Jauna interjero dizainerė Agnė Bičkaitė per trijų metų patirtį Londone yra gerai susipažinus tiek su Anglijos, tiek ir Lietuvos baldų ir interjero detalių parduotuvėmis. O IKEA parduotuves sako pažįstanti kaip penkis rankos pirštus.
„Mane labai nustebino kai kurios kainos. Juk IKEA tikslas pasaulinėje rinkoje išsilaikyti su itin mažomis kainomis. Lietuvoje visi to ir telaukė, bet, deja, rezultatas liūdina. Akivaizdžiai IKEA Lietuvoje yra daug brangesnė jei kitose šalyse“, - teigia A. Bičkaitė.
Apsilankius IKEA internetinėse parduotuvėse ilgai ieškoti pavyzdžių netenka.Tarkime, tokia pati sofa Lietuvoje Lenkijoje ir Didžiojoje Britanijoje gali kainuoti skirtingai, ir aišku, Lietuvoje kainos dažniausiai didžiausios.
Daugiau pavyzdžių:
„Kainos kalba pačios už save ir iš tiesų liūdina. Niekam ne paslaptis, kad Lietuvoje visi biedni ir iš to žmonių biednumo ir liūdesio bandoma pasipelnyti. Tikriausiai todėl IKEA Lietuvoje turi burbančias antireklamas ir tikriausiai todėl Lietuvos IKEA yra visiškai tuščia, ko nepasakysi apie IKEA Anglijoje“, - tikina interjero dizainerė.
Lietuvoje parduotuvės ir darbuotojų išlaikymo kaštai mažesnį, o kainos didesnės
Ekonomistas Žygimantas Mauricas įvardina kelias priežastis, kodėl Lietuvoje identiškos prekės gali būti brangesnės nei kitose šalyse.
„Tai gali būti susiję su logistika, nes prekės yra gaminamos įvairiose pasaulio šalyse ir surenkamos bei perskirstomos viename logistikos centre. Vėliau jos paskirstomos po regionus ar netgi plačiau. Tad jeigu tas paskirstymas vyksta Didžiojoje Britanijoje, tada tos kainos natūraliai ir mažesnės“, - dėsto „Nordea“ banko vyriausias ekonomistas.
Pašnekovas taip pat priduria, kad jeigu Lietuva daug gamina detalių šiam tinkui, tai dar nereiškia, kad ji gamina Lietuvos gamintojams. Būna taip, kad iš Lietuvos gamyklų produkcija keliauja į tam tikrus surinkimo centrus ir tada vėl grįžta į Lietuvą.
Ž. Mauricas teigia, kad didžiausią poveikį prekių kainos daro paklausa. Tad jeigu vienos prekės paklausa yra žymiai didesnė, tuomet būna pasiekiama didesnė masto ekonomija, o kaip papildoma paskata gali būti taikoma tam tikra nuolaida.
Išvada tokia: daugiau perkam, mažiau mokam.
„Dar viena priežastis gali būti įmonių struktūra, nes IKEA kaip ir daug kitų didelių bendrovių yra įkuriamos per franšizes. Dėl to nebūtinai Lietuvoje, Lenkijoje ir Anglijoje turi būti tie patys savininkai. Ir atitinkamai kartais gali būti taikoma skirtinga kainodara“, - tikina ekonomistas.
IKEA: kainas lemia geografija ir konkurencija
IKEA Lietuva parduotuvės vadovas Marius Martinaitis tikina, kad prekių kainos priklauso nuo prekių atgabenimo kaštų bei rinkos konkurencijos.
„Parduotuvės tikslas yra pasiūlyti gaminius kiekvienoje prekių grupėje už kuo žemesnę kainą rinkoje. Šis principas galioja tiek Lietuvoje, tiek visose kitose šalyse, kuriose veikia IKEA. Priklausomai nuo konkurencinės aplinkos šalyje ypatumų, to paties gaminio ar prekių grupės kainos gali skirtis nuo kaimyninėse šalyse siūlomų IKEA prekių. Kitos kainų skirtumų priežastys yra prekių gamintojų geografinis išsidėstymas, pervežamų gaminių kiekis, prekių užpildymas sunkvežimiuose. Tai gali daryti didelę įtaką prekės savikainai bei galutinei kainai“, – M. Martinaitis.