JAV paskelbė pilną draudimą importuoti rusišką naftą, dujas ir anglis, rašo „BBC Reality Check“.
Jungtinė Karalystė iki metų pabaigos laipsniškai atsisakys rusiškos naftos, o ES dviem trečdaliais mažina dujų importą.
Rusija įspėjo, kad uždraudus jos naftos importą, pasaulinei rinka sulauktų „katastrofiškų padarinių“. Po invazijos į Ukrainą jau pakilo tiek naftos, tiek dujų kainos.
Kiek naftos eksportuoja Rusija?
Rusija yra trečia didžiausia pasaulyje naftos gamintoja po JAV ir Saudo Arabijos.
Iš maždaug penkių milijonų barelių naftos žaliavų, kurias ji eksportuoja kasdien, kol nebuvo paskelbtos sankcijos, daugiau nei pusė jų buvo skirta Europai.
Rusijos importas sudarė 8 proc. visos Jungtinės Karalystės naftos paklausos ir 3 proc. JAV.
Tarptautinės energetikos agentūros (TEA) duomenimis, balandžio pradžioje Rusijos naftos gavyba sumažėjo 700 000 barelių per dieną. TEA teigimu, iki balandžio pabaigos mažėjimas gali siekti 1,5 mln. barelių per dieną, o nuo gegužės mėnesio – apie tris milijonus.
Taip atsitiko po to, kai Europos pirkėjai pradėjo ieškoti alternatyvių tiekėjų, o JAV kovo pradžioje visiškai uždraudė rusiškos naftos importą.
Rusija gali bandyti ieškoti naujų rinkų savo naftai Azijoje ar kitur, tačiau jei gavybos mažėjimas tęsis, galiausiai tai skaudžiai paveiks šalies ekonomiką.
Kokių alternatyvų turime rusiškai naftai pakeisti?
Energetikos politikos tyrimų analitikas Benas McWilliamsas sako, kad rasti alternatyvių naftos tiekėjų turėtų būti lengviau nei dujų, nes nors dalis jų sulaukiama iš Rusijos, „nemažai tiekiama ir iš kitų šalių“.
Kai kurios TEA narės iš atsargų išleido 120 mln. barelių naftos – tai didžiausias atsargų išleidimas per visą jos istoriją.
Be to ir JAV prezidentas Džo Baidenas, siekdamas sumažinti dideles degalų kainas, įsakė išleisti daug naftos iš Amerikos atsargų. JAV taip pat nori, kad Saudo Arabija padidintų naftos gavybą, ir svarsto galimybę sušvelninti sankcijas Venesuelos naftai.
Kas nutiktų, jei į Europą nustotų tekėti rusiškos dujos?
Iš Rusijos importas sudaro apie 40 proc. ES importuojamų gamtinių dujų. Jei šis tiekimas nutrūktų, Italija ir Vokietija taptų ypač pažeidžiamos.
Europa galėtų kreiptis į esamus dujų eksportuotojus, tokius kaip Kataras, Alžyras ar Nigerija, tačiau yra praktinių kliūčių greitai gavybos plėtrai.
Rusija tiekia tik apie 5 proc. Jungtinės Karalystės dujų, o JAV rusiškų dujų neimportuoja.
Dujų kainos Europoje, Jungtinėje Karalystėje (ir kiek mažiau JAV) po invazijos smarkiai šoktelėjo dėl nerimo apie tiekimo trūkumą, nors vėliau jos vėl sumažėjo.
O kaip dėl alternatyvių dujų tiekimo šaltinių?
JAV sutiko iki šių metų pabaigos į Europą papildomai tiekti 15 mlrd. kubinių metrų suskystintų gamtinių dujų (SGD).
Siekiama kasmet sulaukti 50 mlrd. kubinių metrų papildomų dujų bent iki 2030 m.
Tačiau J. McWilliamsas sako, kad „pakeisti dujas sunkiau, nes turime šiuos didelius vamzdžius, kuriais į Europą tiekiamos rusiškos dujos“.
Europa taip pat galėtų intensyviau naudoti kitus energijos šaltinius, tačiau tai padaryti nėra nei greita, nei lengva. „Atsinaujinantiems energijos šaltiniams įdiegti reikia laiko, todėl trumpuoju laikotarpiu tai nėra išeitis“, – sako tyrimų analitikė Simone Tagliapietra.
„Taigi kas gali pakoreguoti padėtį jau kitą žiemą – tai kuro pakeitimas, pavyzdžiui, anglimi kūrenamų elektrinių atidarymas, kaip Italija ir Vokietija yra numačiusios padaryti ekstremalios situacijos atveju.“
ES pasiūlė planą, kaip iki 2030 m. Europą padaryti nepriklausomą nuo rusiško iškastinio kuro, įskaitant priemones, kuriomis siekiama įvairinti dujų tiekimą ir pakeisti dujas šildymo ir elektros energijos gamybos srityse.
Kas atsitiks su mano sąskaitomis už šildymą ir kurą?
Dėl šio karo vartotojams sąskaitos už energiją ir kurą padidės.
Šildymo kainos, kurios jau dabar yra didelės, greičiausiai dar labiau kils, jei bus apribotas rusiškų dujų srautas į Europą.
Jungtinėje Karalystėje namų ūkių sąskaitas už energiją pavyko suvaldyti nustačius energijos kainų viršutinę ribą.
Tačiau balandžio mėn. ją padidinus, sąskaitos išaugo 700 svarais sterlingų (843,7 euro) iki maždaug 2 000 svarų sterlingų (2410,7 euro). Tikimasi, kad šį rudenį, kai viršutinė riba bus dar labiau didinama, mokėjimai sieks iki 3 000 svarų sterlingų (3616 eurų).
JK benzino ir dyzelino kainos taip pat smarkiai išaugo. Dabar, vairuotojams kovojant su rekordinėmis kainomis, vyriausybė paskelbė mažinanti mokestį degalams.
„Manau, kad jei atsidursime pasaulyje, kuriame rusiška nafta ir dujos nustos tekėti į Europą, mums prireiks racionalizavimo priemonių“, – sako J. McWilliamsas.
„Dalis pokalbių dabar vyksta ir apie tai, ar galime liepti namų ūkiams sumažinti termostatus vienu laipsniu – taip galima sutaupyti nemažą dalį dujų.“