Statė greičio matuoklius ten, kur avarijų skaičius lygus nuliui, o be to naujiems matuokliams išleido bene milijoną eurų.
Daugiau apie tai – TV3 Žiniose.
Daugelis Lietuvos vairuotojų pastebi, kad valstybinės reikšmės keliuose kaip grybai po lietaus ėmė dygti momentinio ir vidutinio greičio matuokliai. Už Lietuvos kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ aiškina, kad tokiu būdu mažina avaringumą, saugo gyvybes ir drausmina kelių erelius.
Štai ką apie šią situaciją mano kalbinti miestiečiai:
„Yra tokių vietų, kur važiuoji miškais ir nežinau, kam tie apribojimai yra, nei perėjų, nei gyvenviečių nėra, nemanau, kad tai reikalinga.“
„Per daug ir labai per daug. – Kodėl? – Kaip kodėl? Per daug, nesąmones padarė iš biednų žmonių pinigus traukia ir tiek.“
„Ir reikia, ir nereikia, čia nėra tokio atsakymo, aišku, vairuotojams geriau, kad nebūtų jų.“
Perlenkė lazdą
Tačiau „Valstybės kontrolė“ paskelbė, kad už Lietuvos kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ pastaraisiais metais su naujomis vidutinio greičio atkarpomis gerokai perlenkė lazdą.
„Via Lietuva“, kuri anksčiau vadinosi Lietuvos automobilių kelių direkcija, 2020–2022 metais įrengė kelių matuoklius ruožuose, kuriuose pagal savo vidines metodikas jų ten neturėjo įrengti“, – tikino Valstybės kontrolės atstovas Mindaugas Šalčius.
„Via Lietuva“ pagal savo turimas metodikas atsižvelgusi į vietos ir eismo sąlygas gali keliuose įrengti vidutinio greičio matuoklius nuo vieno iki dešimties kilometrų, tačiau atlikus kelių auditą paaiškėjo, kad, pavyzdžiui, vieno kilometro matuojami greičio ruožai yra vos trys ir net 168 ruožai, kurie yra ilgesni nei 10 kilometrų.
„Kodėl padaryta išimtis būtent tiems kelių ruožams lieka neaišku, nes tai nėra dokumentuota“, – pabrėžė M. Šalčius.
„Via Lietuva“ greičio matavimo prietaisus ir sistemas pirmiausia supranta ne kaip baudimo priemonę, o kaip kontrolės ir eismo saugos priemonę“, – teigė „Via Lietuva“ viešųjų ryšių skyriaus vadovė Jolita Orientaitė.
Labiausiai pasismaginta buvo 2020-aisiais metais, kai tuometinė Lietuvos automobilių kelių direkcija paskelbė, kad įrengs net 100 vidutinio greičio matuoklių, o, kaip aiškėja dabar, iš to šimto net 29 greičio matavimo atkarpos buvo įrengtos be svarios priežasties. Už beveik milijoną eurų.
„Kodėl tuose greičio ruožuose tie greičio matuokliai yra įrengti, tai mums to pagrindimo pritrūko. Dar galiu pastebėti, kad tiems greičio matuokliams įrengti tuose, 29-iuose greičio ruožuose, buvo išleista apie 900 tūkstančių eurų“, – pridėjo M. Šalčius.
Matuoklius statė be pagrindo
Kiti akis badantys skaičiai, kuriuos nustatė valstybės kontrolieriai – tai, kad net 95 proc. kelių ruožų, kurie įtraukti į eilę, kur reikalingi greičio matuokliai, yra visiškai saugūs. Ten per pastaruosius ketverius metus nebuvo eismo įvykių, kurie būtų pasibaigę mirtimis ar sužeidimais. O nesaugus greitis būtų įvardijamas kaip dažnų eismo įvykių priežastis.
„Taip, atnaujinus ir patvirtinus naują metodiką, galbūt ir peržiūrėsime šiuo metu įrengtų greičio matavimo sistemų vietas, tačiau pasakyti, kad tos vietos gali pasikeisti – negalim“, – teigė J. Orientaitė.
„Via Lietuva“ teisinasi, kad greičio matuoklius palaimino senoji įmonės vadovybė, o dabar jau įrengtas greičio matavimo atkarpas išmontuoti yra netikslinga, nes jos esą tarnauja kaip prevencinė priemonė.
„Kelių ruožuose, kuriuose įdiegti greičio matavimo prietaisai, mirčių ir nelaimingų atsitikimų skaičius skaičiuojama, jog mažėjo apie 50 procentų“, – pabrėžė J. Orientaitė.
„Ten, kur nėra priežasties riboti greitį arba kontroliuoti greitį, tai yra toks apgavimas to vairuotojo, nėra prasminga, tu nematai jokio pavojaus“, – įsitikinęs eismo ekspertas Vitoldas Milius.
„Auto Bild Lietuva“ žurnalo redaktorius V. Milius stebisi, kad už Lietuvos kelių priežiūrą atsakingi valdininkai elgiasi ne visai atsakingai ir Lietuvos kelius paverčia į ištisai kontroliuojamas atkarpas.
„Tiek, kiek dabar yra greičio matuoklių ir dar, koks yra minimas planas, kiek jų bus, nu tai mes čia visi su antrankiais važinėjam, o tai veda į tokį bukumą, vairuotojas bunka“, – dėstė V. Milius.
„Via Lietuva“ atstovai aiškina, kad ėmėsi peržiūrėti metodikas kaip yra statomi greičio matuokliai ir žada savo darbuotojų atsakomybę už priimamus sprendimus.
Daugiau apie tai – aukščiau esančiame vaizdo įraše.
Tai valstybės paslaptis