Valstybės saugumo departamento problemų tyrimas, jo metu vykęs nuožmus puolimas prieš Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetą, prieš Tėvynės Sąjungą atskleidė jau kurį laiką valstybėje vykusius gana pavojingus procesus, galinčius vesti į svarbių valstybės institucijų užvaldymą, kai tautos įgaliojimų neturinti žmonių grupė naudojasi specialiosiomis tarnybomis tam, kad įgytų jų kompetencijos ribas viršijančią galią, kad kompromituotų politines partijas ar tai grupei nepaklūstančius politikus.
Seime nepradėjus Valstybės saugumo departamento vadovo Arvydo Pociaus atleidimo procedūros tapo akivaizdu, kad valdančioji koalicija nebesugeba priimti valstybei reikalingų sprendimų, valdžioje įsitvirtina korupciniai klanai, atsirado valdžios krizės ar net valstybės užvaldymo požymių.
Tai, kad tiek ministras pirmininkas Gediminas Kirkilas, tiek socialdemokratų frakcija Seime nepalaikė Prezidento Valdo Adamkaus teikto dekreto ir tokiu būdu atsisakė spręsti įsisenėjusias ir vis gilėjančias nacionalinio saugumo problemas, Tėvynės Sąjungos Prezidiumo vertinimu rodo, jog tuo socialdemokratai nesilaikė 2006 m. gruodžio 21 d. pasirašyto LSDP ir Tėvynės sąjungos susitarimo šios nuostatos:
“Rasti efektyviausius sprendimus stiprinant valstybės saugumą; nuodugniai ištirti nacionaliniam saugumui kylančias grėsmes, taip pat ir tas, kurias atskleidė NSGK tyrimas, ir už-kirsti kelią institucijų užvaldymui”.
Tėvynės Sąjungos Prezidiumas tokią socialdemokratų laikyseną vertina nenoru siekti esminio persilaužimo kovoje su korupcija ir susitaikymą su pavojinga tendencija, kai pamažu užvaldomos svarbiausios valstybės institucijos. VSD vadovo problema - tik viena iš svarbią valstybės instituciją kamuojančių problemų. Kaip parodė NSGK tyrimas ir aršus pasipriešinimas šiam tyrimui, VSD vadovybės neskaidri veikla akivaizdžiai tarnauja savanaudiškiems, su valstybės ir tarnybos interesais nesusijusiems tikslams. Yra daug požymių, kad ir daugiau svarbių valstybės institucijų yra neleistinai užvaldomos grupinių savanaudiškų ir galbūt antivalstybinių įtakų.
Tėvynės Sąjungos Prezidiumas yra nusivylęs tuo, kad premjeras Gediminas Kirkilas kovoje su valstybės institucijų užvaldymu bei aukštų pareigūnų korupcija neužėmė ryžtingos ir efektyvios pozicijos. Susidaro įspūdis, kad premjeras nėra laisvas priimti ryžtingus ir Lietuvai reikalingus sprendimus, įveikiant tokio pobūdžio ir masto problemas.
Socialdemokratų ir jų premjero laikysena, trukdanti spręsti jau įsisenėjusias nacionalinio saugumo problemas, jas tik dar labiau pagilino. Premjerui ir valdančiajai koalicijai nuolaidžiaujant VSD vadovybė ėmėsi atviro keršto akcijų, nukreiptų prieš tuos, kurie siekė išsiaiškinti tiesą.
Tokia “atsakomybės deficito” sukurta situacija yra pavojinga ir tuo, kad ji sukuria ypač palankią aplinką įvairaus pobūdžio populizmui bei korumpuotam valdžios klanui tarpti.
Tėvynės Sąjunga negali būti ir niekada nebus korumpuotų ir antivalstybinių įtakų sistemos priedanga. Socialdemokratams nesiimant priemonių, kad ši sistema būtų iš esmės išardyta, ir taip galutinai susitapatinant su šia sistema, Tėvynės Sąjunga turės elgtis ryžtingai.
Turėdami daug abejonių dėl tolesnės Tėvynės Sąjungos paramos G.Kirkilo vadovaujamai mažumos Vyriausybei, prieš apsisprendžiant norėtume sužinoti socialdemokratų aiškų požiūrį ir ketinimus dėl šiame pareiškime iškeltų klausimų:
- Ar įgyvendinsite Seimo patvirtintose išvadose pateiktas nuostatas dėl būtinų permainų VSD?
- Ar jūs manote, kad Arvydas Pocius ir toliau gali vadovauti vienai svarbiausių Lietuvos saugumą užtikrinančių institucijų?
- Ar jums nekelia susirūpinimo išvadose pateikti faktai dėl aukštų valstybės pareigūnų korupcijos, taip pat ir susijusios su įtakingos žiniasklaidos papirkimu siekiant tiems pareigūnams bei juos maitinančioms įtakos struktūroms palankaus “VSD bylos” nušvietimo?
- Ar sutiksite, kad Seime būtų atliekamas parlamentinis korupcijos reiškinio žiniasklaidoje tyrimas ir būtų ieškoma efektyvių būdų šiai problemai spręsti?
- Ar sieksite, kad VSD vadovybė pateiktų jo veiklą prižiūrinčiam Seimo nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui analitines pažymas, susijusias su aukštų valstybės pareigūnų korupciniais ryšiais?
- Ar Seimo NSGK paviešintuose Lietuvos kontržvalgybininkų liudijimuose minimas buvęs Užsienio reikalų ministerijos sekretorius Albinas Januška, palaikęs akivaizdžiai jo kompetencijos ribas viršijusius ir valstybės pareigūno statuso neatitinkančius ryšius su galimai Rusijos specialiųjų tarnybų interesus atstovaujančios bendrovės vadovu, ir toliau dirbs Socialdemokratų deleguoto ministro pirmininko patarėju strateginiais valstybės klausimais?
- Ar sutiksite nedelsiant realizuoti ankstesniuose susitarimuose fiksuotą, bet vis dar neįgyvendintą nuostatą, kad prie STT būtų įkurtas specialus padalinys, kuris prižiūrėtų politinių partijų ir rinkiminių kampanijų finansus?
Tėvynės Sąjungos Prezidiumas kviečia Socialdemokratų partijos vadovybę per artimiausias 10 dienų, kaip numatyta abiejų partijų frakcijų 2006 m. liepos 4 d. pasirašyto susitarimo II dalies 7 punkte, surengti abiejų partijų paskirtų įgaliotų atstovų pasitarimą, kuriame būtų aptarti šie klausimai ir kiti dėl susitarimo įgyvendinimo iškilę nesutarimai.
Pastarojo meto socialdemokratų veiksmai leidžia manyti, kad Socialdemokratų partijos vadovybė sąmoningai siekia provokuoti sutarties nutraukimą ir galbūt apsisprendimą sudaryti koaliciją su kitomis politinėmis jėgomis. Mes esame nusiteikę sąžiningam ir atviram bendradarbiavimui, todėl tokie užkulisiniai žaidimai tik mažina tarpusavio pasitikėjimą.
Tėvynės Sąjunga yra pasirengusi ypač atsakingai nagrinėti Susitarimų su socialdemokratais įgyvendinimo klausimus. Galutinį sprendimą atliksime artimiausiame Tėvynės Sąjungos Tarybos posėdyje.
Andrius Kubilius yra Tėvynės Sąjungos pirmininkas, Seimo vicepirmininkas