Ne veltui sakoma, kad dailūs ratai – jau pusė automobilio vaizdo. Efektingi ratai automobilio išvaizdą gali pakeisti labai radikaliai. Tai itin svarbus akcentas stilizuojant automobilį. Tačiau improvizacijai čia yra palyginti nedaug erdvės – perlenkus lazdą vaizdelis bus, tačiau važiavimo savybės gali net pavojingai pasikeisti į blogą pusę.
Yra viena pagrindinė taisyklė – nevalia nepaisyti gamintojo reikalavimų. Kartais galima vos vos nukrypti į šalį, tačiau nepaisyti automobilį sukūrusių inžinierių rekomendacijų tikrai nevalia. Priešingu atveju galite sulaukti ir neigiamų pasekmių, pradedant padidėjusiomis spidometro paklaidomis, išaugusiomis kuro sąnaudomis, greitu pakabos detalių dėvėjimusi ir į neigiamą pusę pakitusiomis automobilio valdymo savybėmis.
Vaizdelis – dar ne viskas
„Nemažai žmonių, kurie save dar vadina ir tikrais automobilių mėgėjais, ratus ir padangas prie savo „bolidų“ derina ne pagal gamintojo instrukciją. Ne kartą mačiau, kai ten, kur turėtų būti maksimum 16 colių ratai, puikuojasi 18 colių milžinai ir panašiai. Vaizdelis gal ir geras, tačiau visiškai neracionalus. Nors toks automobilis ir atrodo sportiškai, posūkiuose juo greitai važiuoti neįmanoma, nes pilnai suvaikščiojus pakabos svirtims, padangos liestų posparnius. Dėl tos pačios priežasties tokie automobiliai nevažiuoja pilnai pakrauti. Ir tai dar ne viskas. Toks poelgis – tai tikrų tikriausias pasityčiojimas iš automobilį kūrusių žmonių. Didžiulės inžinierių komandos derina pakabą, „moko“ automobilį važiuoti, sukuria charakterį ir saugias reakcijas ribinėse situacijose, o čia kažkas ima ir nusispjauna ant viso šio darbo, priridendamas prie automobilio efektingus, bet visiškai jam netinkančius ratus. Visiškai ignoruojant automobilių gamintojų rekomendacijas, automobilio valdymo charakteris gali pasikeisti tiesiog pavojingai“ – pastebėjimais dalijosi automobilių remonto dirbtuvių šeimininkas, inžinierius Žydrūnas Janušauskas.
Improvizacijai vietos lieka nedaug
Pasak specialistų, dar neskausmingai matmenį galima keisti vienu laipteliu: rinktis centimetru platesnes (siauresnes) arba turinčias 5 proc. aukštesnį (žemesnį) profilį, pavyzdžiui, vietoj nustatyto 215/55 R16 galite rinktis pigesnį matmenį 205/55 R16.
Kad būtų išlaikytas panašus sukimosi spindulys, renkantis didesnio pločio padangas turi būti parinktas mažesnis padangos aukštis. Tas pats galioja ir renkantis didesnio skersmens ratlankius. Sumažėjus padangos aukščiui ir padidėjus pločiui, automobilis labiau klauso vairo, bet pikčiau reaguoja į nelygumus ir naudoja daugiau kuro.
Kaip apskaičiuoti tinkamiausią padangos plotį ir aukštį? Čia patarti gali automobilių inžinieriai. Jei pats nesate žmogus su šiokiu tokiu benzino kiekiu kraujuje, visa tai palikite profesionalams, tačiau jei esate ambicingas automobilininkas – galite įsiklausyti į specialistų patarimus..
Šiek tiek teorijos
„Pradžiai pasakysiu, kad net ir mažų nukrypimų variantas nėra tinkamas visiems automobiliams. Tad jei „niežti“ nagus užsidėti efektingesnius ratus – neperlenkite lazdos.“ – atsargiai patarimus vadinamojo tiuningo specialistams dalijo inžinierius Ž. Janušauskas.
Pasak specialisto, ratlankio dydis išreiškiamas formule WJ x R. Pavyzdžiui, 7Jx4 dydžio ratlankio plotis yra 7 coliai, o skersmuo – 14 colių. Ratlankio plotis – tai atstumas tarp padangą prilaikančių bortelių, o skersmuo – ratlankio skersmuo be padangą prilaikančio bortelio.Kad padanga „sugyventų“ su ratlankiu, jos plotis turi būti šiek tiek (15-40mm) didesnis už ratlankio plotį.
Dar viena svarbi charakteristika – sukimosi spindulys. Tai parametras, kuris nenurodomas jokiuose padangos žymėjimuose. Tai yra atstumas nuo sukimosi ašies iki padangos lietimosi su danga paviršiaus esant nulinei apkrovai. Jis lygus pusės ratlankio skersmens ir padangos aukščio sumai. „Kai projektuojamas automobilis, transmisija yra apskaičiuojama būtent sukimosi spinduliui. Pakeitus ratlankius ir padangas į kito dydžio, pasikeis transmisijos ir variklio apkrovos, gali padidėti kuro sąnaudos, atsiras spidometro paklaidos. Tad, dairantis efektingų ratų, reikia parinkti ratlankius ir padangas taip, kad jų sukimosi spindulys kuo mažiau skirtųsi nuo gamintojo nurodytų.“ – sakė Ž. Janušauskas.
Pasak specialistų, ignoruojant automobilio apavo dydį, gali kilti net ir saugumo problemų – kinta pakabos elementų kampai, keičiasi valdymo charakteristikos. Ir dažniausiai- tikrai ne į gerą. Tad efektingo vaizdelio vaikytis saugumo sąskaita tikrai neverta.