„Prekybininkai nėra linkę dažnai keisti kainų, nors jų patiriami kaštai gali kisti, pvz., kylant darbo užmokesčiui prekių kainos nebūtinai kyla su juo. Taigi naujos valiutos įvedimas gali tapti proga ištaisyti iki tol buvusius prekės kainos neatitikimus, kas vienas prekes gali atpiginti, o kitas – pabranginti“, - sako Vilniaus universiteto Tarptautinio verslo mokyklos (VU TVM) vizituojantis dėstytojas, tarptautinės konsultacijų bendrovės „Simon-Kucher&Partner“ Varšuvos skyriaus vadovas Richardas Zinoeckeris.
Pasak R. Zinoeckerio, kai kurių prekių ir paslaugų kainų pokyčius lems tai, kad prekybininkai sieks išlaikyti psichologiškai patrauklią kainą. „Įsivaizduokime prekę, kuri kainuoja 1,99 Lt. Taikant dabar Europos Sąjungos Tarybos nustatytą galutinį litų keitimo į eurus kursą, jos kaina po euro įvedimo turėtų būti 0,576344 euro. Siekiant išlaikyti kainos patrauklumą po valiutos keitimo, kyla pagunda nurodyti 0,59 euro kainą. Galima tikėtis, kad tų prekių, į kurių optines kainas pirkėjai linkę greitai reaguoti, pvz., gerai žinomų produktų ar kasdienių prekių prekybos centruose, kainos bus formuojamos išlaikant psichologinį patrauklumą pirkėjui,“ - sako VU TVM magistrams dėstantis kainodaros ekspertas.
Tai, kaip pirkėjų įpročius paveiks galimi kainų pokyčiai įvedant eurą, priklausys nuo konkrečių prekių ar paslaugų kainos elastingumo, t.y. prekės paklausos pokyčio kylant jos kainai. „Prekės, kurių kaina nėra elastinga - pvz., kai pirkėjai nežino, kokia turėtų būti teisinga prekės kaina arba jai neturi pakankamai alternatyvų - kainos augimas įtakos paklausai neturi, - sako kainodaros ekspertas. - Ar pradėsime rečiau lankytis kirpykloje, nes įvedus eurą kainos joje gali didėti? Ar keisime savo pomėgius valgydami mėgstamoje kavinėje, nes kai kurios kainos jos meniu gali būti suapvalintos į didesnę pusę? Greičiausiai ne, jei nebus peržengta riba didinat kainas. Visgi smulkių prekių ar prekybos centruose esančių prekių kainų pokyčiai labai matomi, tad jų kainos keičiamos turėtų būti labai atsargiai.“
VU TVM dėstytojo teigimu, artėjant euro įvedimui konkurencinį pranašumą įgys tie prekybininkai, kurie nepabijos keisti iki šiol taikytas kainodaros taisykles. Kainas koreguoti ir galimą kai kurių produktų brangimą prekybininkai gali maskuoti rengdami laikinas akcijas, varijuodami prekių dydžiu ar pristatydami naujas produktų pakuotes skirtingiems klientų segmentams, pvz., pristatydami bazinę pakuotę už mažesnę kainą, o ten, kur bazinei prekei suteikiama papildoma vertė, didinti kainą.