Paskutinę spalio savaitę iškritęs sniegas automobilių savininkams yra signalas ne tik skubiai pasikeisti padangas, bet ir persiorientuoti prie šaltajam sezonui būdingo kiek kitokio – ramesnio, atsargesnio ir labiau apgalvoto elgesio prie vairo. Mūsų patarimas būtų greta minėtų savybių dar pridėti ir pagarbą kitiems eismo dalyviams ir tokiems būtų visada – nepriklausomai nuo sezono. Lapkričio pradžia visuomet yra neramus persiorientavimo laikotarpis ir norėdami palengvinti vairuotojų dalią kalbinome žinomus šalies ralio meistrus, klausdami jų patarimų – į ką visų pirma derėtų atkreipti dėmesį.
Benediktas Vanagas (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
Su vasarinėmis padangomis – vengti sniego
Kaip pažymėjo žinomas šalies lenktynininkas, šių metų Dakaro ralio maratono dalyvis Benediktas Vanagas, problema kol kas yra tokia, kad šaltukas atėjo anksčiau nei dauguma vairuotojų spėjo pasikeisti padangas. Vasarines padangas pasikeisti žieminėmis privalu nuo lapkričio 1 d., laimei skirtas 10 dienų tolerancijos laikotarpis, kurio metu to nespėję padaryti vairuotojai dar nėra baudžiami. Nors kelio atkarpos vietomis sklidžios, didelė dalis vairuotojų dar važinėja su vasarinėmis padangomis. Norint išvengti pavojingų situacijų, anot lenktynininko, reikia šiek tiek gudrauti.
„Visų pirma, reikia važiuoti ten, kur nėra sniego. Tarkime, jei naktį snigo ir ryte norime išvažiuoti iš kiemo, taikome ten, kur kelias jau galbūt išmintas ir matosi asfaltas. Kitas dalykas, jei asfaltas yra nors kiek blizgus, toje vietoje gali būti susidaręs ledas, ant kurio tikrai bus labai slidu“, − kalbėjo B. Vanagas pridurdamas, kad tokiu metu reikia labiau riboti greitį ir laikytis didesnio atstumo nuo priešais važiuojančios transporto priemonės. Saugus greitis, anot lenktynininko, priklauso nuo konkrečios situacijos.
Nuolatos stebėti kelio paviršių
Dalies vairuotojų įprotis stabdžių impulsais išbandyti kelio dangos slidumą, anot B. Vanago, nėra labai naudingas, kadangi informaciją apie sąlygas suteikia tik konkrečioje atkarpoje. Važiuojant dangos būklė gali keistis ir jei vienoje vietoje ant sauso paviršiaus sustoti pavyko greitai, kita atkarpa jau gali būti šlapia arba apledėjusi. Ralio lenktynininkas patarė pasitelkti į darbą regos organus ir nuolatos stebėti kelio blizgumą, kuris dažnai leidžia nustatyti slidžius ruožus.
„Dabar daugelis automobilių turi temperatūrą rodančius prietaisus, todėl matant, kad lauke yra mažiau nei du laipsniai šilumos reikia būti budriam, kadangi ant kelio gali susidaryti plikledis. Ypatingai ant tiltų ir viadukų, kurie nėra šildomi iš apačios, todėl greičiau užšals“, − nurodė B. Vanagas.
Kaip pastebėjo B. Vanagas, vairuotojas gali fantastiškas, bet kuomet nėra sukibimo su keliu fizika daro savo. Žiemos sąlygomis stabdymo kelias gerokai pailgėja ir to nereikia pamiršti. Renkantis padangas vertėtų stengtis įsigyti kuo naujesnes, turinčias kuo daugiau protektoriaus. Pats pašnekovas tikino kiekvieną sezoną pradedantis su naujų padangų komplektu. Po sezono padangas visuomet parduoda tiems, kas nori važinėti su naudotomis ir perka naujas. Tokį principą sportininkas taiko jau ne pirmus metus.
Dygliuotos padangos – nuošalesniems keliams
Sprendžiant spygliuotų padangų pasirinkimo klausimą, anot B. Vanago, vertėtų pagalvoti apie žiemos kelionių maršrutus. Tarkime, jos netinka kelionėms į Vakarų Europą, uždraustos tokios padangos ir kaimyninėje Lenkijoje. Taip pat, derėtų atkreipti dėmesį į tai, kad metaliniai dygliai su asfalto danga sukimba ne taip gerai, kaip guma ir kelia pastebimai didesnį triukšmą. Dygliuotos padangos neabejotinai naudingos tiems, kas gyvena toliau nuo pagrindinių kelių, dažnai važinėja apledėjusiais žvyrkeliais, kyla į stačias įkalnes.
Tokie esminiais kadaise buvę įgūdžiai kaip stabdymas varikliu elektroninėmis pagalbos sistemomis aprūpintus šiuolaikinius automobilius vairuojantiems žmonėms nėra taip aktualūs, kaip anksčiau. Kaip pažymėjo B. Vanagas, tai yra labai efektyvu ir reikalinga, tačiau daugeliui vairuotojų mokytis reikėtų nuo pačių pagrindų, o ir aiškinimą, kaip tai daryti, išdėstytą raštu suprantu ne visi. Trumpai tariant, siekiant didesnio stabilumo ratai per pavarų dėžę visuomet turėtų būti sujungti su varikliu.
„Tik tokiu atveju vairuotojas turi papildomą galimybę kontroliuoti automobilį. Automobilio akceleratorius taip pat automobilio valdymo įrenginys, kaip ir stabdžiai ar vairas. Važiuojant žiemą nevertėtų daryti staigių manevrų – kaip ir spaudžiant stabdžius, taip ir akceleratorių“, − dėstė B. Vanagas.
Vengti staigių judesių
Žieminės padangos protektorius, anot ralio lenktynininko, veikia panašiai kaip aštuonkojo čiuptuvai, kurie stengiasi įsisiurbti, prisiglausti prie bet kurio esančio paviršiaus, o darant staigius judesius turimą sukibimą galima labai lengvai prarasti. Ypatingai atsargiems vertėtų būti, kuomet yra labai slidu, tuomet kontrolę prarasti itin lengva, anot B. Vanago, kuomet kontrolė prarasta, ją atgauti gerokai sunkiau.
Ralio lenktynininkas taip pat atkreipė dėmesį į gerai veikiančius elektros prietaisus ir judesių nevaržančius drabužius. Anot pašnekovo, labai dažnai žmonės ranka numoja ir į apledėjusio ar apsnigto automobilio nuvalymą tam, kad matomumas būtų kuo geresnis.
„Dažnai žiemos metu žmonės į gatvę išvažiuoja apšerkšnijusiais automobiliais, su sniego kūgiais ant viršaus, o žiūri tik pro kompaktinio disko dėžute pravalytą plyšį akių lygyje. Tai labai pavojinga“, − pabrėžė B. Vanagas.