• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Tuo metu, kai Europos Sąjunga stengiasi sukurti vieningą energetinio saugumo politiką, socialistų vadovaujama Vengrijos vyriausybė numojo ranka į ES ir apjungė jėgas su Rusijos energetikos milžinu „Gazprom“. Kartu su juo bus tiesiamas dujotiekis iš Turkijos į Vengriją, rašo dienraštis „The International Herald Tribune“ (www.iht.com).

REKLAMA
REKLAMA

Bendras Vengrijos ir Rusijos dujų projektas tiesiogiai konkuruos su ES planu pastatyti nuosavą dujotiekį, kad būtų sumažinta priklausomybė nuo rusiškų energijos šaltinių

REKLAMA

Prasidėjęs Turkijoje ir nusidriekęs per Bulgariją ir Rumuniją „Žydruoju srautu“ pavadintas prailgintas „Gazprom“ dujotiekis toliau bus tiesiamas tokiu pat maršrutu, kaip ir planuojamas ES dujotiekis. Abu jie kainuos tiek pat ir bus užbaigti beveik vienu metu.

Kokia bus tiesioginė Vengrijos nauda prisijungus prie Rusijos projekto, nesuprantama. Viskas gali pasibaigti tuo, kad Budapeštas mokės abiejų konkuruojančių dujotiekių statybos įnašus, rašo „The International Herald Tribune“.

REKLAMA
REKLAMA

Vengrijos opozicija tvirtina, kad premjeras Ferencas Gyurcsany, vadovaujantis buvusiai komunistų partijai ir artimai susijęs su Rusijos prezidentu Vladimiru Putinu, remia “Gazprom” strategiją plėsti savo įtaką Centrinėje ir Pietryčių Europoje.

Tačiau Vengrijos ekonomikos ministerijos atstovai teigia, kad šalis turi ambicijų tapti stambiu energetikos mazgu Centrinėje Europoje, o projektas “Žydrasis srautas”, suteikiantis galimybę pasinaudoti gausiais rusiškų dujų ištekliais, artina šį tikslą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Duodamas interviu F. Gyurcsany pareiškė, kad europietiškas dujotiekio projektas, žinomas “Nabucco” pavadinimu, gerokai atsilieka nuo grafiko ir gali susidurti su naujomis kliūtimis, tuo tarpu rusų planas realistiškesnis.

Kai 5 milijardų eurų vertės “Nabucco” projektas bus įgyvendintas, o tai anksčiausiai gali atsitikti 2011 metais, jis bus naudingas visoms 27 bloko narėms. Kasmet jis ES tieks mažiausiai po 30 milijardų kubinių metrų gamtinių dujų. Šiuo metu daugiau nei ketvirtadalis ES suvartojamų gamtinių dujų – 150 milijardų kubinių metrų per metus – importuojama iš Rusijos.

REKLAMA

“Kuris iš dviejų dujotiekių egzistuoja?” – retoriškai teiravosi F. Gyurcsany, kurio šalis 2004 m. įstojo į Europos Sąjungą. Dujos “Žydruoju srautu” jau teka Juodosios jūros dugnu į Turkiją.

“Nabucco” – tai sena svajonė ir senas planas, - pareiškė jis. – Bet mums nereikia svajonių. Mums reikia projektų”.

REKLAMA

“Vienintelė “Nabucco” problema yra ta, kad mes negalime suprasti, kada juo ims tekėti dujos, – pridūrė Vengrijos premjeras. – Jei kas nors gali man tvirtai pasakyti: “Turėsite dujas tada ir tada”, būtų puiku, bet namus galima šildyti tiktai dujomis, o ne svajonėmis.”

