Nors apibūdinimas „naujas modelis“ šiuolaikinėje automobilių industrijoje vartojamas itin dažnai, jis kaip niekada anksčiau yra tapęs sąlygine, abstrakčia sąvoka. Tarkime, dizainas daugeliu atvejų kuriamas laikantis vyraujančių laikmečio stiliaus tendencijų, taip pat, jei ruošiama pamaina ir siekiama tęstinumo, didelė dalis elementų atkartojami. Dalies mazgų tiekėjai yra tie patys skirtingiems automobilių gamintojams, taip pat daugumą jų linkę didelių investicijų reikalaujančias technologijas kurti bendromis pajėgomis, dalytis agregatais pagal susitarimą. Viso to rezultatas – vienodi, lyg pagal tą patį šabloną gaminami modeliai.
DS – vakar ir šiandien
Citroen DS3 (nuotr. Balsas.lt)
2009 m. prancūzų automobilių gamintojas „Citroen“ paskelbė apie savo ketinimus pristatyti rinkai naują prekės ženklą, kuriuo būtų žymimi prabangesni, sportiškesni ir šiaip išskirtiniai markės modeliai. Naujoji markė gavo DS, pavadinimą, kuris šifruojamas kaip „Different Spirit“ (liet. – kitokia dvasia) arba „Distinctive Series“ (liet. – išskirtinė serija) ir jau pirmasis jos modelis, C3 pagrindu sukurtas DS3 tapo garsiu prancūzų pareiškimu, kad jie turi ambicijų atimti dalį pirkėjų iš premium segmento kompanijų. Miesto hečbeko dizainas buvo gyvesnis, originalesnio stiliaus, su gausia chromo apdaila išorėje ir odos viduje, taip pat gerokai didesnės tapo ir individualizavimo galimybės.
Citroen DS (nuotr. Gamintojo)
„Citroen“ markės gerbėjai ir žmonės, kurie nors šiek tiek domisi automobilizmo istorija taip pat atkreips dėmesį į faktą, kad naujasis prancūzų prekės ženklas turi istorinį tęstinumą. DS buvo išskirtinis italų skulptoriaus ir pramoninio dizainerio Flaminio Bertoni kartu su prancūzų aeronautikos inžinieriumi Andre Lefebvre sukurtas modelis, gamintas nuo 1955 iki 1975 m. Dėl futuristinio tiems laikams dizaino ir novatoriškų technologijų žurnalistų įvardintas kosminiu laivu DS turėjo automatiškai aukštį reguliuojančią hidropneumatinę pakabą, diskinius priekinius stabdžius, hidraulinį vairo stiprintuvą, pusiau automatinę pavarų dėžę ir iš stiklo pluošto pagamintą stogą. Dabar šis žymėjimas taps atskirtu prekės ženklu.
Citroen DS5 (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
2011 m. balandį Šanchajaus automobilių parodoje publikai pirmą kartą pristatytas „DS5“ prieš mėnesį pagaliau atkeliavo ir pas mus. Įdomu tai, kad nors tam pačiam jungtiniam koncernui priklausančios markės platformas ir daugelį svarbiausių komponentų automobiliuose dalinasi jau nuo paskutinio praėjusio amžiaus dešimtmečio šis modelis tapo pirmuoju „Citroen“ modeliu, kuris būtų surenkamas svarbiausioje „Peugeot“ europinėje gamykloje Sochaux mieste Prancūzijoje. Taip yra todėl, kad kitaip nei galima būtų spręsti pagal pavadinimą DS5 yra gaminamas ne ant „Citroen C5", o ant „Peugoet 3008“ platformos.
Sudominti lengvai šokiruojant
Kitaip nei dauguma šiuolaikinių automobilių „Citroen DS5“ yra sukurtas taip, kad nustebintų ir sudomintų lengvai šokiruodamas. Imkime, kad ir patį automobilio kėbulą ‒ savo konstrukcija tai yra tarpinis variantas tarp hečbeko ir universalo, taip pat pernelyg neapsieitumėte pasakę, kad DS5 turi ir sportiško vienatūrio bruožų. Bet kuriuo atveju, patys „Citroen“ atstovai automobilį linkę vadinti hečbeku, taigi ties tuo apsistosime ir mes. Tiesa, tai yra didžiulis hečbekas: kėbulo aukštis siekia 1513 mm, plotis – 1871 mm, o bendras ilgis sudaro 4530 mm.
