Ar gali būti taip, kad žmogus, prisiekęs automobilistas nieko nežinotų apie beveik šešiasdešimt metų gaminamą modelį? Taip, ypatingai tuo atveju, jei jis yra europietis, o automobilis gaminamas ir paduodamas, tarkime, daugiausiai Australijoje. Vieno iš tokių modelių, tikros australiškos automobilizmo legendos, „Holden Ute“ istorija yra gana ilga ir šį kartą pabandysime aprašyti ją visą.
Trumpai apie modelį
Nors nuo 1951 metų, kai keliuose pirmą kartą pasirodė „Holden Ute“, Australijos visuomenė smarkiai pasikeitė, šis automobilis išliko tvirtas šios šalies piliečiams būdingo gyvenimo būdo simbolis. Žaliojo kontinento gyventojai yra pripratę prie sunkaus darbo, tačiau tuo pat metu ramūs ir atsipalaidavę – tai yra charakteringi jų bruožai. Pikapo evoliucija atspindi pasikeitimus Australijos piliečių gyvenime: iš grynai praktiškos transporto priemonės gamybos pradžioje jis pavirto modeliu, kuriame daugiau akcentuojama galia bei greitis, nes dabartinė žaliojo žemyno karta netik sunkiai dirba, bet mėgsta gerai atsipalaiduoti.
„Holden FX Ute“ ir „VE Ute“ (nuotr. Gamintojo)
Australų susižavėjimas „praktiškais kupė modeliais“ (jie šiuos automobilius vadina būtent taip), kurie būtų gaminami ekvivalentiškų sedanų pagrindu ir turėtų atvirą, tačiau neatskirtą nuo kabinos krovinių skyrių, prasidėjo dar trečiame praėjusio amžiaus dešimtmetyje, kai keletas gamintojų pateikė rinkai tokius automobilius. Kuomet po Antrojo Pasaulinio karo atsigavo ir suklestėjo Australijos pramonė, išaugo ir praktiškųjų kupė paklausa, o pirmojo „Holden Ute“ modelio pasirodymas buvo tik laiko klausimas.
Pirmasis pikapas (taip, šiuos modelius vadina europiečiai) į gatves išriedėjo 1951 metais. Jis buvo suprojektuotas tuo metu gaminto „Holden“ sedano pagrindu ir pavadintas „50-2106 Coupe Utility“. Tiesa, šis modelis, kaip ir „48-215“ sedanas, kuris paskolino jam platformą ir kabiną, visuotinai buvo pramintas FX. Toks naujo arba atnaujinto kėbulo žymėjimas dviem raidėm išliko per visą „Holden“ istoriją – jis ir modelio pavadinimas visada eina greta.
Visi pikapai nuo paties pirmo ir naujausio modelio vadinami „Holden Ute“, todėl kėbulo žymėjimas labai palengvina darbą domintis šiais automobiliais. Pats žodis „ute“ yra Australijoje vartojamos šnekamosios kalbos santrumpa, reiškianti „utility vehicle“ (liet. - universali transporto priemonė). Nuo pat gamybos pradžios modelis buvo gaminamas pagal tikrą „sėkmės formulę“: įperkamas, universalus, gražus, tvirtas ir ilgaamžis.
1951-1957 metai: pirma karta
1951 m. „Holden FX Ute“ (nuotr. Gamintojo)
Pirmasis „Holden Ute“ modelis, FX, buvo bet kokioms eksploatavimo sąlygoms pritaikytas automobilis. Jis buvo lengvas, tvirtas ir dėl modernaus šešių cilindrų variklio su galvutėje įmontuotu paskirstymo velenėliu - stebėtinai greitas. Taip pat „FX Ute“ buvo pigesnis už bet kurį iš savo konkurentų ir buvo labai vertinamas ne tik ūkininkų, bet ir verslininkų. Įsigyti šį modelį troško tiek daug australų, kad besibaigiant pirmiesiems gamybos metams laukiančių klientų sąraše jau buvo 70,000 pavardžių. Nors sustiprintos „FX Ute“ krovinių skyriaus grindys oficialiai buvo pritaikytos tik 320 kilogramų svoriui, daugelis savininkų šio apribojimo nepaisė.
