„Ką žmogus iš to gaus – laiką. Važiuodamas greituoju maršrutu iš Pilaitės į kitą miesto galą gyventojas sutaupys nemažai laiko, nes nebesugaiš valandos. Tokiais pasikeitimais nepatenkinti nebent tie, kuriems laikas nėra vertybė, nes jo turi daug“, – sakė Vilniaus meras Artūras Zuokas. Jis neslepia, kad pertvarka bus patogi besinaudojantiesiems mėnesiniais bilietais vilniečiams, o ne mažai važinėjantiems ar miesto svečiams. „Mes rūpinamės vilniečiais, o ne tais, kurie kartais užklysta į Vilnių", – sakė A. Zuokas.
Įvykdžius pirmuosius transporto sistemos optimizavimo darbus, skolas jau pavyko sumažinti iki 117 mln. litų. Skaičiuojama, kad įgyvendinus Vilniaus viešojo transporto optimizavimą, kiekvienais metais bus sutaupoma dar apie 10 mln. litų.
Atsižvelgta į konstruktyvius pasiūlymus
Balandžio pradžioje pristačius Vilniaus viešojo transporto optimizavimo schemą, Vilniaus miesto gyventojai visą mėnesį galėjo siųsti pasiūlymus ir komentarus dėl keičiamų maršrutų. Iš daugiau nei 500 gautų komentarų atsižvelgta į trečdalį gyventojų prašymų, kurie bus įgyvendinti optimizuojant viešojo transporto sistemą. Pasak savivaldybės atstovų, atsižvelgus į gyventojų pageidavimus buvo padaryti nedideli, bet reikšmingi pakeitimai.
„Po formalaus optimizavimo schemos pristatymo Vilniaus miesto gyventojams suteikėme visą mėnesį išsakyti savo nuomonę dėl keičiamų maršrutų, teikti siūlymus, pastabas. Nors sulaukėme daugiau nei penkių šimtų gyventojų pasiūlymų, už ką labai dėkojame, tikėjomės dar didesnio žmonių susidomėjimo. Tarp gautų pasiūlymų buvo daug labai konstruktyvių minčių, tačiau pasitaikė ir techniškai neįgyvendinamų idėjų. Atsižvelgdami į daugumos pageidavimus, daugiau nei trečdalį maršrutų jau pakoregavome”, – sakė Vilniaus savivaldybės Viešojo transporto projekto optimizavimo vadovas Kastytis Lubys.
Pristačius Vilniaus viešojo transporto optimizavimo schemą, vilniečiai galėjo peržiūrėti visas nuo liepos 1 d. planuojamų maršrutų schemas, išbandyti naujus maršrutus, susiplanuodami savo konkrečią kelionę naudojantis greičiausio maršruto paieškos įrankiu internete.
Pertvarka skirta vilniečiams
Viena svarbiausių įgyvendinamos viešojo transporto sistemos naujovių – šalia pagrindinių autobusų maršrutų atsiras šeši greitieji maršrutai, užtikrinsiantys greitesnį susisiekimą pagrindinėje miesto zonoje. 5–6 minučių intervalu važiuosiantys greitieji autobusai keleivius veš pagrindinėmis kryptimis: Stotis-Santariškės, Santariškės – Laisvės prospektas – Stotis, Fabijoniškės – Centras – Oro uostas, Pilaitė – Saulėtekis, Pašilaičiai – Saulėtekis, Naujoji Vilnia – Centras. Taip pat atsiras privežamieji maršrutai, kuriais važiuojantys mažos talpos autobusai leis net atokiausių Vilniaus rajonų gyventojams pasiekti greitųjų maršrutų stoteles. Visose transporto priemonėse galios „Vilniečio kortelė“.
Naujoje viešojo transporto sistemoje atsiras dar daugiau naujų ekologiškų autobusų. Pertvarkius esamus viešojo transporto srautus, kiekviename maršrute bus transporto priemonių, pritaikytų neįgaliesiems. Be to, iki 10 km prailgės ir A juostų tinklas, tai užtikrins, kad viešasis transportas judėtų greičiau.
Nuo liepos pirmos bus panaikinti 59 troleibusų maršrutai, kuriuos pakeis 25 autobusų maršrutai.
Mėnesį prieš transporto sistemos pertvarką, stotelėse bus keičiami maršrutų grafikai, jų dizainas, pateikiama išsami informacija apie maršruto kursą, sustojimo vietas ir kita. Pasak A. Zuoko, gyventojams bus patogus grafiko tikslumas ir greitumas.
Paklaustas, ką reikės daryti, kiek ir kokių bilietų pažymėti žmogui, kuris kartą per metus užklysta į Vilnių, sostinės meras neslėpė: „Mes rūpinamės vilniečiais, o ne tais, kurie kartais užklysta į Vilnių.“ Anot jo, Vilnius orientuojasi į Europos sostinių praktiką, kai absoliuti dauguma gyventojų naudojasi mėnesiniais bilietais. A. Zuokas pabrėžė, kad šios pertvarkos ypač nenori privatūs vežėjai.
„Negali keleivius vežantis vairuotojas gauti 1000 litų atlyginimą. Troleibuso ar autobuso vairuotojų atlyginimas ant popieriaus yra apie 3200 litų. Toleruodami privačių vežėjų politiką, toleruojame šešėlinę ekonomiką“, – sakė Vilniaus meras.
Artimuose planuose – tramvajai
Šiuo metu veikianti Vilniaus viešojo transporto sistema sukurta beveik prieš trisdešimt metų. Dėl pasikeitusių gyventojų poreikių bei lūkesčių, besidubliuojančių maršrutų ir itin sudėtingos viešojo transporto finansinės situacijos viešajam transportui kyla grėsmė būti nebepajėgiam vykdyti socialinės gerovės funkciją, todėl pertvarka, pasak savivaldybės atstovų, neišvengiama.
A. Zuokas teigia, kad jau yra numatytos trys tramvajaus linijos. Kitų metų pradžioje jau tikimasi turėti pirkėją. „Metro Vilniui per mažas – jei pažadėsite turėti po tris vaikus, tada apie tai pagalvosime, – juokavo meras. – Tačiau tramvajai tikrai bus. Konkursu jau domisi Vokietija, Olandija ir kitos šalys."
Anot Vilniaus mero, tramvajus išspręstų nemažai sostinės transporto problemų.