• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Vagių parduotuvėse visada buvo ir bus, tačiau išsisukti tampa vis sunkiau. Tobulėjant kameroms ir kitoms sukčių gaudymo technologijoms, dar atsiranda ir skatinimai tokius asmenis skųsti. Ar tas pats laukia ir lietuvių?

Vagių parduotuvėse visada buvo ir bus, tačiau išsisukti tampa vis sunkiau. Tobulėjant kameroms ir kitoms sukčių gaudymo technologijoms, dar atsiranda ir skatinimai tokius asmenis skųsti. Ar tas pats laukia ir lietuvių?

REKLAMA

Didžiausias prekybos tinklas Jungtinėje Karalystėje „Home Bargains“, kovodamas su vagišiais savitarnoje, „įdarbino“ dirbtinį intelektą (DI), kuris fiksuos, ar iš savitarnos kasų išeinanti prekė buvo nuskaityta, ar ne, rašoma portale „Daily mail“.

Be viso to, dar 2023 m. minėtas parduotuvių tinklas įsteigė konfidencialią karštąją liniją, kuria žmonės galėjo pranešti apie vagystes iš parduotuvių ir apie nusikaltimus savo parduotuvėse.

Taip pat parduotuvėse buvo iškabinti plakatai, kuriuose skelbiama, kad klientai, kurie įspės apie vagis ir pateiks informaciją, kuri padės patraukti vagį baudžiamojon atsakomybėn, gaus 500 svarų sterlingų (apie 582 eurų) atlygį.

Ką ir kaip dažnai vagia parduotuvėse

Prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadovė Gintarė Kitovė vardijo, kad parduotuvėse veikia stebėjimo kameros, yra saugos darbuotojai, tam tikros prekės yra žymimos, tad užfiksuoti vagystę – ne problema.

Anot jos, yra ženkliai svarbiau užkirsti joms kelią, ypač, kai vagystės vykdomos sistemiškai, o vagys į parduotuves buriasi net grupėmis:

„Pasitaiko, kai tiesiog iššvarinama dalis lentynos, o prekės paimamos tiesiog su visa dėže, kuri yra padėta lentynoje.“

G. Kitovė skaičiuoja, kad piktnaudžiavimų savitarnos kasose yra vos apie 1 proc. nuo bendrų pirkimų, dažnai suma varijuoja vos 1 euro ribose (nors pasitaiko atvejų, kai žala būna didesnė) ir apie visas vagystes būna pranešta policijai.

REKLAMA
REKLAMA

Ji nurodė, kad tokios situacijos nėra dažnos, tačiau pasitaiko ir įdomesnių įvykių. Pvz., buvo situacija, kai žmogus kasdien bandydavo visas prekes pirkti sverdamas kaip morkas.

Pašnekovė atkreipė dėmesį, kad ženkliai didesnė problema – ne savitarnoje vykstantys sukčiavimai, bet vagystės iš parduotuvių bendrai.

REKLAMA

„Per praėjusius metus vagysčių skaičius išaugo 30 proc. Tokias vagystes vykdantys asmenys vis dažniau dirba grupėmis, nusikaltimus vykdo pakartotinai ir vis grįžta vykdyti nusikalstamos veiklos į parduotuves.

Neša alkoholinius gėrimus, šokoladus, kavą, net buitinę chemiją – prekes, kurias galima realizuoti antrinėje rinkoje“, – vardijo „Iki“ atstovė.

Savitarnos kasose sukčiauja ar suklysta?

Maxima“ Fizinės saugos skyriaus vadovas Rolandas Masalskas antrino, kad vagysčių iš parduotuvių skaičius per pastaruosius metus augo.

REKLAMA
REKLAMA

„Didžiausias šuolis buvo fiksuotas 2021–2022 m., kai vagysčių skaičius padidėjo nuo 8,5 tūkst. iki daugiau nei 14 tūkst. atvejų.

Tiesa, nors prekės ir toliau vagiamos, nusikaltimų skaičiaus augimo tempai lėtėja – 2023 m. buvo užfiksuota daugiau nei 16 tūkst. vagysčių, o pernai – daugiau nei 17 tūkst.“ – skaičiavo atstovas.

Lidl Lietuva“ viešųjų ryšių vadovė Lina Skersytė pritarė, kad vagysčių problema parduotuvių sektoriuje visada išlieka aktuali, todėl yra nuolat investuojama į apsaugos priemones.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vis tik ji paminėjo – kai pirkėjai savitarnos kasose atsiskaito ne už tas prekes (pvz., įmuša ne tą vaisių ar daržovių rūšį), dažniausiai tai būna ne sukčiavimas, o tiesiog neatidumas, netyčinis kitos prekės pasirinkimas.

