,,Vieša paslaptimi„ tapo sunkiųjų transporto priemonių variklių programavimas. Variklių „čip tiuningo“ paslauga apipinta mitais, legendomis, tačiau vieni ją išbandę naudoja toliau, kitiems – tai nepažinta naujovė. Vežėjai, perkantys naujus garantinius automobilius, apie vilkikų variklių programavimą kalbėti nelinkę, todėl siekdami daugiau išsiaiškinti apie šią paslaugą, kalbiname variklių programavimą vykdančios UAB ,,Galingas LT“ direktorių Mykolą Stravinską.
Dėl kokių priežasčių dažniausiai programuojami vilkikų varikliai?
Dažniausiai variklio programavimo stilius taikomas siekiant padidinti variklio galingumą bei sukimo momentą, tuo pačiu metu sumažinant kuro sąnaudas 8-10%. Kitų klientų poreikiai individualūs: vieni nori tik maksimaliai sumažinti kuro sąnaudas, kiti – išgauti maksimalų saugų variklio galingumą ir neprarasti kuro sąnaudų, o tam tikrais atvejais kuro sąnaudos išvis nėra svarbios.
Kaip manote, kodėl apie vilkikų variklių programavimą kalbama tarsi „puse lūpų“?
Darbas su sunkiąja technika ne visada lieka garsiai paminėtas, nes tenka programuoti ir vilkikus su galiojančia gamintojo garantija, todėl akylai saugome savo klientų privatumą. Priešingai, nei daugelis galvoja, techniškai variklio programavimas neprieštarauja garantinės priežiūros sąlygoms, tačiau teisiškai, gamintojo atstovas turi teisę nutraukti garantinę vilkiko priežiūrą. Tai – derybų su technikos pardavėju klausimas.
Manoma, kad programuodami garantinius automobilius, programuotojai iš variklio „išspaus“ maksimalų galingumą, ir jei kažkas suges, gamykla garantinį automobilį nemokamai sutvarkys, todėl gamintojas draudžia prižiūrėti techniką, kurios variklio valdymo programa modifikuota. Ilgesnį laiką dirbantys su mumis tiek technikos savininkai, tiek gamintojo atstovai žino, jog su programuojama „garantine“ technika elgiamės itin atsakingai, ir neperžengiame tikrųjų leistinų apkrovų mazgams. Taip dažniausiai sėkmingai išsprendžiame klausimus tarp mūsų ir vilkikų pardavėjo su pirkeju.
Kaip vyksta variklio programavimas?
Variklio valdymo programą pakeičiame taip, kad išgauti kuo didesnį variklio naudingumo koeficientą, iš to paties kuro kiekio išgaunant kuo daugiau šilumos: keičiami kuro kiekio, kuro bei turbinos slėgio, įpurškimo kampo, įvairių ribotuvų parametrai. Mūsų darbas panašus kaip ir gamintojo, kuris kas tam tikrą laiką diegia naujas variklio valdymo programas, nes jose nuolat yra ką patobulinti.
Kiek kuro įmanoma sutaupyti suprogramavus vilkiko variklį?
Vidutiniškai, 8 –10 proc., atskirais atvejais – iki 15%. kuro sutaupyti labai realu ir nesudėtinga.
Kiek laiko užtrunka vieno vilkiko variklio programavimas?
Priklausomai nuo vilkiko modelio, programavimas užtrunka nuo 4 valandų iki visos darbo dienos.
Ar yra variklių, kurių programuoti neverta?
Dažniausiai tai būna patys galingiausi savo gamoje esantys varikliai. Pavyzdžiui, jei paimtume tų pačių MAN vilkikų variklių galingumus 400 Aj, 440 Aj ir 480 Aj ir 520 Aj, iš paties galingiausio to paties motoro varianto, gausime mažiausiai naudos, lyginant su standartine variklio valdymo programa. Dažnai įmanomas toks programavimo stilius: patį silpniausią savo gamoje variklį priversti dirbti 70 – 90Aj didesniu galingumu, išsaugant tas pačias kuro sąnaudas, arba netgi jas kiek sumažinant.
Ar programavimas tinka visų gamintojų vilkikams?
Iš esmės – taip. Šiokių tokių išimčių pasitaiko su tik ką iš gamyklos išriedėjusiais, naujausio modelio vilkikams. Pavyzdžiui, šiai dienai nėra galimybės programuoti 2012 m. laidos Mercedes-Benz Actros modelio – jis turi visiškai kitą variklio valdymo bloką. Panašią situaciją turime su VOLVO vilkikais, gaminamais nuo 2010 m. – jų programavimas ilgą laiką buvo laikomas išvis neįmanomu.