Citroen DS5 (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
DS5 išorės dizainas yra puikus pavyzdys to, ką galima sukurti, kuomet dizaineriams suteikiama laisvė. Objektyvumo dėlei, taip pat reikia pastebėti, kad labai daug iš tų sprendimų nėra labai praktiški. Kėbulo išorėje pernelyg daug chromo ir galima nesunkiai prognozuoti, kad juostos durų apačioje greitai praras savo „prekinę išvaizdą“, o jų keitimas nebus pigus. Racionalios inžinerijos požiūriu neprotingas sprendimas yra ir siauri galiniai langai – bagažinės dangtis netgi nėra vientisas ir per briauną, kuri sudaro rėmus dviems atskirtiems stiklams žvelgiant per galinio vaizdo veidrodėlį nieko nesimato.
Citroen DS5 (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
Vertinant automobilį vien tik estetikos požiūriu, vaizdas išties neeilinis. Efektingai atrodo didžiuliai priekiniai žibintai su šviesos diodais, didžiuliai dvigubo išmetimo sistemos antgaliai, nežinia kam reikalingos šoninės oro tiekimo angos priekiniame buferyje su integruotais posūkių signalais ir rūko žibintais, juodo organinio stiklo stogas ir prie bendro stiliaus puikiai derantys 18 colių skersmens lengvojo lydinio ratlankiai. Apsidrausdami nuo atvejų, kuomet ir visi minėti elementai kažkam nepadarys įspūdžio dizaineriai dar pridėjo chromo juostas ties variklio dangčio briaunomis virš priekinių žibintų. Sprendimas yra netikėtas, ekstravagantiškas ir labai krentantis į akis.
Interjeras su aliuzijomis į aviacijos pasaulį
Citroen DS5 (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
DS5 viduje viskas dar įdomiau nei išorėje ir jei prancūzų gamintojai savo modelių vidų visuomet sugebėjo įrengti, taip kad čia įlipus dažniausiai nebesinori išlipti, tai „Citroen“ žengė dar vieną žingsnį į priekį. Salono apdaila stebina ne tik netikėtais sprendimais, bet ir medžiagų kokybe ‒ jos išties labai geros. Sėdėsena yra kiek žemesnė nei įprasta ir tai kartu su siaurai langais bei aukštai pakilusia viršutine variklio dangčio briauna padeda „Citroen“ kurti lėktuvo kabinos įvaizdį. Ši tema atkartojama trijų aiškiai atskirtų skyrių prietaisų skydelyje, taip pat DS5 turi net dvi centrines konsoles – vieną apačioje, o kitą virš galvų stoge.
Citroen DS5 (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
Visas DS5 interjeras atrodo tarsi būtų sukurtas vadovaujantis filosofija „padarykim taip, kaip kiti nedaro“ ir daugeliu atvejų tai puikiai veikia. Viduje įrengtas analoginio stiliaus laikrodis, net trys stoglangiai, vairas ir sėdynių atlošai padailinti chromo detalėmis, odiniai sėdynių apmušalai stiliumi primena pintas laikrodžių apyrankes, virš galvų įrengtos dvi dėtuvės smulkiems daiktams, ant priekinio stiklo projektuojami spidometro, greičio palaikymo sistemos ir esminiai navigacijos nurodymai, o galvų atlošų dizainas primena techniką iš mokslinės fantastikos filmo. Mums taip pat labai patiko ir juodos su balta odos apmušalų derinys ir dekoratyviai poliruoto aliuminio detalės durų rankenoms ir centrinei konsolei.
