Vilniečiui Edgarui (tikrasis vardas redakcijai žinomas – aut. past.) baidarių plaukimas baigėsi nuostolingai – vandeniui atsparų išmanųjį telefoną įmerkus į vandenį, šis vėliau nustojo veikti, todėl už taisymą reikėjo pakloti nemenką sumą pinigų.
„Prieš plaukimą baidarėmis iš rankų išslydo „iPhone 7“ ir šis nukrito ant žemės. Galbūt priėmiau ne patį protingiausią sprendimą, tačiau, norėdamas parodyti išmaniojo telefono galimybes, įmerkiau jį į vandenį, kad nuvalyčiau purvą. Nors telefonas dar kurį laiką ir veikė, tačiau nereagavo į jokias kitas funkcijas, o vėliau jis (telefonas – aut. past.) tiesiog išsijungė“, – teigė pašnekovas.
Vilnietis žinojo, kad garantija dėl nuo drėgmės sugedusio telefono negalioja, todėl nutarė kreiptis į atsitiktinę mobiliųjų telefonų taisyklą.
„Mobiliojo ryšio atstovai pasakė, kad garantija tokiais atvejais negalioja, todėl telefoną taisiau atsitiktinėje taisykloje. Išmanusis telefonas galiausiai buvo sutvarkytas ir juo naudojuosi iki šiol“, – teigia Edgaras.
Autorizuotas servisas perspėja
„iDeal“ autorizuoto „Apple“ produktų serviso atstovai Lietuvoje perspėja, kad telefonai, nors ir yra atsparūs vandeniui, tačiau dėl tam tikrų veiksnių jų atsparumo tikimybė drėgmei gali gerokai sumažėti. Be to, dėl drėgmės sugadintų telefonų servisai netaiso, tad ir garantinis draudimas tokiais atvejais negalioja.
„Jeigu gedimas atsirado dėl drėgmės, garantinis draudimas negalioja. Autorizuoti servisai atskirų komponentų netaiso, tad yra vienintelė išeitis – keisti visą įrenginį. <...> Yra sertifikatas, atliktas laboratorinėmis sąlygomis, tad telefonas, krisdamas į vandenį, gali patirti spaudimą ir tokiu būdu vanduo pateks į įrenginį. Visgi, yra labai didelė tikimybė, kad išmanusis telefonas ir toliau veiks, tačiau tai nereiškia, kad jis bus apsaugotas šimtu procentų“, – teigia autorizuoto serviso atstovas.
Pirmieji vandeniui ir dulkėms atsparūs dešimtos kartos „iPhone“ telefonai būtent ir buvo pristatomi nuo septinto modelio.
Oficialus gamintojas nurodo, kad išmaniųjų telefonų atsparumas vandeniui gali skirtis – štai IP67 identifikaciniu vandens atsparumo įvertinimą turintys telefonai įprastai gali būti panardinami į 1 metro gylį ir ten išbūti apie 30 minučių, o tuo metu IP68 atsparumo žymą turinys mobilieji taip pat gali išbūti apie 30 minučių vandenyje, tačiau jau 2 metrų gilyje.
Taisyklų atstovai peikia reklamas
„Apple“ produktai nėra vieninteliai, kurie perspėja apie galimą riziką, jeigu telefonas netyčia įkristų į vandenį – tai daro ir kiti lietuvių pamėgtų mobiliųjų įrenginių gamintojai, tokie kaip: „Huawei“, „Sony“ ar „Samsung“.
Visgi, „Ttaisykla“ įmonės vadovas Donatas Berlinskas, taisantis mobiliuosius telefonus, sako, kad nors išmaniuosius įrenginius dažniausiai yra įmanoma sutvarkyti net ir tuo atveju, jeigu jis sugedo nuo drėgmės, tačiau dėl to gali tekti pakloti nemenką pinigų sumą.
„Tikrai yra galimybė sutaisyti telefonus. Orientacinė taisymo kaina priklauso nuo telefono modelio, pavyzdžiui, jeigu reikia taisyti nuo drėgmės sugedusį „iPhone“ išmanųjį telefoną, suma gali svyruoti apie 80–200 eurų“, – kalba D. Berlinskas.
Pašnekovas priduria, kad vasaros sezono metu dažniausiai telefonus reikia taisyti dėl to, kad jie buvo įmesti į vandenį.
„Vasarą, prasidėjus žygiams, baidarių plaukimams ar kitoms vandens pramogoms, labai daug žmonių susiduria su šia problema – skundžiasi, kad telefonas, nors ir atsparus vandeniui, vis tiek sugenda“, – sako taisyklos atstovas.
Be to, D. Berlinskas priduria, kad dažniausiai dėl to būna kaltos telekomunikacinių bendrovių reklamos, kurios leidžia klientams aklai tikėti, kad išmanusis telefonas yra nepažeidžiamas drėgmės.
