Vilniuje įsikūrusios įmonės „Vilneda“ internetiniame puslapyje nurodoma, kad įmonė teikia autobusų ir mikroautobusų nuomos paslaugas vietiniams ir tarptautiniams užsakomiesiems maršrutams. Prasidėjęs karantinas palietė šios įmonės veiklą.
Į redakciją kreipėsi šios įmonės darbuotojas (vardas redakcijai žinomas), teigdamas, kad ši įmonė reikalauja darbuotojų išeiti iš darbo savo noru, jei norima gauti komandiruotpinigius, tačiau algos nėra išmokamos.
„Prasidėjus virusui ir uždarant sienas, o vėliau įvedus ir karantiną, įmonėje visiškai neliko užsakymų autobusų nuomai. Įmonės vadovai tik įvedus karantiną pranešė, kad įmonė nepatenka į sąrašą valstybės teikiamai pagalbai gauti ir paprašė vairuotojų gražiuoju išeiti savo noru. Jeigu išeini savo noru – ateik pasirašyti prašymą ir gausi savo uždirbtų komandiruotpinigių, tačiau nei algos nei atostoginių neišmoka, o ką jau kalbėti apie išeitines, jeigu išeini savo noru“, – laiške rašo vyras, įmonėje dirbantis vairuotoju.
Anot jo, dalis vairuotojų jau išėjo savo noru, dalį įmonė užregistravo į Užimtumo tarnybą, o dar dalis darbuotojų liko ir nori atgauti pinigus, tačiau įmonės vadovų pozicija išlieka tokia pati – kol nebus pasirašomi išėjimo iš darbo dokumentai, nebus gaunami nei komandiruotpinigiai, nei alga ar atostoginiai. Darbuotojas tvirtina, kad įmonėje „Vilneda“ taip pat nėra skelbiamos prastovos.
„Įmonė argumentuoja savo elgesį tuo, kad visiškai nėra užsakymų ir kai tik atsigaus pakvies vėl dirbti. Šiandien sužinojome, kad net tiems, kurie išeina savo noru, įmonė iškart nesumoka net komandiruotpinigių, teigia, kad išmokės, kai bus pinigų.
Kaip minėjome, įmonė neskelbia prastovų ir iš viso atsiriboja tyla – nesako kas vyksta, kas bus toliau, tik intensyviai skatina išeiti savo noru“, – teigia darbuotojas.
Kitas vyras (vardas redakcijai žinomas), įmonėje „Vilneda“ ketvirtus metus dirbantis vairuotoju, taip pat pasakoja, kad prasidėjus karantinui įmonės vadovai pradėjo skambinti reikalaudami savo noru išeiti iš darbo, o nesutikus to padaryti – nebus mokami uždirbti pinigai.
„Aš pasakiau, kad neišeisiu iš darbo, tai pasakė, kad jei neišeisiu savo noru, man nesumokės mano uždirbtų komandiruotpinigių.
Taip yra ne man vienam, daugeliui įmonės vairuotojų yra sakoma tas pats, reikalauja išeiti, o tie, kurie išėjo – negauna uždirbtų pinigų, nekalbu apie minimumą, kurį turėtų taip pat mokėti“, – pasakoja vyras.
Anot jo, vadovai vairuotojams teigia, kad dabar išėję savo noru, vėliau bus vėl priimti į darbą, o to nepadariusieji liks be nieko.
„Įmonė gąsdina, kad jei neišeisi savo noru, paskui kai atsigaus įmonė, nepriims dirbti atgal. O jie, kad atsigaus, tai čia aišku, nes pas juos milijoninės pajamos, jiems čia net atsigaut nereiks, pradės vėl dirbti ir tiek“, – sako vairuotojas.
Darbuotojai teigia, kad jei situacija įmonėje nesikeis, kreipsis į Valstybinę darbo inspekciją (VDI).
Įmonė dirba ne pilną darbo dieną
Pabandžius susisiekti su įmonės „Vilneda“ atstovais, buvo gautas atsakymas, kad šiuo metu administracija dirba ne visą darbo dieną ir dėl svarbių darbų gausos pakomentuoti savo pozicijos iškart negali.
„Mūsų įmonės administracija dėl visiems žinomos nepalankios epideminės situacijos, dirba ne pilną darbo dieną. Be to, įmonė turi einamųjų skubiai spręstinų klausimų, todėl objektyviai negali suteikti jūsų paklausimui prioriteto, mesti kitus darbus ir ypatingos skubos tvarka vykdyti jūsų prašymą“, – rašoma įmonės rinkodaros direktoriaus Tautvydo Žilinsko atsakyme.