„Tokiais atvejais visada galima kreiptis į savitarnos kasų zonoje esantį darbuotoją, kuris padės.

Jei darbuotojas pastebi, kad įskaičiuojama neteisinga prekė, taip pat perspėja apie tai klientą“, – kalbėjo L. Skersytė.

Ar žada atlygį tiems, kas skųs vagis?

„Iki“ atstovės teigimu, pirkėjai yra sąmoningi ir sąžiningi, tad jau dabar pasitaiko atvejų, kai jie be jokių skatinamųjų priemonių parašo arba paskambina ir praneša, kad pastebėjo parduotuvėje vagystę.

REKLAMA

„Maxima“ atstovas irgi patikino, kad jau dabar turi pakankamai priemonių ir įgūdžių identifikuoti vagystes vykdančius asmenis, tad apie skatinamąjį atlygį daugiau nekomentavo.

Tuo metu „Lidl“ atstovė pastebi, kad didžiąją dalį vagysčių parduotuvėse padaro itin siauras tuo užsiimančių asmenų ratas.

„Pastaruoju metu juos jau atpažįsta ir mūsų darbuotojai, kurie apie nusikaltimus praneša tiek parduotuvėse dirbantiems apsaugos darbuotojams, tiek ir policijos pareigūnams, su kuriais itin glaudžiai bendradarbiaujame“, – kalbėjo L. Skersytė.

REKLAMA

Visgi prekybos tinklas „Norfa“ numato premijas už kiekvieną pagautą vagį ir sužiūrėtą atvejį, kai iš parduotuvės bandoma vienaip ar kitaip pagrobti prekių.

Tačiau, anot atstovo spaudai Dariaus Ryliškio, premijos teikiamos ne pirkėjams, o visiems parduotuvės darbuotojams:

„Toks apsaugos modelis veikia, ir veikia geriau, nei elektroniniai davikliai, nes „Norfų“ darbuotojai yra finansiškai suinteresuoti. Jie žino, kad parduotuvės bendri reikalai nėra abstrakcija, o kiekvieno jų reikalas.“

Kur vagiams jau naudoja dirbtinį intelektą

„Iki“ dalyje savitarnos kasų jau naudoja DI sistemą, kuri leidžia be žmogaus įsikišimo identifikuoti pirkėjus, kurie sukčiauja savitarnos kasose.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

G. Kitovės aiškinimu, įdiegtas sprendimas automatiškai atpažįsta skanuojamas prekes: jei pirkėjas pasirenka ne tą prekę (pvz., avokadai pavirsta agurkais ar morkos – krevetėmis), apie tai automatiškai įspėjama apsauga.

„Šiuo metu testuojame galimybę fiksuoti bandymus vykdyti vagystes pagal judesius kamerų pagalba, vertiname veiksmingumą“, – pridūrė pašnekovė.

„Maxima“ taip pat jau yra veikiančios ir testuojamos programos, identifikuojančios vagis ir sukčiavimus savitarnoje.

Pvz., prekių atpažinimo programa, leidžianti pastebėti atvejus, kai pasirenkama pigesnė prekė.

REKLAMA

„Testuojame įvairias technologijas, sukurtas DI pagrindu. Tačiau vien programinė įranga atgrasymo nuo vagysčių vykdymo nesukuria. Turi būti visas kompleksas veiksmų ir priemonių“, – kalbėjo R. Masalskas.

Kol kas apsieina ir be DI

„Norfa“ atstovas neslėpė, kad šiuo metu elektroninių apsaugų nuo vagišių nepasitelkia, kadangi sąnaudos tokioms priemonėms neatsiperka.

„Mes sprendžiame šį klausimą kitaip – yra vaizdo kamerų, kurios fiksuoja viską, kas vyksta prekybos salėje ir prie kasų“, – komentavo D. Ryliškis.

REKLAMA

Tuo metu „Lidl“ naudoja vaizdo kameras, deda elektroninę apsaugą ant pačių prekių, tobulina vaizdo sistemas, o apie DI remtas priemones šiuo metu tik svarsto:

„Jos ateityje galbūt galėtų atsirasti ir padėti mažinant vagysčių problematiką.“

O prekybos tinklo „Rimi“ atstovai atsakymų šia tema taip ir nepateikė.

REKLAMA
Čia yra pirkėjų protestas prieš savitarnos kasas, niekam jos nepatinka, tik pardavėjams.
Nieko naujo tapome ir vagimis,ir didziausiais tinginiais.Aciū demokratijai,nes dirbti neverta pasirodo,tvarkingai dirbti.O ,kad vagys valdzioje apie tai tylima.
Didžiausi vagys tai valstybės tarnautojai,seimas!!!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų