Vienas naktinio mokesčių perversmo Lietuvoje organizatorių Algirdas Šemeta, persėdęs į Europos komisaro kėdę, žada sudrumsti ramybę visame žemyne. Degalai ir namus šildantis kuras turi būti apmokestinami pagal išmetamų teršalų kiekį. Tai dar prieš metus pasiūlė už mokesčius atsakingas Europos komisaras Algirdas Šemeta.
Nauja apmokestinimo tvarka sėkmingai skinasi kelią – trečiadienį Europos parlamentarai ją svarstys, o ketvirtadienį jau balsuos.
Jeigu jai būtų pritarta, o pereinamojo laikotarpio nenustatyta, tokiu atveju didžiulis kainų šuolis visos Europos laukia jau nuo 2013 metų.
Vokiečiai – pasipiktinę
Vokiečiai apskaičiavo, kad lietuvio pasiūlymas jų šalies vairuotojams dyzelino litrą pabrangins 31 euro centu (1,07 lito). Tokia iniciatyva piktinasi tiek daugiausia dyzelinu varomus automobilius įsigiję vokiečiai, tiek šios šalies valdžia.
Kai kurie europarlamentarai įspėja, kad tai pridarys milžiniškų nuostolių visai Europos automobilių pramonei.
„Daugelyje valstybių narių turėtų labai išaugti dyzelino kaina“, – aiškino Europos Parlamento narė iš Liuksemburgo Astrid Lulling.
Be to, tai kirs ir privačių namų savininkams – mat siūloma už kiekvieną į orą išmestą anglies dvideginio toną įvesti 20 eurų (70 litų) mokestį.
Bet A. Šemeta teigia, kad ES narės galėtų savarankiškai apsispręsti ir netaikyti mokesčių už namams šildyti vartojamą energiją.
Nori išsivaduoti nuo naftos
Pagal A. Šemetos pasiūlymą, mokesčiai bus skaičiuojami pagal tai, kiek kuras ar degalai sukuria energijos ir išmeta anglies dvideginio. Tai bloga žinia dyzelino, kuris pralaimi konkurencinę kovą kitoms kuro rūšims dėl didesnės taršos, vartotojams.
Pasiūlymo autorius mano, kad dabartinė tvarka, kai bioetanolis prilyginamas benzinui, o biodyzelinas – įprastam dyzelinui, yra neteisinga.
„Europa dabar yra naftos kainų įkaitė. Jei ir toliau mokesčiais remsime naftos importą, kentėsime dėl naftos tiekėjų diktato“, – „Lietuvos rytui“ antradienį kalbėjo komisaras A. Šemeta.
Todėl jis įsitikinęs, kad jo siūloma tvarka pakeis situaciją.
Pasak jo, biodyzelinui ir bioetanoliui taikomi mokesčiai sumažėtų.
„Atsirastų daugiau galimybių ir Lietuvos biokuro pramonei bei šalies ūkininkams“, – teigė jis.
A. Šemetai kelia pasipiktinimą, kad taršiausi energijos šaltiniai apmokestinami mažiausiai, o biodegalams yra taikomi nemaži mokesčiai.
Jau siūlo nukelti
Automobilių pramone garsėjančios Vokietijos spauda neslepia nuostabos dėl lietuvio pasiūlymo. Vokiečiai mano, kad tokiu būdu paprasčiausiai siekiama surinkti daugiau mokesčių. Todėl europarlamentarai jau dabar kritikuoja siūlymą, kiti rekomenduoja jo svarstymą ar galiojimą nukelti.
„Staigus dyzelino kainų šuolis ne tiktai neišspręs problemų, bet ir sukurs jų dar daugiau“, – teigė Europos Parlamento narė A. Lulling.
Europarlamentarė įspėja, kad tai sukrės visą Europą.
„Dabartinis pasiūlymas iš esmės reiškia labai smarkų Europos Sąjungos kišimąsi į valstybių narių mokesčių politiką“, – aiškino ji.
Parūpo tik pinigai?
Europos automobilių pramonei ši europarlamentarė prognozuoja sukrėtimą, kurio padarinių negalėtų sušvelninti netgi ir dešimties metų pereinamasis laikotarpis. Tačiau A. Šemeta mano, kad tai privers Europos automobilių gamintojus kurti biodegalais varomus automobilius.
„Nesiūlome įvesti naujų mokesčių, tik pertvarkome dabartinius. Nenorime išskirti nė vienos kuro rūšies, o siekiame, kad jos visos būtų apmokestinamos objektyviai“, – tvirtino Europos Komisijos mokesčių ir audito komisaras.
Bet Europos automobilių gamintojai įsitikinę, kad Briuseliui parūpo tiesiog susirinkti daugiau pinigų. Su tuo sutinka ir Lietuvos naftos produktais prekiaujančių įmonių asociacijos vadovas Lukas Vosylius.
„Taip tiktai siekiama gauti daugiau pajamų, pasipelnyti. Aplinką labiausiai teršia gamyklos, o ne automobiliai“, – sakė L. Vosylius.
Jis pabrėžė, kad dyzelinių automobilių vairuotojai jau šiandien kenčia dėl griežtesnių tikrinimų.
Nuomonės skiriasi
Europos Parlamente dirbantys lietuviai kol kas skirtingai vertina tautiečio A. Šemetos pasiūlymą, todėl ketvirtadienį greičiausiai balsuos skirtingai.
„Balsuosiu prieš šį pasiūlymą, nes turime stiprinti, o ne silpninti savo konkurencingumą“, – „Lietuvos rytui“ sakė europarlamentaras Zigmantas Balčytis.
Pasak jo, jei įsigaliotų nauja apmokestinimo tvarka, tai pajustų ne tik dyzelinių automobilių vairuotojai. „Tai padarytų įtaką ir namų ūkiams, ir verslui, nes gyventojai mokėtų už anglies dvideginio išmetimą“, – Z. Balčytis.
Europarlamentarė Radvilė Morkūnaitė mano, kad nauja apmokestinimo tvarka yra sveikintina, anksčiau ar vėliau ji turės būti priimta. Tačiau ji pripažino, kad dabartinis pasiūlymas kiek neproporcingas dyzelinio kuro atžvilgiu.
„Pritariu įsigaliojimo termino atidėjimui, taip suteikiant pramonei daugiau laiko prisitaikyti prie naujų reikalavimų“, – teigė Europos Parlamento narė.