Kaip portalui tv3.lt pasakoja Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacijos vadovė Zita Sorokienė, šiandien kalėdinė prekyba yra labiau akcentuota į didžiuosius prekybos centrus, o dovanų pas smulkiuosius užsukama vis rečiau.
„Kalėdinė prekyba smulkiajam verslui jau nebėra tokia, kokia buvo anksčiau. Apimtys yra pakankamai sumenkusios, dabar didelė kalėdinės prekybos dalis atitenka didiesiems prekybos centrams. Juk jų visai kitokios galimybės, daugiau investuoja į reklamą“, - atskleidžia ji.
Šventėms išleidžia mažiau
Galima pastebėti, kad didžiųjų prekybos centrų parduotuvėse laikotarpis, kada Vėlinių žvakes pakeičia kalėdiniai papuošimai, yra itin trumpas. Vis dėlto, anot Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacijos vadovės, smulkiojo verslo sektoriuje tokių tendencijų pastebėti neišeina, nes čia šventinė prekyba prasideda paskutinėmis savaitėmis.
„Pats kalėdinis laikotarpis yra gerokai sutrumpėjęs ir prekyba įsibėgėja paskutines dvi savaites. Viskas priklauso nuo asortimento: paslaugų tiekėjai sulaukia tiesiog kalėdinių užsakymų, o smulkūs gamintojai kaip, pavyzdžiui konditeriai, avalynės ar aprangos gamintojai, ruošiasi, daro, bet visa veikla yra koncentruota į paskutines dienas. Visi stengiasi turėti smulkių dovanų ar suvenyrų, kurie tenkintų šventinę paklausą“, - pastebi Z. Sorokienė.
Anot jos, šiemet padėtis dar prastesnė, mat euras gerokai sumažino pirkėjų pasitikėjimą.
„Šie metai yra labai sunkūs. Ypatingai didelę įtaką padarė euro įvedimas, mat mes visą laiką sakėme, kad tai subrangino kainas, prekes ir paslaugas. Surinkome informaciją regionuose ir čia ypatingai sunki padėtis. Galbūt metų pradžioje vartotojai nesuvokė valiutų skirtumo, bet dabar daugiau vertina, taupo ir mažiau perka. Regionuose pastebima, kad žmonės šventėms išleidžia žymiai mažiau“, - nuogąstauja pašnekovė.
Pasiruošimas labai skiriasi
Z. Sorokienė pasakoja, kad smulkaus verslo pasiruošimas šventinio laikotarpio prekybai labai skiriasi nuo to, kaip ruošiasi didieji prekybos centrai. Pasak jos, smulkieji prekybininkai su pirkėjais bendrauja artimiau ir stengiasi patenkinti kiekvieno skonį. Tokiu atveju reikia pirkti mažais kiekiais, bet įvairesnes prekes, tačiau tai nepadeda išsiderėti geresnių kainų iš tiekėjų.
„Smulkiajam verslui yra kitokios sąlygos, mat jie perka nedideliais kiekiais ir įvairiai. Tiekėjai mėgsta parduoti didesniais kiekiais, todėl taiko geresnę kainą. Visgi smulkieji stengiasi atsivežti tokių prekių, kokių neturi didieji prekybininkai. Mažosiose parduotuvėlėse ir turgavietėse yra išlaikomas kiek artimesnis ryšys, todėl pirkėjams atvežamos prekės, kurių jiems reikia“, - pasakoja smulkiųjų prekybininkų atstovė.
Ji pabrėžė, kad tokia tendencija laikosi jau nuo 2009-ųjų metų. Visgi, anot Z. Sorokienės, smulkiojo verslo dalią žymiai palengvintų leidimas šventiniu laikotarpiu smulkiajam verslui dirbti ilgiau nei stambiesiems centrams.