Iki devinto dešimtmečio pabaigos niekas nenaudojo termino „verslo modelis“. Na, bent jau jis nebuvo vartojamas rašytine forma. Vėliau frazė subtiliai, bet greitai išsivystė iš abstraktaus teorinio termino iki gyvų reikšminių atspalvių. Portale „Quartz“ rašoma, kad toks lingvistinis vystymasis gali daug pasakyti apie verslo kalbos išskirtinumą.
Tekstų rinkinių (kodeksų) lingvistika – tyrimas, ieškant tam tikrų kalbos vartojimo modelių – tapo daug lengvesni, kai „Google“ pasiūlė „Ngram Viewer“ paslaugą. Tai yra puikus įrankis analizuojant žodžius iš daugelio knygų. Programa išnaudoja visus „Google“ raumenis ir renka informaciją iš daugiau nei 8 mlrd. sistemoje esančių knygų.
Paieškoje įvedus žodį „verslo modelis“ gaunamas toks rezultatas: PIKČERSAS
Semantinės lingvistikos daktaro laipsnį Sussexo universitete turinti Justyna Robinson buvo nustebinta tokių rezultatų. Dar kartą patikrinus duomenis, įtraukiant ir Oksfordo anglų kalbos žodyną, J. Robinson patvirtino, kad „verslo modelis“ nebuvo įprastas žodis iki 9 dešimtmečio vidurio.
Žinoma, žodžio vartojimo dažnumas gali atskleisti daug įdomių faktų. J. Robinson pasigilino, kokie būdvardžiai dažniausiai buvo vartojami šalia „verslo modelio“ ir išsiaiškino, kad kontekstas, kuriame buvo vartojama ši frazė, taip pat kito laikui bėgant. Devintajame dešimtmetyje dažniausiai buvo vartojami tokie budvardžai kaip „pagrindinis“, „naujas“ ir „patikimas“. Tačiau iki 2006-ųjų šio sąrašo viršų užkariavo „perspektyvus“, „pelningas“, „efektyvus“ ir „veiksmingas“.
Veiksmažodžiai taip pat buvo ištirti. Devintajame dešimtmetyje „verslo modelis“ galėjo „suteikti“, „tarnauti“ ir „pritaikyti“. Iki kito dešimtmečio pabaigos jis jau „įrodė“, „reikalavo“ ir „veikė“. Taip pat prie populiariausių vėlesnių veiksmažodžių prisidėjo „griūva“ ir „yra miręs“. Kitaip tariant, pats žodis perėjo nuo sunkiai apčiuopiamo koncepto iki kažko labiau konkretesnio.
„Terminas tapo konstrukcijos, kuri gali sugriūti, metafora. Taip pat įgavo organišką prasmę, nes gali ir mirti“, - pastebi J. Robinson.
Labai keista, kad pati frazė yra labai nauja, nors pats dalykas, kurį ji apibūdina, egzistuoja amžius. Taigi kokius žodžius vietoj „verslo modelis“ vartojo žmonės iki devintojo dešimtmečio vidurio, norėdami apibūdinti savo verslo planus ir strategiją?
Pagal „Google Ngram“ duomenis, „verslo planas“ buvo 14 kartų populiaresnis žodis nei „verslo modelis“ 1990-aisiais, o „verslo strategija“ buvo vartojama aštuonis kartus dažniau. Iki 2008-ųjų (tai yra paskutiniai metai, kuriuos galima įtraukti į analizę) „verslo modelis“ yra naudojamas tiek pat kiek „verslo planas“.
Peršasi išvada, kad kažkas nutiko su žodžiu „modelis“, jog jis taip išpopuliarėjo.
„Vadyboje yra daug seno vyno ir naujų butelių“, - sako Ericas Abrahamsonas iš Kolumbijos Verslo mokyklos. Pagrindiniai žodžiai yra atgaivinami ir naudojami iš naujo taip pat kaip drabužiai ateina į madą. Pasak jo, svarbu pastebėti, ką tas žodis iš tikrųjų reiškia. Nauja frazė atsiranda dėl to, kad buvo susidurta su nauja problema, kuriai reikia naujoviško sprendimo.
„Žodis „modelis“ yra naudojamas tada, kai norima paprastai apibūdinti sudėtingą procesą“, - sako Allanas Afuahas, kuris moko strategijos Mičigano Rosso Verslo mokykloje. Jis mano, kad frazė paplito tada, kai atsirado internetinės kompanijos ir žmonėms reikėjo rasti pavadinimą naujam verslo būdui.
Žinoma yra ir kitas paaiškinimas, bet jis yra nuobodesnis: devintojo dešimtmečio pabaigoje radosi daugiau knygų apie vadybą. Daugiau knygų reiškia, kad bus didesnė tikimybė aptikti šią frazę. Tačiau ši išvada nesitvirtina tiriant kitus duomenų rinkinius.
Markas Davies iš Birmingamo Young universiteto sudarė savo rinkinį iš 450 mln. žodžių, kuriuos ėmė iš amerikiečių anglų kalbos išteklių tarp 1990 ir 2012 metų. Nors šis rinkinys yra mažesnis už „Google“ siūlomą, jame galima atskirti kokiame kontekste yra vartojamas žodis: akademiniuose darbuose, mokslinėje fantastikoje ar naujienų publikacijose.
Naudodama šį žodyną, J. Robinson galėjo atsekti „verslo modelio“ kaitą bėgant laikui. 1990-1994 metais 8 iš 14 atvejų „verslo modelis“ buvo vartojamas moksliniuose šaltiniuose, likusiais 6 – žiniasklaidoje. Per kitus penkerius metus šios frazės vartojimas žiniasklaidoje padažnėjo 90 procentų. Nors tai yra paprastas pavyzdys, matyti, kad frazė populiarėjo.
A. Afuahas prisimena, kad pati frazė egzistavo anksčiau, tačiau niekas jos nenaudojo iki 9 dešimtmečio pabaigos. Jo teigimu, „verslo modelis“ išpopuliarėjo tada, kai jis buvo vis dažniau vartojamas žiniasklaidoje