Estijoje startavusi platforma „Forus“ ėmė plėstis kitose Baltijos šalyse – jau keletą mėnesių ji veikia Vilniuje ir Kaune, o jos paslaugos panašios į jau kurį laiką Lietuvoje veikiančios „Bolt“.
Pašnekovų teigimu, nauja įmonė kiekvieną savaitę turi sumokėti atlyginimą darbuotojams: apie 30 proc. jo sudaro valandinis uždarbis, likusius 70 proc. – priedai, kiekvieną savaitę skelbiami programėlėje. Vis tik jau trečia savaitė, kaip įmonė sumoka tik 30 proc., o pranešimus apie premijas panaikina.
Bandydami išsireikalauti jiems priklausančio uždarbio vairuotojai gavo įvairių pasiteisinimų: sistemos klaida, atostogaujantis vadovas, piktos replikos arba premijų egzistavimo neigimas. Keletas pavienių vairuotojų pasakojo tą patį, kiti teigė, kad visus priedus gauna.
Sumoka tik 30 proc. atlygio?
Į tv3.lt redakciją kreipėsi vienos didžiausių automobilių nuomos įmonių Lietuvoje savininkas Paulius (įmonė ir tikras asmens vardas bei pavardė redakcijai žinomi), teigdamas, kad nauja pavėžėjimo platforma „Forus“ esą apgaudinėja vairuotojus.
Jis papasakojo, kad daug metų dirbo su „Bolt“, o kai į Lietuvos rinką atėjo nauja pavėžėjimo platforma „Forus“, dalis vairuotojų išėjo iš „Bolt“ norėdami pamėginti laimę naujoje įmonėje.
Norėdamas išbandyti, Paulius leido apie 10 proc. savo autoparko dirbti su nauja įmone. Ir dabar džiaugiasi, kad tik tiek nedaug, nes, pasirodo, „Forus“, nors ir skelbiasi esanti didelė milijoninė įmonė, pritraukianti tūkstančius klientų ar vairuotojų, esą nemoka žadėtų pinigų.
Autoparko savininkas tikina, kad jo vairuotojai esą gavo tik apie 30 proc. žadėto atlygio: „Jei „Bolt“ vairuotojai per 10 val. uždirba 150 eurų, „Forus“ vairuotojai – tik apie 30–40 eurų. Kad „Forus“ turėtų vairuotojų ir būtų konkurencinga, ji žada, kad likusius pinigus padengs bonusais (kas būtų kaip pagrindinis uždarbis), pavyzdžiui, 14 eurų per valandą.
Taip jie pritraukia žmones: jų platformoje ateina pranešimas, kad už išdirbtas 50 val. gauni 800 eurų bonusą. Vairuotojai išdirba tą savaitę ir tuos pinigėlius turi gauti trečiadienį. „Forus“ ištrina žinutę su žadėtais bonusais, nes yra programėlės administratoriai, ir tų pinigėlių nesumoka.“
Paulius pasidalina vairuotojų padaryta ekrano nuotrauka, kaip įrodymu, kad tokia kainodara buvo, nors ir buvo ištrinta.
Vadovai visą laiką „atostogauja“ – premijos esą neegzistuoja
Nukentėjusių vairuotojų atstovas įsitikinęs, kad jie vedžiojami už nosies jau trečia savaitė.
Jo teigimu, Jaroslav, kuris, anot jo, yra „Forus“ atstovas Lietuvoje, kartojo, kad tai – sisteminė klaida, kuri bus išspręsta per dieną ar dvi. Vėliau jis pradėjo bendrauti aršiau ir jo teiginys buvo: „rytoj išspręsime, netrukdyk dirbti, o jei nepatinka – nedirbk“.
„Bendravimas su tais įmonės vadovais yra tiesiog pasityčiojimas. Skambiname, klausiame, o jie visą laiką visą problemų kilmę permeta ant kažkurio iš direktorių, kuris tuo metu „atostogauja“. Aš kalbėjau prieš keletą dienų, man pasakė, kad vadovas atostogauja 3 savaites ir jie nežino, kada sumokės“, – patirtimi dalinosi pašnekovas.