Straipsnis papildytas 15:04 val. gautu jo komentaru:
„Kovo mėn. pradžioje pas mus iš viso dirbo 106 darbuotojai. Daugiau kaip pusė jų, padedami mūsų arba savarankiškai, šiuo metu jau yra radę naujas darbo vietas. Su likusia mažesniąja dalimi sąlygas dar deriname. Mūsų įmonėje buvo atrinkti aukščiausiosios kvalifikacijos, kultūringi, profesionalūs vairuotojai, kurie yra vertinami kitų darbdavių, todėl nesistebime, kad jie gauna pasiūlymų su geresnėmis darbo sąlygomis, nei šiuo metu gali užtikrinti mūsų įmonė. Tam tarpininkaudami padedame ir mes.
Nors visiems be išimties savo vairuotojams pasiūlėme alternatyvą – kurjerių darbą už jų dabartinį darbo užmokestį, tačiau su tokiu pakeitimu sutiko tik keli. Vairuotojai, dirbdami Lietuvoje, negauna to, ką jie buvo įpratę nuolat gauti aptarnaudami užsieniečius – dienpinigių ir arbatpinigių, komfortiškų darbo ir poilsio sąlygų, kelionių po turistų lankomas vietas Europoje. Visa tai greičiausiai ir lemia jų apsisprendimą nutraukti darbo santykius su mūsų įmone.
Šiuo metu turime vienintelį tikslą – išgyventi, nebankrutuoti ir, minimalizavus kasdienes sąnaudas, sulaukti turizmo atsigavimo. Kovo viduryje dėl pandemijos buvo atšaukti visi užsakymai – be darbo stovi visi 50 turimų turistinių autobusų. Už suteiktas paslaugas užsakovai pradėjo vangiai mokėti arba visai nebemoka. Didžioji dalis mūsų užsakovų – turizmo operatoriai. Pinigų srautai iš esmės yra visai sustoję. Turistinių autobusų užsakomaisiais maršrutais vežimo paslauga, kurią teikiame jau 25 metus, – labai sezoniška. Didžiausias darbymetis – gegužę-rugsėjį, o likusius septynis mėnesius realiai dirbame už savikainą suteikdami darbo vairuotojams. 80 procentų mūsų turimų autobusų – iki 2 metų. Turime lizingo įsipareigojimų, siekiančių per 10 mln. eurų. Su bankais, lizingo bendrovėmis baigiame susiderinti atidėjimo sąlygas.
Didžiausia dalis šiuo metu įmonėje dar dirbančių vairuotojų, grįžusių iš užsienio, kovo viduryje gavo nedarbingumo pažymėjimus dėl saviizoliacijos ir vaikų priežiūros. Visiems kitiems jau radome arba siūlome šias alternatyvas:
• Pasiūlėme kurjerių darbą už jų dabartinį darbo užmokestį, jo nekeičiant. Tačiau su tuo sutiko tik keli darbuotojai, nors turime galimybę įdarbinti žymiai daugiau – manome, kad mūsų vairuotojų netenkina kitoks darbo pobūdis.
• Pasiūlėme alternatyvų eiti į kitas įmones dirbti vairuotojais – išvežioti prekes. Dalis jau įsidarbino ir sėkmingai dirba.
• Susisiekėme su didžiosiomis tarptautinių krovinių įmonėmis, kurioms šiuo metu stinga vairuotojų. Turintieji atitinkamas vairuotojų kategorijas jau gali ten įsidarbinti. Suteikiame rekomendacijas, tarpininkaujame, o neturintiems reikiamos kategorijos (CE, 95 kodas) pasiūlėme nedelsiant persikvalifikuoti – sutarėme su vairavimo mokykla dėl lengvatinių sąlygų.
• Dar likę įmonėje vairuotojai, tikime, laukia, kada vėl galės vairuoti autobusus – mes taip pat labai laukiame šio momento. Tačiau to, kada pradės važiuoti autobusai, ir kokiu tempu įsibėgės darbas, nežinome. Svarbu, kad šalyje baigtųsi karantinas, būtų atvertos sienos
Europoje ir žmonės vėl imtų keliauti autobusais. Kada jie vėl ims keliauti, niekas negali prognozuoti. Gali tekti laukti iki 2021 m. vasaros.
Su darbuotojais atsiskaitome palaipsniui, beveik be vėlavimo, nes mūsų didžiausias prioritetas – darbuotojų atlygiai. Nepaisant dabartinių finansinių sunkumų, mūsų įmonė laikosi įstatymuose numatyto prievolių vykdymo eiliškumo ir pirmiausia atsiskaito su darbuotojais.