„Pastebime, kad klientai, kurie ateina pas mus, sako, kad iš pradžių kreipiasi į oficialius telefonų gamintojų atstovus, tačiau pastarieji jo nepriima, nes išmanusis telefonas yra pažeistas drėgmės. Todėl telefonų savininkai išreiškia pasipiktinimą, kad štai reklamoje sakė apie telefono atsparumą nuo vandens, o iš tikrųjų jis praleidžia drėgmę“, – kalba pašnekovas.
Telefonų taisyklos atstovas taip pabrėžia, kad kiekvienam telefonų naudotojui vertėtų įsidėmėti keletą paprastų faktų, padėsiančių išvengti papildomų išlaidų.
„Paprastas patarimas – nemėginkite plaukioti su telefonais, nes jie nėra šimtu procentų atsparūs vandeniui. Iš savo praktinės pusės galiu pasakyti, kad išmanieji įrenginiai, nors ir turi tam tikrą apsaugą, tačiau su laiku jie lankstosi, dėvisi, tad tas atsparumas nuo vandens tampa minimalus. Žinoma, jeigu ant jo užlaša lietus, tai tikėtina, kad nieko nenutiks, bet geriau pasisaugoti, o prieš perkant dar kartą reikėtų įsigilinti į reklamoje pateiktą informaciją“, – sako D. Berlinskas.
Mobiliojo ryšio atstovai savo kaltės neįžvelgia
Nors Lietuvoje veikiančios telekomunikacinės bendrovės, reklamuodamos mobiliuosius įrenginius, nevengia pabrėžti, kad kai kurie išmanieji yra atsparūs vandeniui, detalesnės informacijos, kokiomis sąlygomis jie gali atlaikyti drėgmę, pirminiame reklamos variante dažniausiai nenurodo.
Visgi, mobiliojo ryšio atstovai priduria, kad detalesnę informaciją visuomet galima rasti įrenginių dėžutėje arba pasidomėjus individualiai, ką reiškia nurodomi identifikaciniai numeriai.
Be to, daugelis telekomunikacinių bendrovių priduria, kad garantinis remontas, jeigu telefonas sugedo nuo drėgmės, negalioja.
„Visus mūsų parduodamų telefonų privalumus ir jų specifikacijas, kurias naudojame komunikacijoje, mums pateikia gamintojai. Tuo pačiu su kiekvienu įrenginiu klientas jo dėžutėje randa papildomą informaciją arba nuorodą į ją, kaip ir kokiomis sąlygomis naudotis telefonu. Įprastai gamintojas nurodo, kokį atsparumo sertifikatą įrenginys turi, ką jis reiškia ir kokiu atveju atsparumas vandeniui pasireiškia.
Kalbant apie garantinį aptarnavimą įrenginiams, kurie yra pažeisti drėgmės – kiekvienas gamintojas taiko skirtingas garantinio aptarnavimo taisykles, kurias įprastai skelbia savo internetinėse svetainėse“, – teigia bendrovės „Bitė Lietuva“ įrangos projektų vadovas.
Panašią poziciją pateikia ir mobiliojo ryšio tinklo „Telia“ darbuotojai, kurie pabrėžia, jog papildomą informaciją visuomet nurodo ir pats gamintojas.
„Daugelio telefonų gamintojų svetainėse galima rasti paaiškinimus, ką su vandeniui ir dulkėms atspariais telefonais galima, ir ko negalima daryti. Svarbu atkreipti dėmesį, kad garantijos sąlygose tokie telefonų gamintojai, kaip „Sony“, „Samsung“, „Apple“, „Huawei“, yra įtraukę punktą, kuriame nurodoma, kad telefonui garantinis remontas nebus atliekamas ir jis nebus keičiamas, jei bus nustatyta, kad jis sugedo dėl netinkamo naudojimo“, – sako „Telia“ atstovai.
Tuo metu „Tele2“ Korporacinės komunikacijos direktorius Baltijos šalims Andrius Baranauskas pabrėžia, kad informacija klientams yra suteikiama tokia, kokią nurodo patys mobiliųjų įrenginių gamintojai, o kiekvieną naudotoją ragina įsiskaityti į pateiktą instrukciją.
„Tele2“ informaciją teikiame tokią, kokią mums pateikia gamintojai. Jokios papildomos informacijos neteikiame. Gamintojai telefonų instrukcijose išsamiai nurodo, kokiomis sąlygomis galioja apsauga nuo vandens. Vartotojai turėtų atkreipti į tai dėmesį“, – pastebi pašnekovas.
Išmaniųjų telefonų atsparumo vandeniui IP (angl. „Ingress protection“) standartas, kuris identifikuoja elektros ar elektronikos įrenginio korpuso nepralaidumą vandeniui, dulkėms ar kitiems pašaliniams veiksniams.
Atsparumo lygį vandeniui žymi antrasis „IP“ žymos skaitmuo, kurie gali būti žymimi nuo 0 (jokios apsaugos) iki 8 (maksimali apsauga).
Dažniausiai sutinkamos žymos, rodančios didelį atsparumą pašaliniams veiksniams, yra IP67 arba IP68, tačiau yra ir kitų skaičių kombinacijų.