1953 m. „Holden FJ Ute“ (nuotr. Gamintojo)
Šiais laikais labai mėgstamas restauruotųjų, perdarinėtojų ir „hot-rod“ gamintojų „FJ Ute“ pikapas buvo tas pats „50-1206" pikapas po kosmetinių pakeitimų. Mechaniškai atnaujintas modelis buvo beveik visiškai identiškas senajam FX, tačiau puikavosi tikromis tai erai būdingomis chromuotomis radiatoriaus grotelėmis ir stilingais žvilgančiais ratų gaubtais. Pasiturintiems klientams atsirado galimybė rinktis papildomą įrangą, tokią, kaip galinių ratų aerodinaminiai gaubtai ir chromuotų durų rankenų apsaugos.
1957-1962 metai: antra karta
1957 m. „Holden FE Ute“ (nuotr. Gamintojo)
Naujos išvaizdos „FE Ute“ publikai buvo pristatytas 1957 metų vasario mėnesį, prieš pat pirmojo „Holden“ universalo pasirodymą. Jis turėjo elegantiškesnį Australijoje suprojektuotą kėbulą, nors variklis, greičių dėžė ir diferencialas iš esmės liko tie patys. Kaip ir sedane jame pirmą kartą buvo įrengtas vientisas išlenktas priekinis langas, visiškai naujas prietaisų skydas, geresnis vairo mechanizmas, 13 colių ratai, pagerinti stabdžiai ir 12 voltų elektros sistema.
1958 m. „Holden FC Ute“ (nuotr. Gamintojo)
„FC Ute“ buvo auksinės „Holden“ eros, kai Australijoje šio gamintojo parduodami automobiliai užėmė penkiasdešimt procentų rinkos, dalis. Pikapas buvo gaminamas pagal tą pačią pirkėjus traukiančią formulę, kurią sudarė galia, patvarumas bei puikus kainos ir kokybės santykis. Atlikti nežymūs kėbulo kosmetiniai pakeitimai bei mazgų patobulinimai, tačiau geriausias atpažinimo ženklas buvo sparnuotą FE kėbulo emblemą pakeitęs „H-O-L-D-E-N“ užrašas ant variklio dangčio.
1960 m. „Holden FB Ute“ (nuotr. Gamintojo)
Amerikos kultūros įtakotas FB serijos pikapas turėjo visiškai naujo dizaino kėbulą, nors važiuoklę ir visus mazgus paveldėjo iš FE/FC serijos modelių. Jame buvo sumontuotas apgaubiantis priekinis stiklas, plačios visą kėbulo plotį apimančios radiatoriaus grotelės, o variklio dangtis buvo nuleistas žemyn ir nebeturėjo „išgaubimo“. Taip pat sumažėjo pakrovimo aukštis, o salone keleivių galvoms atsirado daugiau erdvės. Tarp mechaninės dalies pakeitimų buvo ir variklio patobulinimas, dėl kurio padidėjo galia ir sukimo momentas.
1961 m. „Holden EK Ute“ (nuotr. Gamintojo)
Nors pirmą kartą „Holden“ istorijoje „EK Special“ sedanai ir universalai jau buvo komplektuojami su automatinėmis transmisijomis ir elektra varomais valytuvais, komerciniai modeliai, tokie kaip beveik nepasikeitęs „EK Ute“ pikapas ir versija su aukštu krovininiu kėbulu kaip ir anksčiau turėjo tik trijų laipsnių mechanines pavarų dėžes. Dienos šviesos buvo integruotos į radiatoriaus groteles. Bendras „Holden Coupe Utility“ („Ute“) pardavimų skaičius septinto dešimtmečio pradžioje jau siekė 150,000.
1962-1968 metai: trečia karta
1962 m. „Holden EJ Ute“ (nuotr. Gamintojo)
Pirmojo iš modernizuotų šešto dešimtmečio modelių, EJ kėbulas buvo visiškai naujas. Atrodė jis neblogai – vienalytis dizainas, žemesnis profilis, beveik plokščias variklio dangtis, nulyginta galinė dalis ir mažesni galiniai žibintai. Tai buvo pirmas „Holden Ute“, kuris galėjo būti komplektuojamas su automatine transmisija, o standartinėje įrangoje turėjo saugos diržų įtvirtinimus.