Originalus, bet nepraktiškas
Tiesa, dėl novatoriško interjero dizaino nukentėjo jo praktiškumas, pavyzdžiui dėl dailesnio dizaino buvo atsisakyta puodelių laikiklių centrinėje konsolėje – jie buvo perkelti į nišas duryse. Taip pat ties pavarų svirtini liko tik peleninė su elektriniu žiebtuvėliu rūkantiems ir po ranka praktiškai nėra patogios nišos, į kurią greitai būtų galima pasidėti mobilųjį telefoną ar piniginę. Neišnaudotas ir didžiulės priekinės palangės plotas – čia be solidaus dydžio garso kolonėlės daugiau nieko nėra.
Citroen DS5 (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
DS5 naudai visgi galima pasakyti, kad hečbeko viduje įrengta didelė daiktadėžė centriniame porankyje, o bagažinės tūris siekia 468 litrus. Taip pat buvo paliktos ir praktiškos galinės sėdynės su į priekį atlenkiamomis pagalvėmis, dėl to maksimali bagažo skyriaus talpa sulanksčius sėdynes siekia beveik 1300 litrų. Keistas sprendimas yra ne visose kompektacijose siūlomas bagažinės atidarymo mygtukas – atverti duris galima arba patraukus salone įrengtą svirtį arba paspaudus mygtuką ant nuotolinio valdymo pulto.
Apie kainą ir siūlomą įrangą
Bazinės komplektacijos DS5 kaina siekia maždaug 87 tūkst. litų ir nors „Citroen“ standartais tai yra daug, nereikia pamiršti, kad tai yra prabangesni, sportiškesnis ir šiaip išskirtinis modelis, kuriuo prancūzai siekia atimti dalį pirkėjų iš tokių gamintojų kaip „Audi“ ar BMW. Mums bandyti teko versiją su 2,0 litrų dyzeliniu varikliu ir automatine šešių laipsnių pavarų dėže. Mėgintas prabangiausios „Sport Chic“ komplektacijos su tokia papildoma įranga kaip odos apdailos komplektas, specialia kėbulo spalva ir apsaugos sistema kaina siekė daugiau nei 127 tūkst. litų.
Citroen DS5 (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
Lyginant su pigiausio bazinės komplektacijos modeliu kaip labiausiai pastebimus bandytos versijos privalumus galima įvardinti laisvų rankų atrakinimo ir užvedimo sistemą, „Bluetooth“ telefono įrangą, navigaciją su galinio vaizdo kamera ir statymo davikliais ir tris stoglangius. Antra vertus, jau pats pigiausias DS5 turi šviesos diodų dienos žibintus, 17 colių skersmens lengvojo lydinio ratlankius, šildomas priekines sėdynes, ventiliuojamą daiktadėžę, automatinį dviejų zonų oro kondicionierių, lietaus daviklius, pastovaus greičio palaikymo sistemą.
Sportiškumas vietoje komforto
Kalbant apie DS5 elgesį kelyje derėtų pradėti nuo to, kad kitaip nei C5 šis modelis nėra ir niekada nebus komplektuojamas su pneumatine pakaba. Kaip mums aiškino „Citroen“ atstovai, projektuojant jo pakabą daugiau buvo orientuojamasi į sportišką važiavimą nei į komfortą. Viskas būtų puiku, jei šį tekstą skaitytumėte Prancūzijoje ar Vokietijoje, kur kelių danga šiek tiek geresnė nei pas mus, tačiau jei esate potencialus šio automobilio pirkėjas Lietuvoje, turime perspėti apie tai, kad DS5 važiuoklė eksploatacijai duobėtomis gatvėmis ne visai pritaikyta.
Citroen DS5 (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
Problema yra netik pernelyg kieta pakaba, dėl kurios važiuojant prastesniu keliu neįmanoma danties ant danties nulaikyti, bet ir perdėm gerą grįžtamąjį ryšį turintis vairo mechanizmas, kuris važiuojant žvyro danga imasi darbo vietoje vairuotojo. Kintamą galingumą vairo stiprintuvas „Citreon“ inžinierių taip pat sureguliuotas nevykusiai, nes važiuojant lėtai juntamas pernelyg didelis vairo laisvumas. Smagiausias didysis hečbekas yra važiuojant užmiesčio greičiu puikia kelio danga ‒ tuomet galima įvertinti tingokos išvaizdos slepiamą tikslų valdymą ir svyravimams posūkiuose kelią užkertančią sportišką pakabą. 163 AG galios ir 340 Nm sukimo momento dyzelinio variklio traukos visiškai pakanka įvariusiomis sąlygomis, juolab, kad šešių laipsnių automatinė dėžė sureguliuota puikiai.