Jis priduria, kad paskambinus dar kitam vadovui, gavo atsakymą, kad jis esą nieko nežino apie piniginius priedus, įvyko komunikacijos klaida – jokio bonuso neplanavo mokėti ir nemokės.
Autoparko savininkas pateikia įrodymus, kur „Veristika“, t.y. prekinis ženklas „Forus“, perveda pinigus už tris vairuotojus – A. Germanavičių, K. Dabravolskį ir A. Kazlauską.
Nagrinėdamas, pavyzdžiui, A. Germanavičiaus situaciją, jis aiškina, kad apyvarta (e–atsiskaitymai) sudarė 185,26 euro. Tačiau jis įvykdė 47 keliones. Tai reiškia, 47 padauginti iš 3 eurų (3 eurai už kelionę), iš ko išeina 141 euras priedo, kurio taip ir negavo.
Turėjo patys pasiprašyti ir pasidaryti sutartis
Paulius atkreipia dėmesį į dar vieną svarbų dalyką: jo teigimu, ši milijoninė įmonė neturi nė vienos sutarties su nė vienu vairuotoju.
Jis paaiškina, kad Lietuvoje vairuotojai privalo dirbti su individualia veikla ir taksi ar pavėžėjo licencija. Yra reikalaujama, kad jei vairuotojas pinigus gauna ne į savo sąskaitą, turi būti pasirašyta sutartis su kiekvienu vairuotoju ir nusiųsta programėlės gavėjui, t.y. „Forus“. Pašnekovas papildo, kad taip darė su „Bolt“.
„Bolt“ suteikia automatinę sutartį – jei registruojatės ir paspaudžiate programėlėje „susipažinau su taisyklėmis“, sutinkate, kad jums kas mėnesį bus atsiunčiama sutartis.
„Forus“ – panašiai. Jų registracija yra supaprastinta: yra „su taisyklėmis susipažinau“, bet sutarties, kurią pasirašo vairuotojas, nėra – tiesiog reikia sutikti su jų vidinėmis taisyklėmis ir viskas baigta“, – kalbėjo nukentėjusių vairuotojų atstovas.
Jis sutinka, kad tai – visiškai šešėlinė apskaita, bet joje dar papildomai yra apgaudinėjami žmonės.
„Aš sakau – mes turime užpildyti blanką, atsiųskite. Jie net nežinojo, kad toks blankas egzistuoja. O mums paprašius, vadovas atsiuntė rekvizitus, kad mes patys tą blanką susikurtumėme.
Taigi mes, nebūdami jokie jų partneriai, turėjome sukurti pinigų pervedimo sutartį jų įmonei – įsivaizduojate, koks lygmuo?“ – komentuoja pašnekovas.
Apgautų vairuotojų – šimtai?
Paulius neslepia, kad nuostoliai jo įmonei nėra labai dideli – per tris savaitės neišmokėtų premijų susidarė virš 1 tūkst. eurų, bet jei būtų buvęs įdarbintas visas autoparkas – nuostoliai viršytų 10 tūkst. eurų.
Jis tikina, kad visi jo vairuotojai, bandę dirbti „Forus“, liko apgauti. Kadangi jiems kainodara buvo tokia pati, kaip ir visiems kitiems vairuotojams, pinigų veikiausiai negavo ne tik jie, bet ir visa Kauno apskritis.
„Pas mus atvažiuoja net ne mūsų vairuotojai ir sako, kad jiems nesumokėjo. Nukentėjusių yra ne vienas ir ne du, tai matuojama šimtais. Bet pavieniai vairuotojai nesiskųs, nes žino, kad nieko nepasieks, negaus palaikymo. Jie tiesiog suvalgo tą problemą ir išeina arba dirba toliau. O mes esame įmonė ir todėl norime pasidalinti savo patirtimi, kad liktų mažiau apgautų žmonių“, – įsitikinęs pašnekovas.
Jis tikina neturintis jokių ryšių su „Bolt“ siekiant šmeižti naują konkurentą, ir sako, kad tai bet kuriuo atveju, anksčiau ar vėliau, išeis į viešumą, nes apgautų žmonių – daug.