1963 m. „Holden EH Ute“ (nuotr. Gamintojo)
Nors „EH Ute“ paveldėjo iš EJ modelio galinę kėbulo dalį, tačiau buvo varomas visiškai naujo šešių cilindrų motoro, kurį buvo galima pasirinkti vienos iš dviejų versijų. Tiek standartinis 149 (2,4 litro), tiek didesnis 179 kubinių colių (2,9 litro) tūrio motorai buvo galingi ir ekonomiški kaip niekada anksčiau. Nuo 1964 metų pradžios pirkėjai galėjo rinktis „Ute“ su 179 varikliu ir mechanine transmisija.
1965 m. „Holden HD Ute“ (nuotr. Gamintojo)
Pasirodęs pusmečiu vėliau negu sedanas „HD Ute“ turėjo visiškai naują kėbulą ir buvo didžiausias iš visų iki tol gamintų modelių. Svarbiausia, kad krovinių skyrius buvo ilgesnis ir platesnis, o galinis bortas atsiverdavo gerokai plačiau. Kaip ir nauji „Holden“ sedanai jis turėjo platesnes sėdynes, naują prietaisų skydą, taip pat iš keturių durų modelių buvo paimti galiniai žibintai ir galinį buferį atstojančios detalės.
1966 m. „Holden HR Ute“ (nuotr. Gamintojo)
„HR Ute“ buvo vienas iš populiariausių šešto dešimtmečio modelių Australijoje. Priekinės dalies dizainas buvo švelnesnis negu kontraversiškojo HD, dienos šviesos integruotos į radiatoriaus groteles. Variklių darbo tūriai išaugo iki 161 ir 186 kubinių colių (2,6 ir 3,0 litro), o už papildomą mokestį buvo galima pasirinkti keturių laipsnių visiškai sinchronizuotą mechaninę pavarų dėžę ir ribotos trinties diferencialą. Įrangos papildymą sudarė standartiniai saugos diržai, skydeliai nuo saulės, išorinio vaizdo veidrodėlis, atbulinės eigos šviesos ir purkštukai priekiniam stiklui.
1968-1971 metai: ketvirta karta
1968 m. „Holden HK Ute“ (nuotr. Gamintojo)
„Holden HK Ute“ nuo ankstesniųjų modelių skyrėsi ilgesne ratų baze, platesne tarpvėže, didesniais stabdžių būgnais, 14 colių ratlankiais, stipresne pakaba. Saugumo įranga pasipildė tokiais elementais kaip dviejų kontūrų stabdžių sistema ir susidūrimo atveju energiją sugeriančiu vairo mechanizmu. Variklį pirkėjai galėjo rinktis vieną iš trijų šešiacilindrių ir importuoto amerikietiško 5,0 litrų V8 tipo motoro. Įspūdingame papildomos įrangos sąraše taip pat buvo atskiros sėdynės vairuotojui ir keleiviui, oro kondicionierius, prabangus šildytuvas, didelėms apkrovom pritaikyti galiniai amortizatoriai, ribotos trinties diferencialas, sudėtingoms eksploatavimo sąlygoms pritaikytas radiatorius, akumuliatorių baterija ir oro filtras.
1969 m. „Holden HT Ute“ (nuotr. Gamintojo)
Pagerėjęs „HT Ute“ valdymas bei komfortiškesnis ir tylesnis važiavimas buvo platesnės tarvėžės ir naujų guminių pakabos įdėklų panaudojimo rezultatas. Be to prie porėmio tvirtinama pakaba buvo visiškai nauja, pakeisti variklio tvirtinimai bei patobulintas vairo mechanizmas. Variklių gama pasipildė Australijoje suprojektuotais ir pagamintais 253 ir 308 kubinių colių (4,1 ir 5,0 litro) darbo tūrio V8 tipo motorais.
1970 m. „Holden HG Ute“ (nuotr. Gamintojo)
Trečia ir paskutinė labai gerais pardavimais pasižymėjusio HK/HT kėbulo versija, „HG Ute“, charakterizuojama gražesnėmis tinklinėmis radiatoriaus grotelėmis su centre įtaisytu „Holden“ liūto simboliu bei tuo, kad tai buvo paskutinis modelis turėjęs ketvirtines orlaides šoniniuose languose. Modeliuose su V8 varikliais buvo montuojami patobulinti diskiniai stabdžiai.
Straipsnio apie australišką „Holden Ute“ pikapą pradžia. Tęsinį skaitykite sekmadienį.