• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Jau daugiau nei metus visoje ES visose parduodamose benzino rūšyse turi būti iki 10 proc. etanolio. Teigiama, kad tokiu būdu mažinamas naftos vartojimas ir gerinama mūsų pasaulio ekologinė situacija.

REKLAMA
REKLAMA

ES direktyvos galioja ir Lietuvoje, čia irgi didinamas etanolio kiekis kure. Tiesa, mūsų šalyje dar 2007 metais jau buvo galima nusipirkti kuro, kuriame bioetanolio kiekis viršijo 10 proc. Šį kurą vairuotojai iškart pastebėjo, nes „E85“ kuras kainavo gerokai mažiau nei įprastas benzinas. Tačiau ar bioetanolio priedai tikrai padeda tausoti gamtą, ar jie nekenkia varikliams?

REKLAMA

Brazilai spiritą į bakus pila jau daugiau kaip 40 metų

Etanolis – tai iš cukraus ir krakmolo turinčių augalų išgaunamas spiritas. Į automobilių bakus jis pilamas dėl dviejų priežasčių. Visų pirma, taip siekiama sumažinti naftos atsargų naudojimą. Taip pat teigiama, kad variklių cilindruose deginant bioetanolį mažėja tarša, t.y. degant etanoliui į atmosferą išmetamas tik toks CO2 kiekis, kiek CO2 įsisavino augantys augalai.

REKLAMA
REKLAMA

Etanolis kaip kuras nėra naujausių laikų išradimas. Nemaža dalis Brazilijoje važinėjančių automobilių jau apie pusę amžiaus labai sėkmingai naudoja etanolį. Šioje šalyje gamintojai jau seniausiai sukūrė savo automobilių modifikacijas, pritaikytas spirito dietai. Tiesa, tokiam etanolio populiarumui Brazilijoje įtakos turėjo ir klimatas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Tuomet, kai etanolio kiekis benzine yra didelis, esant žemai temperatūrai galime susidurti su degiojo mišinio garinimo problemomis. Spiritas žemoje temperatūroje praktiškai visai negaruoja, kritinė temperatūra yra apie 5 laipsnius šilumos. Tačiau Brazilijai tai negresia,todėl ten nuo seno važinėja nemažai automobilių, kurių varikliai „minta“ vos ne grynu spiritu“, – pasakojo Vilniaus Gedimino technikos universiteto automobilių transporto katedros docentas, daktaras Vigilijus Sadauskas.

REKLAMA

Žalieji bioetanolio bumą vertina atsargiai

Žaliųjų organizacijos labai atsargiai vertina dabartinį bioetanolio bumą. Manoma, kad tai gali pažeisti balansą tarp CO2 taršos ir planetos augalų CO2 absorbavimo.

„Tai gana ironiška situacija. Brazilijoje, Amazonės upės baseine kertami tropiniai miškai, kad ten būtų galima auginti rapsus. Įsivaizduokite absurdą, kad iškirtus tropinius miškus, kurie yra viso mūsų pasaulio plaučiai, jų vietoje auginama medžiaga biokurui. Tai pats akivaizdžiausias pavyzdys, kaip pažeidžiamas gamtos balansas“, – pasakojo Augustė Brandt, „Greenpeace“ organizacijos aktyvistė, Kopenhagos universitete tirianti atsinaujinančius energijos išteklius.

REKLAMA

Dėl šios priežasties ES valdžia linkusi kontroliuoti bioetanolio gamintojus. Nuo šių metų pradžios bioetanolio gamintojai turi patvirtinti, kad biomasės auginimo vietose iki 2008 metų nebuvo pelkių ar tropinių miškų.

Optimalus tokios problemos sprendimas – bioetanolio gamyba iš organinių atliekų. Tačiau tokia gamybos technologija dar tik žengia pirmuosius žingsnius.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Inžinieriams vis dar kyla klausimų

Grynas etanolis sunkiai garuoja žemesnėje temperatūroje. Benziną maišant su etanoliu reikalingi specialūs ir gana „pikti“ priedai, kad šis kuro mišinys išliktų vientisas ir neišsisluoksniuotų. Be to, etanolis yra ne toks kaloringas kaip benzinas.

„Kurą su bioetanoliu atsargiai turėtų naudoti senų automobilių vairuotojai. Nėra viskas aišku ir su naujais automobiliais. Automobilių gamintojai šiuo metu išvis dar nėra linkę šnekėti apie galimą etanolio kiekį benzine. Man teko dalyvauti viename automobilių pramonininkų asociacijos susitikime, ir ten automobilių gamintojų atstovai dar nebuvo pasiruošę įvardinti etanolio kiekio benzine ribos, kuri būtų priimtina daugelio automobilių varikliams. Žinoma, jei konkretus automobilio variklis „nepyksta“ ant etanoliu skiesto kuro, skirtumų mes nepajaustume. Net ir šaltą lietuvišką žiemą tie 10 proc. neturėtų didesnės reikšmės. Na, vietoje dviejų starterio suktelėjimų blogiausiu atveju prireiktų trijų“, – sakė dr. V. Sadauskas.

REKLAMA

Tiesa, atsargiau reikėtų vertinti degalus su didesne bioetanolio dalimi. Vartotojai, skubantys įsigyti pigesnių degalų, turėtų būti budrūs – kuras, kuriame bioetanolio yra daugiau nei 10 proc. tūrio (pavyzdžiui, E15, E25, E30, E85 ir pan.), turėtų būti naudojamas tik specialiai tam pritaikytuose automobiliuose su „Flexi-fuel“ sistema.

REKLAMA

Europos Bendrijos Degalų Kokybės Direktyva be degalų kokybės reikalavimų numato ir tai, kad visos ES šalys privalės užtikrinti, jog jų rinkose išliktų pakankamai šiandien naudojamų degalų, kurie yra reikalingi automobiliams, negalintiems naudoti degalų su didesniu nei 5 proc. tūrio bioetanolio kiekiu. Tokių automobilių sąrašas skelbiamas Europos Automobilių Gamintojų Asociacijos (ACEA) interneto puslapyje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Yra variklių, kuriuos bioetanolis „žudo“

Ekspertai pastebi, kad kuras su leistina dabartine 10 proc. etanolio priemaiša priimtinas ne visiems varikliams. Daugiau nei prieš metus daugiausia tyrimų šioje srityje atliko Vokietijos ekspertai. Šių tyrimų rezultatai automobilininkų bendruomenę privertė suklusti.

REKLAMA

Pasirodo, kuras su 10proc. etanolio priemaiša yra pavojingas dešimtadaliui Vokietijoje registruotų automobilių. Kure naudojamas etanolis šiuose automobiliuose net po vieno vienintelio įpylimo gali negrįžtamai paveikti  dalį guminių ir iš aliuminio pagamintų detalių.

Kuras su bioetanoliu kategoriškai nepriimtinas net ir daliai nevisiškai senų automobilių. Etanolis, pasirodo, „žudo“ 2002–2005 pagamintų „Mercedes-Benz C 200CGI“ ir „Mercedes-Benz CLK  200CGI“ variklius, „Opel Vectra/Signum/Zafira“ šeimynos „2,2-Direct“ motorą, iki 2000 gamintus „Citroen“ ir „Nissan“ variklius, „Mitsubishi“ GDI tipo variklius.

Vokiečiai netgi išplatino sąrašus, kuriuose skelbiami automobiliai, kurių motorams dabartinis kuras tampa jau netinkamu. Tad jei baiminatės dėl savo automobilio variklio „sveikatos“, galite pasitikrinti, ar šiuose sąrašuose nėra jūsų keturračio.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų