Už apgadintą, vėluojantį ar dingusį bagažą galima gauti kompensaciją, gali būti atlygintos ir kitos papildomos išlaidos, bet ne visada ir ne visos.
Specialistai pataria, kaip apsisaugoti nuo tokių situacijų, įspėja nepražiopsoti terminų, rinkti visus įrodymus ir kvitus, o svarbiausia – nesivežti itin vertingų daiktų, nes už juos niekas neatlygins.
Kur ir kada kreiptis dėl bagažo?
Bendrovės „Litcargus“ atvykstančių keleivių aptarnavimo poskyrio vadovas Artūr Šobot nurodė – kai keleivio bagažas vėluoja ar yra sugadinamas, keleivis turi teisę kreiptis į aviakompaniją dėl kompensacijos, pvz., už bagažo taisymą ar pakeitimą.
Jeigu bagažas nesurandamas per 21 d. nuo bylos sukūrimo ir yra pripažįstamas dingusiu, keleivis turi teisę gauti kompensaciją iš oro vežėjo.
Kilus ginčui su užsienio (Europos Sąjungos valstybių, Norvegijos ir Islandijos) pardavėjais ar paslaugų teikėjais (pvz., oro linijomis) padeda Europos vartotojų centras (EVC).
EVC vyriausioji specialistė Jaunė Dalinkevičiūtė pabrėžė, kad, kilus problemoms su bagažu, keleivis turi neišeiti iš oro uosto, kol negaus specialios formos dokumento (Property Irregularity Report – PIR), kuris įrodo, kad bagažas vėluoja, dingo ar yra sugadintas.
Ji paminėjo, kad atsiimdami registruotą bagažą keleiviai turėtų atidžiai jį apžiūrėti dėl pažeidimų, išsaugoti visų dokumentų kopijas, įlaipinimo korteles ir bagažo etiketes.
„Keleiviai neturėtų praleisti terminų ir raštišką pretenziją oro vežėjui pateikti ne vėliau kaip per 21 d. nuo bagažo gavimo dienos arba paskutinės paieškos dienos, kuomet bagažas jau pripažįstamas dingusiu.
Maksimali kompensacija už bagažą
J. Dalinkevičiūtė vardijo, kad avialinijos prašo sudaryti dingusio bagažo turinio sąrašą, įvertinti jį pinigine išraiška, o pagrindimui reiktų rasti ir kvitus, banko išrašus. Taip pat nepamiršti ir paties lagamino kainos ir įsigijimo dokumento.
Vis tik ji neslėpė, kad aviakompanijos atsakomybė dėl bagažo vėlavimo ar dingimo yra ribojama, taigi daugiausia gali būti išmokėta 1320 eurų siekianti kompensacija.
Pašnekovė atkreipė dėmesį, kad dažnai oro vežėjai savo taisyklėse (su kuriomis keleiviai susipažįsta) nurodo, ko negalima vežtis registruotame bagaže.
T. y. dūžtančių daiktų, greitai gendančių daiktų ar kitų vertingų daiktų. Pvz.: pinigų, raktų, gydytojo paskirtų vaistų, vertingų dokumentų, juvelyrinių dirbinių, elektroninių prietaisų.
„Tad, jei keleiviai vis tiek juos gabena, o lagaminas dingsta, tokie daiktai kompensuoti nebus. Gabenant brangius daiktus registruotame bagaže visada verta pagalvoti apie papildomą draudimą“, – akcentavo J. Dalinkevičiūtė.
A. Šobot papildė, kad norint žinoti, ar aviakompanija kompensuoja vertingus daiktus lagamine, prieš kelionę būtina susipažinti su konkrečios aviakompanijos taisyklėmis, jos internetiniame puslapyje.
Jis pridūrė, kad kompensacija gali būti taikoma ir už sugadintus daiktus bagažo viduje, o jos dydis priklauso nuo aviakompanijos, su kuria keleivis skrido, ir bilieto klasės.