Dėl paramos, susijusios su prastova, svarstome, ar pajėgsime išlaikyti reikalavimą išsaugoti darbo vietas pasibaigus karantinui ir vėluojant atsigauti turizmui. Dėl vairuotojų prastovos klausimas įmonėje dar yra sprendžiamas, todėl jiems mokamas visas darbo užmokestis. Tad šiuo metu jie gauna visą sutartą darbo užmokestį. Karantino pradžioje iš tiesų vėlavome mokėti darbo užmokestį, už tai labai atsiprašome darbuotojų, bet šią problemą jau išsprendėme. Visi mokėjimai už kovo mėnesį vyksta ir vyks neskirstant, ar darbuotojas išeina iš darbo, ar ne.
Dėl paramos į valstybę jau kreipėmės, ir esame įtraukti į remtinų įmonių sąrašą.“
Karantinas neatleidžia nuo darbo įstatymų vykdymo
VDI pabrėžia, kad susidarius valstybės lygio ekstremaliajai situacijai bei paskelbus karantiną, ne kartą įspėjo darbdavius, kad esama padėtis neatleidžia darbdavių nuo darbo įstatymų vykdymo.
„Darbdaviai negali atleisti darbuotojų, nesant įstatymuose numatytų pagrindų ar daryti darbuotojams spaudimą nutraukiant sutartį darbuotojo iniciatyva, taip pat darbdavys negali vienašališkai priimti sprendimo ar reikalauti, kad darbuotojai naudotųsi nemokamomis atostogomis“, – nurodo VDI.
VDI pabrėžia, kad darbdaviai, kurie naudodamiesi susidariusia situacija piktnaudžiaus savo teisėmis ar elgsis su darbuotojais neteisėtai, negalės pretenduoti į valstybės pagalbą. Be to, administracinės atsakomybės priemonių taikymui numatytas dviejų metų senaties terminas.
Nesutarimai tarp darbdavio ir darbuotojo nagrinėjami Darbo ginčų komisijoje (DGK) prie VDI. Rašytinį prašymą nagrinėti individualų darbo ginčą DGK gali pateikti darbo santykių dalyvis, kuris mano, kad kitas darbo teisės subjektas pažeidė jo teises dėl darbo teisės normų ar abipusių susitarimų nevykdymo ar netinkamo jų vykdymo. Taigi, darbuotojams dėl neišmokėto atlyginimo rekomenduojama kreiptis į DGK.
Įmonėje dirba 39 žmonės
„Sodros“ duomenimis, kovo 26 d. įmonėje „Vilneda“ dirbo 97 žmonės. Balandžio 1 d. dirbo 78, o balandžio 9 d. – 39 darbuotojai.
Vidutinis atlyginimas šių metų vasarį siekė 967 eurus, o atlyginimų mediana – 1002 eurus, neatskaičius mokesčių.
Juridinių asmenų registre esančių finansinių ataskaitų duomenys rodo, kad „Vilneda“ 2018 m. turėjo turto, kurio vertė 897 413 eurai, o per metus gavo 9 185 634 paradavimo pajamų. Grynasis įmonės pelnas siekė 198 964 eurus.
Įtraukta į nukentėjusių nuo COVID-19 sąrašą
Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) neseniai paskelbė mokesčių mokėtojų, nukentėjusių nuo COVID-19, sąrašą, į kurį įtraukta ir įmonė „Vilneda“ užsiimanti autobusų ir mikroautobusų nuoma.
„Įmonės į VMI sąrašą įtraukiamos automatiškai, pagal jų deklaruotą ekonominės veiklos kodą (EVRK). VMI interneto svetainėje yra paskelbtas sąrašas, kuriame yra nurodyta ne tik įmonė, bet ir veiklą, kurią įmonė yra deklaravusi. Jei įmonė vykdo veiklą kuriai galioja Vyriausybės ribojimai, ji įtraukta į minėtą sąrašą, jei vykdo veiklą, kuriai veikti apribojimų nėra – į sąrašą įtraukta nėra“, – aiškina VMI komunikacijos vadovė Rūta Asadauskaitė.
Mokesčių mokėtojai, kurie yra įtraukti į šį sąrašą, ir kuriems nuo kovo 16 d. iki ekstremaliosios situacijos pabaigos ir du mėnesius po jos, atsiras mokėtinų mokesčių, bus automatiškai, be prašymo atleidžiami nuo delspinigių, nevykdomas naujų mokesčių išieškojimas.
Po ekstremalios situacijos pabaigos, šios įmonės, mokesčiams sumokėti arba mokestinės paskolos sutarčiai, be palūkanų sudaryti, turės du mėnesius. Šiuo, situacijos įsivertinimui ir veiksmų susiplanavimui skirtu, dviejų mėnesių laikotarpiu, į sąrašą įtrauktoms įmonėms taip pat nebus vykdomas naujų deklaruotų mokesčių išieškojimas, nuo jų nebus skaičiuojami delspinigiai.