Richardas Bransonas, britų verslininkas, korporacijos „Virgin Group“, kurią sudaro daugiau nei 360 kompanijų, įkūrėjas, dalijasi patirtimi, kokių klaidų daro pradedantys verslininkai, ir pataria, kokie turėtų būti pirmi žingsniai kuriant verslą.
Daryti klaidų kuriant bendrovę yra normalus dalykas, tačiau būtina greitai jas ištaisyti. Visa tai – dalis nuotykio, vadinamo verslu. Svarbiausia turėti užsispyrimo, energijos ir kryptingai siekti tikslo.
Tai nereiškia, kad eisite visiškai nepramintu taku. Kai tik susidursite su perspektyvia idėja, iki šiol dar niekam nešovusia į galvą, teks žengti kelis žingsnius, kurie padės įgyvendinti sumanymą. Turėsite sukurti verslo planą, rasti finansavimo šaltinį, įdarbinti tinkamus žmones. O tuomet reikės laiku išeiti ir leisti darbuotojams viską daryti patiems.
Toliau nurodomi šie žingsniai būdai išvengti labiausiai paplitusių klaidų, kurių daro pradedantys verslininkai.
Pirmas žingsnis
Susikoncentruokite į išsikeltą tikslą. Dažna klaida žengiant pirmuosius verslo žingsnius – nesugebėjimas aiškiai ir suvokiamai išreikšti savo idėją. Turite siekti investuotojų, partnerių ir potencialių darbuotojų paramos, tad pasiruoškite žaibo reziumė – vadinamąją kalbą lifte, kurią pasakytumėte prispaudęs potencialų investuotoją prie sienos. Savo koncepciją pateikite ne ilgesne kaip 140 ženklų kalba. Jeigu pavyko, išplėskite žinutę iki 500 ženklų, tačiau ne daugiau. Kuo trumpesnė jūsų kalba – tuo ji suprantamesnė.
Dažnai susiduriama ir su nepakankama dėmesio koncentracija. Jeigu savo kuriamą verslą vadinate didžiulės svarbos darbu, galite priimti impulsyvių sprendimų. Daug verslininkų nudega bandydami užsiimti iš karto keliais verslais, užuot užtikrintai judėję išsikelto tikslo link. Aiškiai apibrėžkite, kokio tikslo siekiate ir kokią strategiją pasitelksite, kad jį pasiektumėte. Tuomet nusistatykite terminus. Neleiskite kitoms atsirandančioms galimybėms ar miglotoms idėjoms nukreipti dėmesio nuo tikslo. Bėgti traukinio priekyje taip pat pavojinga. Jeigu jūsų produktas ar paslauga dar tik gaminama, neplanuokite būsimų versijų. Strategijos požiūriu, aišku, geriausia žvelgti dvejus trejus metus į priekį. Tačiau jūsų verslo esmė ir investuotojų nuomonė padės nuspręsti, kaip iš tikrųjų reikėtų planuoti.
Būkite lankstesni. Planavimo trūkumas gali sukelti problemų, tačiau aklas plano sekimas yra tiesus kelias į kompanijos pražūtį. Sėkmingas verslininkas nuolat koreguoja kursą, nepamesdamas galutinio tikslo iš akių.
Antras žingsnis
Blaiviai įvertinkite išlaidas. Dirbtinai nemažinkite kompanijai reikalingų pinigų kiekio, kai sprendžiate, kokios sumos prašyti investuotojų. Tačiau ir negąsdinkite jų. Rinkoje apstu naujokų, turinčių per mažai apyvartos kapitalo. Jie pasmerkti nuo pirmų egzistavimo dienų. 1990 metų pabaigoje Davidas Nilmanas man pasakė, kad jo kompanijai „JetBlue“ reikia 160 milijonų JAV dolerių pradinio kapitalo. Tai didžiulė suma. Dauguma vadinamųjų ekspertų skeptiškai vertino galimybę pritraukti tiek pinigų, kad būtų atidaryta biudžetinė bendrovė, kai ir žinomos kompanijos pasitraukdavo iš rinkos viena po kitos. Tačiau jis laikėsi savo tikslo ir gavo pinigų. Galų gale „JetBlue“ tapo viena iš sėkmingiausių tuo metu sukurtų bendrovių. Ji pradėjo nešti pelną vos po pusmečio nuo įkūrimo 2000-aisiais.
Trečias žingsnis
Priimkite į darbą tuos žmones, kurie jums reikalingi, o ne tuos, kurie patinka. Dažnai norisi į darbą priimti draugus ir šeimos narius, tačiau tai greičiausiai taps didele klaida. Jeigu jie nesusitvarkys su pareigomis, atleidimo procesas bus itin skaudus. Kai „Virgin Group“ steigia naują kompaniją, komandos branduolys kuriamas iš žmonių, kurie nusimano šioje sferoje ir žino visus niuansus. Maksimaliai išnaudokite savo komandos teikiamą naudą. Kai kyla problema, atminkite, kad niekas, įskaitant ir jus, nežino atsakymų į visus klausimus.
Vienas iš jūsų tikslų turi tapti bendraminčio, kuriam vieną gražią dieną visiškai pasitikėdamas galėsite perduoti vadovavimo vadžias ir leisti pačiam žengti kitą žingsnį, paieška.
Ketvirtas žingsnis
Laiku išeiti. Didieji verslininkai žino, kada ateina metas pasitraukti. Tai nelengva, tačiau būtina. Nedaug kas iš verslininkų tampa puikiu vadybininku. Asmeniškai aš perduodu kasdienę verslo rutiną. Nueiti į šalį – nereiškia palikti verslą. Aš visada dalyvaujų kuriant naujas „Virgin“ grupės kompanijas. Kai jos pasiekia stabilią būklę, perduodu vadovavimą naujai vadybininkų komandai. Tačiau kad ir kiek laiko praeitų, nesikuklinu pareikšti savo nuomonę ir užduoti aštriausių klausimų, jei man kas nors nepatinka.
Bendrovių kūrėjai, esant reikalui, turėtų be skrupulų kištis į visų jų reikalus. Pažiūrėkite į Larry Page'ą, kuris balandį grįžo eiti „Google“ direktoriaus pareigų. Kai išgirdau šią naujieną, nuoširdžiai nusijuokiau. Įdomu, kiek aukštų „Virgin“ kompanijų vadovų pagalvojo: „Nieko sau! Tikiuosi, Richardas Bransonas nenuspręs pasinaudoti šia idėja.“