„Šeimyniniame versle susiklosto savotiški jame veikiančių subjektų santykiai, jeigu jie yra vienos šeimos nariai. Pavyzdžiui, tradicinis patriarchalinis šeimos verslas: tėvas – direktorius, mama – personalo direktorė, vienas vaikas – rinkodaros direktorius, o kitas – gamybos. Mano nuomone, tokį verslą sunku suvaldyti, jeigu šeimoje nėra tradicijų“, – argumentavo G. Umbrasas.
Nėra karjeros galimybių
Kita dalykas tas, kad, pasak specialisto, neretai tokiuose versluose pagal hierarchiją žemesnes pareigas einantys asmenys netiki karjeros galimybe. „Turiu gerą pavyzdį – žmogų, kuris 3–4 metus padirbęs šeimos įmonėje išėjo vadovauti į kitą įmonę, ten greitai iškilo ir padarė didelę karjerą. Kai jo klausėme, kodėl jis paliko šeimos įmonę, jis sakė, kad nematė karjeros galimybės, nes aukštesnes pareigas ėjo giminaičiai“, – pasakojo „Ekonominių konsultacijų ir tyrimų“ direktorius.
Vaikai nenori tęsti
Specialistas pasakojo, kad šeimos verslai jam primena draugų kuriamą verslą. „Kurį laiką tokie verslai sėkmingai plėtojami, bet po kelerių metų, kai atsiranda ką dalyti, savininkų interesai pradeda nesutapti ir verslai byra. Žmonės kartu pragyvena kelias dešimtis metų, paskui nusprendžia skirtis ir verslas kenčia“, – pasakojo G. Umbrasas.
Anot jo, norint sėkmingai valdyti šeimyninį verslą pirmiausia reikia galvoti apie santykius šeimoje, mat nebūtinai lyderio vaidmuo namie reiškia lyderio poziciją versle. Be to, tvirtino G. Umbrasas, perduoti šeimyninį verslą iš kartos į kartą – itin sunku. „Pasirodo, po 20–30 metų sėkmingo verslo valdymo šeimos nariai, rengiami verslą perimti, nebūtinai jo nori ir nebūtinai moka tuo verslu užsiimti“, – sakė pašnekovas.
Sunkiausia slėpti emocijas
Pasak konsultacinės įmonės „Žmogaus studijų centras“ vadovo Gintaro Chomentausko, šeimos verslas sudėtingas dėl to, kad be sutuoktinių, pradėjusių bendrą veiklą, versle dalyvauja ir kiti žmonės, emociškai neprisirišę prie šeimos. „Sutuoktiniams yra „savaime suprantama“, kad tam tikru momentu reikia „susiveržti diržus“ ir padirbėti „dėl ateities“, o samdomas darbuotojas tai mato visai kitaip. Pavyzdžiui, kad šeima spaudžia darbuotojus vien siekdama sau naudos“, – komentavo specialistas ir pabrėžė, kad dirbdami šeimai priklausančiame versle darbuotojai linkę abejoti dėl paskatinimų teisingumo, taip pat jaustis nesaugiai ir manyti, kad jų ateitis priklauso nuo šeimyninių santykių raidos.
G. Chomentauskas pasakojo, kad šeimos santykiai verslui turi milžinišką įtaką. „Įtampą, kovas tarp sutuoktinių, blogą jų nuotaiką darbuotojai lengvai pastebi, – tvirtino jis. – Kartais į konfliktą įtraukiami ir darbuotojai. Ir priešingai – darbe atsiradusios problemos perkeliamos į namus. Emocijas, nesusijusias su verslu, palikti namie – šeimyniniame versle sunkiausias dalykas.“
FAKTAI: šeimyninis verslas
Didelės pasaulio įmonės, kaip „Fiat Group“, BMW, „L‘Oreal“, „Heineken“, „Porsche“, „Benneton Group“, yra įkurtos ir valdomos šeimų
Viena seniausių pasaulyje šeimos kompanijų – Japonijoje veikianti „Kongo Gumi“ – skaičiuoja daugiau nei 40 kartų ir užsiima šventyklų statyba
„Wal-Mart Stores“, įkurta prieš kelis dešimtmečius, laikoma didžiausiu pasaulyje šeimos verslu
Straipsnis publikuotas savaitraštyje „Ekonomika.lt“ (nr. 26(88) liepos 16 - 29 d.)