Kiek kainuoja vilkikų variklių programavimas?
Priklausomai nuo vilkiko pagaminimo metų, variklių programavimo kainos svyruoja tarp 2000 – 4000 Lt. Kuo naujesnė technika, tuo sudėtingesnis programavimo procesas, sudėtingesnė ir pačios variklio valdymo programos struktūra. Gamintojai nesnaudžia ir stengiasi užtverti kelią negamykliniam programavimui, nes tai atima dalį jų pelno. Taigi, kuo naujesnė mašina, tuo brangesnis variklio programavimo darbas.
Per kiek laiko atsiperka vilkiko variklio programavimas?
Skaičiuokime paprastai: vidutinio galingumo vilkiką priverčiame naudoti 3 l /100 km. mažiau kuro. Nuvažiavę 1000 km. sutaupome 30 l. kuro, po 10000 km. jau turime 300 l. sutaupytų degalų. Esant dabartinėms kainoms, programavimas atsiperka po 14.000 – 20.000 km.
Rezultatai tiesiogiai priklauso nuo vilkiko eksploatavimo sąlygų. Programavome VOLVO FH 13 (2006 – 2007 pagaminimo metų) su 400 A.j. varikliu. Iki variklio programavimo, kuro sąnaudos siekė apie 36 l/100 km. (važinėjant Lietuvoje ir Latvijoje). Po programavimo, variklio galią pakėlus iki 460 A.j., kuro sąnaudų vidurkis nukrito iki 31 – 32 l/100 km. Vėlesnių metų vilkikui MERCEDES Actros ( 2006 – 2007 m.) naudingumas siekia 7 – 8 proc. ir kuro sąnaudų skirtumas yra kiek mažesnis, tačiau nauda vis dar juntama. Atsiperkamaumą įtakoja kur vilkikas važiuoja, kokį kurą naudoja, tačiau vienas svarbiausių faktorių – vairuotojo patirtis ir įgūdžiai.
Papasakokite plačiau, kokią įtaką vilkiko vairuotojas turi kuro sąnaudoms, kai vilkiko variklis programuotas?
Į klausimą atsakysiu pavyzdžiu iš praktikos, kai tik pradėjome dirbti su sunkiąja technika. Iš karto po MERCEDES Actros (2007 m.) programavimo į reisą buvo išleisti vairuotojai, prieš tai dirbę su IVECO Stralis vilkikais. Po pirmo reiso vairuotojai grįžo su gana liūdnais kuro sąnaudų rezultatais: galingumas – puikus, tačiau sąnaudos keliais litrais didesnės už buvusį vidurkį. Pakeitus vairuotojus į labiau patyrusius, bei dirbusius su to paties gamintojo vilkikais, situacija iškart pasikeitė į planuotą pusę.
Ar variklio programavimas rezultatas priklauso nuo teritorijos (kalnuotos vietos ar lygumos), kurioje važinės vilkikas?
Dauguma mūsų klientų vilkikų važinėja visoje Europoje, kurioje gausu kalnuotų vietovių. Galingesnis variklis lyginant su varikliu iki programavimo, neviršydamas vidutinio greičio, kalnuotą kelio ruožą įveikia greičiau, nes mažiau laiko užtrunka įsibėgėjimas. Silpnesnį variklį nuolat spaudžiant, išnaudojamos daug didesnės kuro sąnaudos nei su galingesniu varikliu.
Ar Lietuvoje populiarus sunkiojo transporto „čip tiuningas“?
Vakaruose mūsų atliekamos paslaugos yra gerokai populiaresnės nei Rytų Europoje (įskaitant Lietuvą). Mūsų ir kaimyninių šalių žmonėms vis dar sunkiai suvokiamas faktas, kiek daug galima ištobulinti variklio valdymą, neimant į rankas plaktuko ir replių, tačiau paslauga populiarėja. Noriu pabrėžti, jog su Lietuvos ar kaimyninių šalių variklių programuotojais nedirbame jau ilgą laiką, todėl juos retai pasiekia kokybiška ir brangi informacija apie variklių programų sudarymo naujoves. Mūsų programuotojai – vokiečiai, belgai, prancūzai, vengrai, todėl dauguma atvejų vilkikus įmanoma programuoti vietoje, nevykstant pas mus.
Agnė Rutkauskaitė