo agresyvios militaristinės diktatūros simboliai, iki 1999 metų jų buvo atisakyta. Tačiau per pastaruosius dešimt metų nacionalizmas Japonijoje itin sustiprėjo. Kai nacionaliniai simboliai 1999 metais vėl buvo grąžinti į mokyklas, daugelis pacifistiškai nusiteikusių mokytojų vis tiek atsisakydavo pritarti himnui. Tačiau Tokijo miesto, kurio meras yra nacionalistinių pažiūrų Shintaro Ishihara, mokyklų tarnyba tam sureguliuoti nustatė griežtas taisykles.
Panašūs nurodymai galioja ir kituose miestuose, tačiau niekur tam nėra skiriama tiek dėmesio, kaip Tokijuje. Mokytojai, kurie nepaklūsta šiems patriotiniams reikalavimams, yra baudžiami - vien už tai, kad jų mokiniai giedant himną neatsistojo ir nedainavo kartu. Biurokratai laiko, kad mokytojas šiuo atveju neatliko savo pareigos. Nuo 2003 metų šiuo pagrindu 410 pedagogų gavo įspėjimus, 88 mokytojams buvo sumažintas atlyginimas, 38 išėjus į pensiją nebuvo suteikta galimybė toliau dirbti ne visą darbo dieną, kas šiaip yra įprasta.
172 nubausti mokytojai kreipėsi į teismą, teigdami, kad jie tiesiog išreiškė savo nuomonę ir pažiūras. Tačiau Tokijo apylinkės teismas praėjusį ketvirtadienį atmetė visų jų skundus. To, beje, ir reikėjo tikėtis: aukščiausiasis teismas prieš dvejus metus atmetė muzikos mokytojo skundą, kuris buvo verčiamas himnui akomponuoti pianinu.
Arai Hiroko, į pensiją išėjusi mokytoja, kuriai nebuvo suteikta galimybė dirbti mokykloje ne visą darbo dieną, taip komentavo nuosprendį: „Mes mokome savo mokinius mąstyti savarankiškai, o ne vykdyti įsakymus“.
Pastaruoju metu atsiranda vis daugiau bandymų protestuoti prieš šią tvarką: tūkstančio metų senumo originalus himnas giedamas pagal parodinio pobūdžio anglišką tekstą, fonetiškai primenantį japonišką variantą.