Vieni patenkinti, kiti apgauti – istorijos skirtingos
Viena kaunietė taip pat papasakojo, kad jos vyras „Forus“ pradirbo 2 savaites, jam žadėjo didelį atlygį: už 10 val. – 70 eurų, bet nesumokėjo ir visaip pravardžiavo: „Taip, labai blogi žmonės.“
Moteris teigė, kad įrodymų surasti būtų nesunku: yra žinutės, pokalbių išklotinės, bet jomis ji pasidalinti nesutiko.
„Vyras linki tik gero. Jis ramus. Sako, dievas mato – jis ir sutvarko. Nieko baisaus. Kas buvo, tas buvo. Tegul būna tam „Forusui“ geras verslas. Prieš tokias firmas niekada nebūsi teisus“, – svarstė kaunietė.
O „Forus“ Kaune dirbantis vairuotojas Lukas sako, kad asmeniškai nieko blogo, be mažo užsakymų kiekio, neįžvelgia.
„Atsiskaito kaip pridera, jeigu kas neaišku – problemas išsprendžia. Kol kas šios platformos juodinimas yra tiesiog konkurentų bandymas kišti koją“, – įsitikinęs Lukas.
Dar vienas „Forus“ darbuotojas pasakė tiek: „Matyt, konkurentai jaučia „Forus“ atėjimą ir nori pakenkti. O aš, kaip vairuotojas, gaunu viską. Ir visus bonusus.“
Sostinėje gyvenantis vyriškis tikino, kad jam gerai, kad būtų gyvas ir „Bolt“, ir „Forus“, nes jis turi automobilių nuomos parką „Bolt“, dabar kuria ir „Forus“.
Jis aiškina, kad vairuotojams atlyginimai mokami per banką, todėl tai – tikrai ne šešėlis. Dėl sutarčių, kaip ir „Bolte“, viskas esą tas pats. O dėl mokesčių, jo teigimu, bus matyt kitais metais, mat su tuo pačiu „Bolt“ dėl pajamų kyla daug klausimų:
„Bendrai: rimtas konkurentas „Boltui“. Kol yra premijos už keliones – ateikite ir jūs, uždirbsite žymiai daugiau, nei TV3, o vėliau – bus matyt“, – tikino vilnietis.
„Forus“ atstovai viską paneigė, konkretaus atvejo nežino
Vyriausioji „Forus taxi“ finansininkė Nataliya Gavrylova neigė visus priekaištus bendrovei.
„Forus“ neištrina jokių žinučių. Kiekvieną pirmadienį per vairuotojo programėlę siunčiame atnaujintą informaciją apie premijų sąlygas. Jei vairuotojui prireiks papildomos informacijos apie premijos statusą – bendradarbiaujantys partneriai taip pat pasidalins galiojančių premijų apžvalga“, – rašė atstovė.
Ji tikino, kad įmonė visada laikosi pažadų ir susitarimų, darbas esą grindžiamas pasitikėjimu ir pažadų tesėjimu. Šį faktą „Forus“ atstovė argumentuoja tuo, kad įmonė turi daugiau nei 9 tūkst. vairuotojų, Lietuvoje – 1,5 tūkst.
N. Gavrylova taip pat užtikrina, kad, pagal Lietuvos įstatymus, vairuotojai yra verslininkai, t.y. dirba sau, pagal individualią veiklą. Ji sako, kad jie registruoja savo duomenis pas „Forus“ partnerius – atstovus Lietuvoje, kurių užduotis – administruoti vairuotojų paskyras.
„Vairuotoją su platformos paslaugų teikėju sieja sutartiniai santykiai. Vairuotojas sutinka su bendromis sąlygomis, atsisiųsdamas programėlę ir aktyvuodamas vairuotojo paskyrą“, – aiškina įmonės atstovė.
Finansininkė nurodo, kad jei vairuotojas turi klausimų dėl premijų sistemos ar tam tikro užsakymo, jis turi susisiekti su „Forus“ technine pagalba.
„Informacijos apie konkretų skundą neturime. Vairuotojų, kurie kreipėsi į jus, maloniai prašome susisiekti su „Forus“ per vairuotojo programėlę. Tik taip galime padėti“, – teigė pašnekovė.