Kompensuos naujai perkamus daiktus?
Anot „Litcargus“ atstovo, jeigu keleivio registruotas bagažas vėluoja, galima kreiptis į aviakompaniją dėl kompensacijos už būtiniausių prekių (higienos priemonių, drabužių) įsigijimą.
Jam antrino ir J. Dalinkevičiūtė: „Jei būnant kitoje šalyje dėl bagažo dingimo teko įsigyti būtiniausių daiktų, keleiviams reikia išsaugoti jų pirkimo dokumentus – tuomet galima reikalauti jų kompensavimo.
Pvz., jei asmuo vyko slidinėti ir registruotame bagaže, kuris dingo, buvo slidinėjimo apranga, ją taip pat galima nusipirkti, tik būtina laikytis protingumo principų perkant naujus daiktus.“
Vis tik ji pripažino, kad žala kompensuota 100 proc. turbūt niekada nebus.
„Bet, ką galime patarti, tai susirinkti reikiamus dokumentus: minėtus PIR, bagažo etiketes, bilietus, saugoti daiktų įsigijimo čekius, pagalvoti apie papildomo draudimo galimybę.
EVC tinklas skundus nagrinėja taikiu būdu, kompromiso principu. Aviakompanijai atsisakius patenkinti reikalavimą, keleivis turi teisę per 2 metus kreiptis į teismą dėl žalos atlyginimo“, – nurodė EVC specialistė.
Kaip išvengti bagažo vėlavimo ar dingimo
A. Šobot nurodė, kad kiekviena situacija su dingusiu bagažu yra individuali, tačiau įprastai vėluojantis lagaminas atvyksta tą pačią ar kitą dieną artimiausiu skrydžiu iš to oro uosto, kuriame buvo paliktas.
Kaip pagrindinę lagaminų dingimo priežastį pašnekovas įvardijo žmogišką ar sistemos klaidą, taip pat trumpą laiką tarp persėdimų.
Jis pripažino, kad visiškai išvengti tokių situacijų beveik neįmanoma, tačiau yra būdų riziką sumažinti.
Pvz., jei keleivis skrenda su persėdimu, reikia rinktis skrydžius, kad persėdimo laikas nebūtų trumpas, t. y. būtų ne mažesnis kaip 1–2 val.
„Tam, kad visada žinotume, kur yra lagaminas, ir nebūtų staigmenos, jo negavus galutinėje stotyje, galima į jį įdėti išmanųjį ieškiklį.
Taip pat prie bagažo galima prikabinti savo kontaktinę informaciją su vardu ir pavarde, telefono numeriu ir el. paštu“, – rekomendavo „Litcargus“ atstovas.
Lagamino kelionę galima stebėti internete
Pasak A. Šobot, tiek vėluojančio, tiek sugadinto lagamino atveju keleiviui reikia kreiptis į bagažo paieškos skyrių (angl. Baggage claim arba Lost&Found), kuris būna bagažo atsiėmimo salėje.
Tuomet darbuotojai įveda keleivio ir bagažo duomenis į sistemą, kuri sugeneruoja unikalų bylos numerį.
Pašnekovo aiškinimu, su šiuo numeriu keleivis gali stebėti savo vėluojančio bagažo statusą internetu, o taip pat kreiptis į oro vežėją dėl kompensacijos už lagamino sugadinimą.
A. Šobot pridūrė, kad kai kurios oro linijų bendrovės leidžia keleiviui pateikti pranešimą apie dingusį arba sugadintą bagažą ir savarankiškai internetu.
„Tam tikrais atvejais aviakompanija iš anksto informuoja keleivį apie vėluojantį bagažą, atsiųsdama pranešimą arba el. laišką.
Atidaręs pranešimą ir paspaudęs atsiųstą nuorodą keleivis gali savarankiškai užpildyti bylą dėl neatvykusio lagamino“, – komentavo „Litcargus“ atstovas.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!