Už energetiką atsakingas Europos Sąjungos komisaras Andris Piebalgas pareiškė, kad dujos “Nabucco” dujotiekiu bus pumpuojamos iš Kaspijos regiono (pirmiausia – iš Azerbaidžano) į Turkiją. Po to jis nusidrieks per Bulgariją, Rumuniją ir Vengriją į Austriją. Tranzitinės šalys įsteigė “Nabucco” statybos konsorciumą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tuo tarpu F. Gyurcsany tvirtina, kad Vengrija parems Rusijos planus statyti “Žydrojo srauto” tęsinį į Centrinę Europą nepaisydama savo narystės “Nabucco” konsorciume.

“Žydrąjį srautą” stiprina labai tvirta valia ir labai galingi organizaciniai resursai, - aiškina Vengrijos vyriausybės vadovas. – Už jo – jėga”. Vengrijos ekonomikos ministerijos duomenimis, “Žydrojo srauto” pratęsimas iki Vengrijos kainuos 5 milijardus eurų.

REKLAMA

“Žydrasis srautas” – vienas iš pačių giliausių povandeninių dujotiekių pasaulyje, pastebi dienraštis. Tačiau dėl žemo slėgio ir kitų techninių problemų jis transportuoja mažiau nei 3 milijardus kubinių metrų dujų per metus, o tai kur kas mažiau už regiono poreikius. Šis dujotiekis buvo nutiestas kaip “Gazprom” vamzdynų, einančių per kitas šalis, įskaitant Ukrainą ir Baltarusiją, papildymas.

REKLAMA

Kai rusiškos dujos pasieks Vengriją “Žydruoju srautu”, jas bus galima pardavinėti kitoms Europos šalims arba saugoti neseniai “Gazprom” įsigytose saugyklose. Vengrijos premjeras tvirtina kaip ir anksčiau siekiąs, kad šalis diversifikuotų importuojamus energijos išteklius. Dėl gamtinių dujų Vengrija beveik visiškai priklauso nuo Rusijos.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Svarbiausia šalies opozicinė partija “Fidesz” pareiškė, kad F. Gyurcsany, susivienijęs su “Gazprom”, dar labiau padidins priklausomybę nuo Rusijos.

“Aš būčiau dėkingas, jei mes galėtume diversifikuoti savo tiekimus, - aiškina F. Gyurcsany. – Matau didžiulę riziką, su kuria susiduria Vengrija. Bet kuris premjeras būtų kvailys, jei nenorėtų diversifikuoti tiekimų arba pasikliautų tik vienu tiekėju. Tačiau vaikytis svajonę, užuot atsirėmus į tikrovę, taip pat kvaila.”

REKLAMA

Vengrijos ekonomikos ministras Janosas Koko sako neįžvelgiantis Vengrijos pozicijos nenuoseklumo, nes ji sudaro konkurencijos galimybę. “Mes taip pat norime diversifikuoti savo energetinius tiekimus, - pareiškė jis. – Daugiau nei 80 proc. mūsų dujų atkeliauja iš Rusijos. Yra du konkuruojantys projektai. Tačiau “Nabucco” tėra labiau įsivaizduojamas, nei artėjantis prie realybės. Aš norėčiau, kad “Nabucco” būtų stipresnis”.

REKLAMA

Po Rusijos ir Ukrainos energetinio konflikto 2006-ųjų sausį, kurio metu kai kurios Europos šalys pritrūko dujų, ES šalys susitarė paspartinti 3 tūkstančių kilometrų ilgio “Nabucco” dujotiekio statybą. A. Piebalgas pareiškė, kad “Nabucco” “bus konkretus indėlis į energetinį saugumą”.

Dujotiekis susidūrė su daugybe vilkinimų. Ne paskutinės svarbos dalykas yra ir abejonės, ar juo bus galima pumpuoti dujas iš Irano. Jungtinės Tautos yra įvedusios sankcijas Iranui, nes jis atsisako sustabdyti urano sodrinimo programą. Buvo iškilę problemų ir dėl projekto finansavimo. Europos rekonstrukcijos ir plėtros bankas, pasisakantis už konkurenciją energetikos sektoriuje, pernai sutiko finansuoti 70 proc. “Nabucco” statybos išlaidų, rašo „The International Herald Tribune“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų