Antrąjį 2014 metų ketvirtį euro zonoje užfiksuotas nulinis augimas patvirtina, kad atsigavimas yra itin lėtas. Tačiau, pagal ekonomistų prognozes, BVP augimas 2014 metais bus teigiamas ir sieks 0.9%. Šią tendenciją iliustruoja pirmieji pagerėjimo požymiai, nustatyti atlikus automobilių ir metalo pramonės sektorių, kurie ilgą laiką laikyti labai didelio rizikingumo sektoriais, vertinimą. Šiuo metu šie sektoriai yra priskirti didelio rizikingumo kategorijai.
Automobilių dalių gamintojams stipriai pasitarnavo dešimt mėnesių iš eilės didėję automobilių pardavimai. Dėl šios priežasties Vokietijos, Jungtinės Karalystės ir Ispanijos rinkos tapo dinamiškesnės. Šis atsigavimas palankus metalo pramonės sektoriui, kuriame veikiančių kompanijų pardavimai ir pelnas stipriai išaugo. Tačiau, nors investicijų mastas didėja, pertekliniai gamybos pajėgumai ir toliau laikomi dideliu sektoriaus trūkumu. Vakarų Europos sektorių būklė turi įtakos tik toms Lietuvos įmonėms, kurios eksportuoja savo prekes ar žaliavas iš Lietuvos. Paminėtini chemijos bei žemės ūkio sektoriai. Pastarajame vis dar fiksuojamas kainų kritimas, tai gali turėti didžiausios įtakos šio sektoriaus įmonėms antroje šių metų pusėje.
Šiuo metu Lietuvoje labiausiai stebimi ir vertinami kaip rizikingesni verslo sektoriai, kurie artimai susiję su maisto ir daržovių pramone, bei įmonės, kurios didžiąją dalį savo produkcijos eksportavo į Rusiją.
„Šios įmonės bando persiorientuoti, tačiau būtų naivu tikėtis, kad tai įvyks per vieną dieną. Taip pat žinant, jog didžioji dalis Lietuvos eksporto į Rusiją buvo reeksportas į tolimesnes valstybes, esamos sankcijos daugiausia problemų kelia transporto kompanijoms, krovinius vežusioms per Rusijos teritoriją. Labiausiai šias sankcijas turėtų pajausti mažos ir vidutinės transporto kompanijos, kai tuo tarpu stambios, kurių pagrindiniai vežimo maršrutai buvo susiję su Europos Sąjunga, kaip tik, manoma, laimės iš sumažėjusios konkurencijos bei padidėjusio laisvų vairuotojų skaičiaus“, – teigia „Coface“ komercijos direktorius Lietuvoje Mantvydas Štareika.
Žinant, kad daugelis transporto kompanijų turi įsipareigojimų kredito įstaigoms, ateities situacija priklausys ir nuo vidinių susitarimų bei galimų mokestinių lengvatų. Vežėjai bei ekspeditoriai mėgina perorientuoti savo transportą bei užsakymus į kitas rinkas, tačiau yra dalis įmonių, kurios laukia ir tikisi, jog paskelbtos sankcijos bus panaikintos artimiausiu laiku. „Coface“ turimais duomenimis, populiariausios rinkos, kuriomis ketinama bent šiek tiek kompensuoti Rusijos netektis yra Kazachstanas, Kirgizija, Serbija ir kitos.
Didesnių nemokumo faktų, tiek jau minėtame sektoriuje, tiek kituose sektoriuose Lietuvoje „Coface“ ekspertai kol kas nefiksuoja.
„Gauname pranešimų apie dideles įmonių uždelstas skolas, tačiau to nesiejame su konkrečiu sektoriumi, o daugiau su būtent tos įmonės pasikeitusia situacija ar nesugebėjimų suvaldyti įmonėje vykusių vidinių procesų“, – teigia M. Štareika.
Lietuvoje nuo 2013 metų buvo atidžiau stebima situacija ir mėsos sektoriuje, kurio padėtis šiuo metu yra pastebimai pagerėjusi. Įmonės diversifikavo savo eksporto rinkas, surado naujų pirkėjų skirtingose valstybėse, be to, padėjo ir padidėjęs vidaus vartojimas.
Dažnai aptariamas ir nuolatos stebimas statybos sektorius šalyje didelių pokyčių šiais metais nežada. „Coface“ ekspertai vis dar mato didelę konkurenciją rinkoje, ne taip sparčiai kaip tikėtasi augančius valstybinius užsakymus bei šlubuojančią renovacijos programą.
„Coface“ vertina keturiolikos pasaulio verslo sektorių kredito riziką: medikamentų, cheminių preparatų, automobilių, metalų, elektronikos ir IT, popieriaus bei medienos, statybų, mechaninių įrenginių gamybos, energetikos, transporto, mažmeninės prekybos, paslaugų, žemės ūkio produktų, tekstilės bei drabužių.