„Visos gaus krepšelį tam tikrą. Jeigu netgi savivaldybėje nėra asfaltuotinų kelių, gaus krepšelį, kur galės nurodyti, kurį pirmą iš valstybinių kelių reikėtų šiaip sutvarkyti. Nes žvyrkelių ne visose savivaldybėse yra. Tikrai taip nedarysim, kad vienose nieko neplanuojame, o kitose viską planuojame. Būtų neteisinga“, – antradienį Seimo „valstiečių“ frakcijoje teigė M. Skuodis.
Vėliau ministras BNS patikslino, kad sprendimai, kiek lėšų bus skirta žvyrkeliams 2025 metais, paaiškės tik priėmus kitų metų valstybės biudžetą.
„Dėl žvyrkelių asfaltavimo apimties bus sprendžiama su kitų metų biudžetu, kurio formavimo procese ministerija Vyriausybei pateiks visus būtinus poreikius. Ar bus ir kiek bus finansuojamas žvyrkelių asfaltavimas, priklausys nuo būsimo biudžeto galimybių“, – komentare BNS sakė M. Skuodis.
Jis pabrėžė, kad tos savivaldybės, kuriose yra daugiausia žvyrkelių, lėšų turėtų gauti proporcingai daugiau. M. Skuodžio teigimu, daugiausia neasfaltuotų žvyrkelių yra Rokiškio, Panevėžio ir kai kuriuose kituose rajonuose.
„Kai kuriose savivaldybėse su žvyrkeliais problemų nėra, pavyzdžiui, miestuose – Visagine“, – kalbėjo ministras.
Anot M. Skuodžio, neasfaltuotų valstybinių žvyrkelių Lietuvoje turėtų likti ne daugiau kaip penktadalis: „Mūsų tikslas neasfaltuotų valstybinių kelių Lietuvoje sumažinti iki 18 proc. Daugiau jau tiesiog nėra ekonominės logikos tvarkyti. Žvyrkeliai turi būti normalūs, o ne mėnulio krateriai.“
Ministro žiniomis, panašios logikos laikomasi ir Skandinavijos šalyse: „Daugiau negu 18 proc. nėra“.
„Norint pasiekti šį tikslą reikia sutvarkyti apie 1,4 tūkst. kilometrų. Naujojoje žvyrkelių asfaltavimo programoje yra pusė tos sutvarkytinos pagal kilometrus žiūrint“, – teigė M. Skuodis.
Dabar neasfaltuotų valstybinių kelių Lietuvoje yra 25 proc.
Susisiekimo ministerijos duomenimis, 2018-2024 metais išasfaltuota daugiau kaip 1,4 tūkst. km valstybinės reikšmės žvyrkelių.
Šiemet žvyrkelių asfaltavimui numatyta 7,7 mln. eurų, tačiau jie naujų atkarpų asfaltavimui nebus skiriami – lėšos bus skirtos užbaigimams tų darbų, kurie vėlavo arba persikėlė į šiuos metus.
M. Skuodžio teigimu, žvyrkeliams lėšų šiemet neskiriama, o kitais metais finansavimas bus minimalus, nes daug lėšų reikia svarbiausių kelių statyboms ir tiltams bei viadukams.
„Yra milžiniška strateginių projektų kaina. Yra labai prasta tiltų bei viadukų būklė visoje Lietuvoje ir tai irgi reikalauja milžiniškų lėšų. Taip pat nedovanotina kelių būklė“, – frakcijoje teigė ministras.
Dabar nustatyti 354 asfaltuotinų žvyrkelių ruožai – apie 1,36 tūkst. kilometrų iš 5,28 tūkst. Šiemet bus parengta nauja, nuo 2025 metų galiosianti žvyrkelių asfaltavimo programa.