Automobilių skelbimų portalo Autoplius.lt išanalizuotais duomenimis, trečiąjį šių metų ketvirtį Lietuvoje iš viso buvo sudaryta 79,2 tūkst. automobilių pardavimo sandorių. Palyginti su antruoju ketvirčiu – jų kiekis sumažėjo 10 proc.
Pasak Autoplius.lt komunikacijos specialisto Gintenio Dauparo, naujų automobilių rinkoje pastebimas 11 proc. sutarčių kiekio sumažėjimas per pastaruosius tris šių metų mėnesius.
„Tačiau atmetus numanomą reeksportą susitraukimas siekia tik 5 proc. Lėtėjimas rinkoje pastebėtas liepos mėnesį. Tuo metu rugpjūtį buvo matomas 3 proc., o rugsėjį 17 proc. augimas“, – komentavo specialistas.
Kainos augo daugiau nei 30 proc.
G. Dauparas skaičiavo, kad naudotas automobilis šiuo metu vidutiniškai kainuoja 8,4 tūkst. eurų.
„Vidutinė naudoto automobilio sandorio vertė auga. Palyginti su trečiuoju 2021 metų ketvirčiu vertė išaugo 34 proc., o palyginti su tuo pačiu laikotarpiu prieš dvejus metus – net 49 proc.
Taip brangiai už savo transporto priemones dar nemokėjome. Lietuvoje per trečiąjį šių metų ketvirtį automobilių rinkoje prasisuko 73,2 mln. eurų daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai. Augimas – 10 proc. Mūsų duomenimis tai didžiausia kada nors fiksuota automobilių rinkos ketvirčio apyvarta. Nors naujų automobilių rinkos apyvarta ir susitraukė, šiam istoriniam augimui įtakos daugiausiai turėjo 20 proc. ūgtelėjusi naudotų automobilių rinkos apyvarta ir augančios transporto priemonių kainos“, – sakė G. Dauparas.
Jis atkreipė dėmesį, kad paskutinį šių metų ketvirtį kainos augo visose naudotų automobilių amžiaus grupėse.
„Mažiausiai vidutinė kaina, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai, šoktelėjo automobilių iki 1 metų ir vyresnių nei 21 metų amžiaus segmentuose. Atitinkamai 26 ir 27 proc. Daugiausiai kainos augo 6 – 10 ir 11 – 15 metų amžiaus segmentuose. Abiejuose po 33 proc. Tačiau visose amžiaus grupėse kainų augimas pasiskirstęs labai panašiai – nuo 26 iki 33 proc.
Naujo automobilio mūsų rinkoje vertė siekia 31,6 tūkst. eurų. Tai – vos 200 eurų mažiau nei prieš metus. Tačiau jei lygintume antrąjį metų ketvirtį su pirmaisiais 2022 metų mėnesiais, kai vertė siekė 34,2 tūkst. eurų – po ilgo laiko matomas mažėjimas“, – skaičiavo specialistas.
Auga elektromobilių pardavimai
Anot G. Dauparo, naujų automobilių pasiskirstymo pagal degalų tipą statistikoje itin reikšmingų pokyčių nėra.
„Didžiausias pasikeitimas – tiek benzininių, tiek hibridinių bei dujomis varomų automobilių kiekiai per paskutinius tris mėnesius sumažėjo po 15 proc. lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai. Tuo metu dyzeliu varomų transporto priemonių prieš metus buvo parduota vos trimis vienetais mažiau.
Vien elektra varomo transporto dalis nuosekliai auga. Jei 2021 metų liepos, rugpjūčio ir rugsėjo mėnesiais elektromobiliai sudarė 4,5 proc. viso naujų automobilių pyrago, tai tais pačiais mėnesiais šiemet – jau 5,4 proc. Šį ketvirtį 1 iš 19 įsigytų naujų automobilių buvo varomas vien elektra“, – sakė specialistas.
Jo teigimu, populiariausių naujų automobilių modelių Top 10 pirmoje vietoje šį ketvirtį ir vėl liko „Toyota RAV4“.
„Tačiau antroje vietoje esančią „Toyota Corolla“ „RAV4“ aplenkė jau nebe dvigubai.
Naujų elektra varomų automobilių sąrašo top 5 dominuoja „Volkswagen“. Modelį „ID4“ įsigijo 61 pirkėjas ir šį ketvirtį tai yra populiariausias naujas elektromobilis Lietuvoje. Tuo metu mažesnį šio modelio brolį „ID3“ įsigijo 27 žmonės ir šis modelis toje pačioje lentelėje užima garbingą 5 vietą. Antroje vietoje populiariausių elektromobilių sąraše – „Nissan Leaf“. Tačiau šis modelis vos vienu parduotu automobiliu aplenkė trečioje vietoje esantį „Peugeot 2008“.
Automobilių parkas mūsų šalyje per metus ūgtelėjo 2 proc. Ypač padidėjo automobilių kiekis vyriausiose amžiaus grupėse. Lyginant su tuo pačiu 2021 metų laikotarpiu – transporto priemonės vidutiniškai paseno 3 mėnesiais“, – vardijo G. Dauparas.
Naujų automobilių teks laukti ilgiau
G. Dauparas pastebėjo, kad iki šiol pagrindinis stabdis naujų automobilių rinkoje buvo lustų trūkumas ir ilgi laukimo terminai.
„Tiekimo grandinės nors ir lėtai, tačiau atsinaujina. Investicinis bankas UBS prognozuoja, kad per ateinančius metus puslaidininkių pasiūla reikšmingai padidės. Tačiau tikėtina, kad tai situacijos rinkoje į pozityvią pusę taip greit nepervers.
Transporto priemonių įsigijimą apsunkina Europos Centrinis Bankas, pakeldamas palūkanų normą. O perkamąją galią gerokai sumažino ir visoje Europoje juntama infliacija“, – komentavo specialistas.
Pasak jo, stabilūs naujų transporto priemonių pardavimai rodo didelį lietuvių norą atsinaujinti automobilius.
„Tačiau dėl nuolatinio puslaidininkių trūkumo tai šiemet padaryti pavyks ne daug kam. Daug naujų automobilių registracijų perkelta į 2023 metus. Jei taip įvyks ir mus turėtų pasiekti daugiau naudotų automobilių. Tačiau ši problema dar tęsis bent jau iki 2024 metų“, – įspėjo D. Dauparas.