Daugiau apie tai – laidos „Karštai su tv3.lt“ reportaže.
Praeitų metų pabaigoje Lietuvos policija pasidalijo vaizdais iš vieno Šalčininkų rajono gyventojo gaudynių. Jis niekada gyvenime neturėjo teisių, bet už pažeidimus vairuotojui baudos buvo skirtos keliolika kartų. Nors prieš savaitę buvo palaidojęs avarijoje su dar dviem draugais žuvusį brolį, vaikinas sėdo prie vogto automobilio vairo visiškai girtas – matuoklis parodė daugiau nei 3 promiles.
Tai tik vienas iš piktybiškų greičio viršytojų pavyzdžių. O su tokiais lenktynininkais pareigūnai kovoja pasitelkę greičio matuoklius, liaudies pramintus inkilais. Vien šiemet jie „prišaudė“ per 130 tūkstančių greičio viršytojų. Per visus praėjusius metus sugavo apie 800 tūkstančių pažeidėjų.
O rekordininkas – stacionarus greičio matuoklis, stovintis sostinės Konstitucijos prospekte. Vien pernai jis nustatė beveik 7 tūkstančius pažeidimų. Tačiau tokie matuokliai verčia vairuotoją greičio pedalą atleisti tik trumpam – keliems šimtams metrų. Kur kas nepatogesni kelių ereliams yra vidutinio greičio matuokliai.
„Kokia mašina bebūtų, matosi, tas žmogus net traška, kaip norėtų važiuoti greičiau, bet niekas nenori tos baudos mokėti“, – kalbėjo saugaus eismo ekspertas Vitoldas Milius.
Dabar vidutinio greičio matuokliai vairuotojų tyko 131 greičio ruože. Ir rezultatai tuose ruožuose akivaizdūs.
„Vien dėl sužeistųjų situacija 10 kartų geresnė, o žuvusiųjų pagerėjimas yra daugiau kaip 40 kartų. Iki įrengimo tuose ruožuose turėjome 82 žūtis, dabar turim 2 eismo įvykius, kur žuvo žmonės“, – sakė Automobilių kelių direkcijos atstovas Laurynas Ivinskis.
Matydami rezultatus, kelininkai iki kitų metų pabaigos vidutinio greičio matuokliais už daugiau nei 2 milijonus eurų ketina apginkluoti dar 54 kelių ruožus. Tad, pavyzdžiui, nuo Vilniaus iki Švenčionių arba Medininkų kone visą kelią teks važiuoti stebint vidutinio greičio matavimo kameroms.
„Paprastai transporto priemonių vidutinis greitis yra keliais kilometrais per valandą lėtesnis nei leistinas vidutinis greitis. Tai vairuotojai – bent jau tuose vidutinio greičio kontrolės ruožuose – važiuoja tikrai labai tvarkingai ir ne tik laikosi leistino greičio, bet važiuoja net šiek tiek lėčiau nei galima“, – teigė L. Ivinskis.
Įrengus naujus matuoklius, jie dengs daugiau nei 1 300 iš 21 tūkst. kilometrų valstybinės reikšmės kelių. Net dalį Kaunas-Vilnius autostrados stebės tokie matuokliai. Leistino greičio čia niekas nemažins, bet kontroliuos, kad neviršytų tiek, kiek galima dabar.
„Įvertinus tiek eismo srautus, tiek eismo įvykių statistiką, ta vieta pakliuvo į prioritetinių ruožų sąrašą“, – sakė L. Ivinskis.
Nors vidutinius greičio matuoklius ir palaiko, ralio lenktynininkas Antanas Juknevičius sako, kad kartais jie statomi visai ne ten, kur reikia. Pavyzdžiui, važiuojant iš Vilniaus į Trakus.
„Ten būtų galima važiuoti 20 kilometrų per valandą greičiau, nes yra labai gero ir sutvarkyto kelio atkarpos, bet jose yra vidutinio greičio matuokliai, kuriuose nustatyta temperatūra, pavyzdžiui 70. Ir visi velkasi 7 kilometrus ant 70, nors ten tikrai galima būtų važiuoti žymiai greičiau“, – kalbėjo lenktynininkas.
„Man atrodo, kad tuoj viską užtvenksime matuokliais ir vis tiek įvyksta tos nelaimės. Kad žmonės pažeidžia, mes matome plika akim“, – antrino V. Milius.
Nors ženklai perspėja, kad greitis matuojamas, vidutinio greičio matuokliai per dieną „prišaudo“ apie 600 pažeidėjų. Kameros juos pričiumpa ne tik dėl per didelio greičio. Jos mato, kas neturi civilinio draudimo, techninės apžiūros ar nesumokėjęs kelių mokesčio. Vis dėlto, vidutinio greičio matuokliai nėra vaistas nuo piktybinių greičio viršytojų.
„Bus vienas kitas kvailys, bet vis dėlto neapribokim visų žmonių, nenurašykim. Nereikia vien tik viską visur riboti, mažinti, suspausti mus į tokį kampą, kad mes išvis tuoj automobiliunegalėsim pajudėt niekur“, – kalbėjo A. Juknevičius.
O greičio ribojimas gerame kelyje, kaip sako saugaus eismo ekspertai, gali turėti ir minusų.
„Važiuoti lėtai yra nuobodu. Jeigu vairuotojas važiuoja greičiau, bet važiuoja labai susikaupęs ir dėmesingai, tai, man atrodo, yra mažesnis blogis, nei lėčiau važiuoja, bet tuo metu žiūri į telefoną ar dar kažką daro“, – tikino V. Milius.
Kiek ir kur bus statoma matuoklių, priklauso nuo pačių vairuotojų sąmoningumo.
„Jei važiuosime saugiai, tai greičio matuoklių tuose keliuose bus mažiau. Jeigu eismo įvykių ten nebus, tai greičio matuokliai ten tikrai nereikalingi“, – sakė L. Ivinskis.
Visą reportažą žiūrėkite straipsnio pradžioje.
VISĄ LAIDĄ ŽIŪRĖKITE ČIA:
Laidą „Karštai su tv3.lt“ žiūrėkite kiekvieną pirmadienį 16:30 per TV3 televiziją.
Straipsnis parengtas pagal TV3 televizijos laidą „Karštai su tv3.lt“.