Kylančios degalų kainos nerimą kelia ne tik vairuotojams. Maisto produktų gamintojai dėl brangstančių degalų priversti didinti produkcijos savikainą. Vis dėlto maisto produktų produkcijos savikainai daugiau įtakos turi kiti veiksniai. Be to, vis dar abejojama, ar visada pagrįstai branginamos maisto prekės.
Kaip LŽ teigė Vadimas Titarenka, „DnB Nord“ ekonominių tyrimų grupės vadovas, vartotojų kainų indeksas (VKI) neišvengiamai didės dėl to, kad brangsta degalai (kartu brangindami ir transporto paslaugas). Transporto paslaugos sudaro daugiau nei 40 proc. VKI, o transporto paslaugų grupė per metus yra pabrangusi apie 14 procentų.
„Bendram infliacijos rodikliui tai turės nemažai įtakos. Vartotojams smūgį suduos ir brangstanti maisto paslaugų grupė, nes mažmeninės prekybos sąnaudų struktūroje transporto paslaugos sudaro nemažą dalį“, - sakė V.Titarenka.
Tačiau, anot pašnekovo, kyla klausimas, ar brangstanti transporto paslaugų grupė iš tikrųjų lems maisto produktų kainų kilimą.
„Šiuo metu didėja maisto produktų žaliavos supirkimo kaina. Tarkime, javų supirkimo kaina šių metų pirmąjį ketvirtį, palyginti su praėjusių metų pirmuoju ketvirčiu, pakilo 46 proc., vaisių - 2,1 karto, gyvulininkystės sektoriaus produkcijos - 36 procentais. Tad yra prekių grupių, kurios galutiniam vartotojui turės kur kas daugiau įtakos nei degalai“, - sakė analitikas.
Kainos kyla ir nepagrįstai
Nors brangstančių degalų įtakos maisto prekių grupės kainoms ignoruoti negalima, vis dėlto, analitiko nuomone, prekės kartais brangstančios nepagrįstai. „Nepagrįstai didinti kainas labai lengva, kai maisto produktai brangsta dėl įvairių priežasčių. Dabar labai sunku suprasti, ar kainos didėja dėl to, kad ir visame pasaulyje jos pašoko, ar dėl to, kad didėja žemės ūkio produktų supirkimo kainos, ar dėl to, kad, tarkime, brangsta degalai“, - svarstė analitikas.
Pasak jo, kai produkcijos kainos didėja dėl daugelio veiksnių, pardavėjas gali kainą šiek tiek pakelti siekdamas padidinti pelno maržą. „Kurioje grandyje kainos didinamos dirbtinai - gamintojų, prekybininkų - sunku pasakyti, bet kartais atrodo, kad sąnaudos padidėja mažiau, nei pakyla kainos galutiniam vartotojui“, - dalijosi mintimis V.Titarenko.
Jei brangtų tik degalai - nieko baisaus
Agrarinės ekonomikos instituto Produktų rinkotyros skyriaus vedėjas Albertas Gapšys LŽ sakė, kad žemės ūkio produktų savikainai 20 proc. pabrangę degalai didelės įtakos neturėtų, jei nebrangtų kitos prekių ir paslaugų grupės. Specialistas atkreipia dėmesį, kad žemės ūkio produkcijos gamintojams degalų kainos subsidijuojamos. Tuo metu perdirbimo įmonėms esą sudėtingiau, nes joms reikia išvežioti savo produkciją, tad transportavimo išlaidas jos turėtų labiau pajusti.
Kita vertus, pasak specialisto, kainas kelti dabar esą madinga. „Produkcijos kainos nustatomos, viena vertus, taip, kad nors šiek tiek būtų didesnės už savikainą. Kita vertus, kainoms įtakos turi ir aplinkinės rinkos. Pavyzdžiui, grūdų kainos Europoje didėjo, tad kilo ir pas mus. Grūdų kainos Lietuvoje gal netgi būtų kritusios, nes, 2007 metais gavome beveik dvigubai didesnį derlių, palyginti su 2006 metais. Tačiau kylant kainoms pasaulio rinkoje, žemdirbiams tikrai neapsimokėjo parduoti pigiau“, - sakė A.Gapšys.
Atitinkamai visi ūkių tiekėjai (technikos, trąšų, chemikalų), pasak pašnekovo, „manydami, kad žemės ūkis labai gerai gyvena, nes žemės ūkio produkcijos kainos kyla“, žemdirbiams siūlo brangesnę produkciją. Taip esą automatiškai kyla visos žaliavų kainos.
Degalai brangina žaliavas
Gintaras Bašinskas, duonos ir duonos produktų kepyklos UAB „Mentora“ vadovas LŽ teigė, kad degalų kainos sudarančios didelę duonos gaminių savikainos struktūros dalį. Tačiau, pasak jo, dar brangsta ir žaliavos, kurių kainoms nemažai įtakos turi brangstantys degalai. „Mūsų produkcija prieš savaitę irgi pabrango. Artimiausiu metu kelti kainų neketiname“, - sakė G.Bašinskas.
Dalius Trumpa, pieno perdirbimo įmonės AB „Rokiškio sūris“ valdybos pirmininkas, LŽ sakė, kad 10 proc. pabrangus degalams, produkcijos savikaina padidėja 4 procentais.
Lietuvos mėsos perdirbėjų asociacijos direktorius Mindaugas Kuklierius LŽ aiškino, kad degalų sąnaudos sudaro 2-5 proc. bendros produkcijos savikainos. „Tiesioginė brangstančių degalų įtaka gal ir nėra labai juntama. Tačiau brangsta energetika, žaliava, darbo jėga, todėl savikaina neišvengiamai didėja. Didėjant savikainai ir neuždirbant pelno, įmonėms lieka du keliai: arba užsidaryti, arba kelti produkcijos kainas“, - kalbėjo M.Kuklierius.
Jis teigė, kad šiuo metu vartotojams palankių prognozių negalintis pateikti. „Kiek kils mėsos produktų kainos, sunku pasakyti. Tačiau tikrai didės. Savikaina pastaruoju laiku, skaičiuojant nuo 2007 metų spalio mėnesio, padidėjo per 20 procentų“, - sakė M.Kuklierius. Ar tiek pat turėtų brangti ir produkcija, esą sunku pasakyti, nes pakėlusios kainas įmonės rinkoje lieka mažiau konkurencingos.
Rimas Vencevičius