Citroen DS5 (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)
DS5 turi visą kolekciją garsų perspėjančių vairuotoją apie tai, kad neuždarytos liko bagažinės durys arba tarkime, išlipama neįjungus rankinio stabdžio ‒ tie perspėjimai visuomet užklumpa netikėtai ir yra labai triukšmingi. Visgi važiuojant automobilyje stebėtinai tylu – dyzelinis variklis netriukšmauja ir esant žemiems sūkiams, o gera garso izoliacija slopina didžiąja dalį riedėjimo trinties ir oro pasipriešinimo sukelto triukšmo. Šiek tiek erzina prie bendro automobilio charakterio nederantys pernelyg laisvi stabdžio ir akceleratoriaus pedalai. Hečbeko apsisukimo spindulys taip pat yra didokas ir tai kartu su įspūdingais jo gabaritais, neįprasta vairuotojo padėtimi ir ribotu matomumu kartais verčia jaustis nejaukiai važiuojant atbuline eiga.
Konkuruos su „premium“ segmento modeliais
Tiesioginių konkurentų „Citroen DS5“ turi vos keletą – tai stilingiausias iš didžiųjų „Volkswagen“ modelių ‒ CC ir „Audi A5 Sportback“. Tiesa, jei pirmojo iš vokiškų modelių pigiausia dyzelinė versija su 2,0 litrų darbo tūrio varikliu kainuoja maždaug 105 tūkst. litų ir gali statoma nugaromis greta bazinės DS5 komplektacijos su to paties tūrio HDi motoru, kainuojančios beveik 94 tūkst. litų, tai „Audi“ kainos jau specifinėje premium segmento modelių zonoje ‒ pigiausias „A5 Sportback“ su dyzeliniu varikliu kainuoja 136,161 litų.
Kalbant apie prabangius kompaktinius modelius, svarbiausias rinkos žaidėjas yra praėjusių metų pabaigoje pristatytas 3 serijos BMW, kurio kaina prasideda nuo 122,900 litų. Visgi didžiausi „Citroen“ konkurentai kovoje dėl pirkėjų turėtų būti didesni ne premium segmento modeliai, tokie kaip „Toyota Avensis“, kurio versija su universalo kėbulu, mūsuose itin mėgstamu 2,2 litro dyzeliniu varikliu, automatine pavarų dėžė ir kone visa įmanoma įranga kainuoja 119,480 litų.
Išvada:
Kalbant ne automobiliniais terminais, „Citroen DS5“ yra tas miesto stileiva, kuris rengiasi ne pagal tai, ką mato madų žurnaluose ar televizijos laidose, o spręsdamas, kas jam pačiam labiau tinka ir patinka. Daugelis apdailos detalių arba aksesuarų papildančių jo išvaizdą tiek išorėje, tiek ir viduje nėra visiškai nestandartinės, ar niekuomet nematytos, tačiau jų panaudojimo kiekis ir sprendimų originalumas daro bendrą stilių visiškai šviežią ir savitą arba tokį, kurio neįmanoma supainioti su niekuo kitu. Ko verti vien chromo juostų pratęsimų „bakenbardai“ priekinio buferio kraštuose.
Galbūt jis nėra itin praktiškas ir sklandžiai juda tik ten, kurias kelias geras ir tiesus, tačiau antra vertus, juk niekas ir nesitiki iš manieringo stileivos nepriekaištingo charakterio ir pavyzdingo elgesio. Svarbiausia tokiam automobiliui kaip DS5 būti savitu, originaliu, stilingu ir pastebimu. Mylėti ar nekęsti ‒ čia jau publikos apsisprendimo reikalas.
Mums patiko:
Originalus išorės ir vidaus dizainas
Kokybiškos interjero apdailos medžiagos
Tikslus automobilio valdymas
Mums nepatiko:
Nepraktiškas automobilio interjeras
Ribotas matomumas atgal
Pernelyg kieta pakaba