Prekybininkai paminėjo, kad dalis naujai atvežtų vaisių ir daržovių yra perpjaunami, tikrinamas jų sunokimo lygis, sultingumas, cukraus ir pesticidų kiekis. Pašnekovai įvardijo, nuo ko priklauso skirtingų vaisių nokimas, gedimas ir laikymo sąlygos.
Dalį vaisių dažnai esą tenka tiesiog išmesti
Skaitytoja Irena (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinomi) tv3.lt redakcijai papasakojo, kad kone kiekvieną kartą vaisiai parduotuvėse, ypač bananai ir avokadai, esą yra supuvę, pajuodę ar akivaizdžiai pradėję gesti. Tad dažnai tenka pasirinkti jų net nepirkti, nes vaizdas, anot Irenos, būna nekoks.
„Net jei bananas ar avokadas pirkimo metu atrodo gerai, parsinešus juos namo jie pajuoduoja vos per kelias valandas – nepadeda net šaldytuvas.
Dažnai būna ir taip, kad banano išorė atrodo gerai, bet nulupus žievę didelė dalis jo būna minkšta ir patamsėjusi arba visiškai pajuodusi, todėl jis būna visai nevalgomas“, – patirtimi dalinosi moteris.
Ji teiravosi, kaip čia yra, kad vieni vaisiai purškiami taip, kad savaitėmis negenda, kiti sugenda dar parduotuvėje, o kiti iš išorės atrodo gerai, bet vidus – visiškai sugedęs.
„Ir ką daryti, jei sumoki už vaisius, o grįžęs namo nulupi ir jie – visi pajuodę, ir juos tiesiog reikia visus išmesti? Ar nupirktus vaisius išvis galima grąžinti?
Ne kartą buvo taip, kad nusipirkau bananų kekę, nulupu vieną – nevalgomas ir išmetu. Žiūriu kitą – vėl išmetu. Tai lieka tik pora gerų, o jei jų nesuvartoji tą pačią dieną – tada ir juos tenka išmest arba, taip sakant, iškandžiot geras vietas. Tas pats ir su avokadais“, – skundėsi Irena.
Parduotuvėse vaisiai ir daržovės nėra purškiami
Prekybos tinklai pabrėžė, kad gabenant ir laikant vaisius bei daržoves yra laikomasi visų Europos Sąjungos (ES) ir Lietuvos įstatymuose numatytų reikalavimų, nustatomos tinkamos sąlygos, atsirenkami tiekėjai.
„Norfa“ atstovas spaudai Darius Ryliškis neslėpė, kad parduotuvėse pasitaiko visko, tačiau tvirtinimas, kad viskas ten – supuvę ar sugedę, savaime suprantama, neatitinka tikrovės.
Jis atkreipė dėmesį, kad pačios parduotuvės ant produktų nieko nepurškia: „Jeigu vaisiai ir yra purškiami, tai augintojų, laikantis tam tikrų ES reikalavimų. Nėra jokių savavališkų, neaiškių purškimų.“
„Maxima“ Kokybės ir kontrolės skyriaus vadovė Ugnė Ulickienė paantrino, kad tokios praktikos – purkšti parduotuvėse esančius vaisius – prekybos tinklas niekada neturėjo ir netaikė.
„Lidl Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė įvardijo, kad vaisiams ir daržovėms prekybos tinklas taiko itin griežtus reikalavimus. Pavyzdžiui, juose gali būti tik trečdalis ES teisės aktais leidžiamo didžiausio veikliųjų medžiagų likučių kiekio.
Ji taip pat nurodė, kad jokios cheminės, apdorojimo ar apsaugos medžiagos ant vaisių bei daržovių nėra naudojamos nei parduotuvėse, nei sandėliuose.
Nuo ko priklauso vaisių gedimas?
„Maxima“ atstovės teigimu, vaisių gedimo trukmė priklauso nuo rūšies, veislės, vaisiaus kelionės iki sandėlio trukmės ir kt.
„Vieni vaisiai – jautresni. Pavyzdžiui, uogos, vynuogės. Šie vaisiai genda kiek greičiau, tad juos perrenkame dar dažniau ir kruopščiau. Jei vaisiai – fasuoti, jie turi galiojimo laiką. Jam pasibaigus, tokius vaisius nedelsiant išimame iš prekybos“, – dėstė U. Ulickienė.
„Rimi Lietuva“ Ryšių su visuomene ir korporatyvinės atsakomybės vadovė Eglė Krasauskienė pabrėžė, kad kiekvieno vaisiaus galimybės išlaikyti ilgalaikę kokybę skiriasi:
„Negalime lyginti aviečių, kurios sugesti gali ir per dieną, jei jas žmogus surinks šlapias. O, tarkime, obuoliai yra mažiau jautrūs. Tačiau ir jie skiriasi – vasarinės rūšys trumpiau išlaiko šviežumą.
Bananai yra skirstomi į 5 sunokimo fazes – nuo žalio iki pernokusio. Į parduotuves tiekiame tik 3–4 – žalsvai geltonus, pilnai geltonus arba su keletu juodų taškelių, kurie nurodo, kad jau yra prasidėjęs cukraus išsiskyrimas, kas garantuoja bananų saldumą.“
„Norfa“ atstovas papildė, kad daug kas priklauso ir nuo temperatūrinio rėžimo.
Kaip dažnai jie atvežami, atrenkami ir kas su jais daroma?
Prekybos tinklai patikino, kad vaisiai ir daržovės per visą dieną yra nuolat peržiūrimi, atrenkami, o sugedę – keičiami tinkamais vartoti.
„Rimi“ atstovė neslėpė, kad perrenkat vaisius gali pasitaikyti žmogiškų klaidų, tačiau visuomet stengiamasi greitai reaguoti ir užtikrinti pirkėjams aukščiausią kokybę.
„Norfa“ atstovas nurodė, kad sugedę vaisiai yra utilizuojami.
„Maxima“ atstovė atskleidė, kad švieži vaisiai ir daržovės į parduotuves yra pristatomi kasdien. O atrinkti prekinės išvaizdos neturintys, bet dar puikiai tinkantys vartoti yra panaudojami darbuotojų maisto gamybai arba paaukojami labdaros organizacijoms.
„Lidl“ atstovė įvardijo, kad vaisiai ir daržovės yra sandėliuojami ir gabenami optimalioje temperatūroje, o sandėlyje tikrinamas jų sunokimo lygis, sultingumas, cukraus kiekis.
„Iki“ pažymėjo, kad vaisiams ir daržovėms nėra nurodomas galiojimo terminas, nes kiekvienas vartotojas gali patogiai prieiti, apžiūrėti, rinktis ir lengvai atskirti, kada jie jau yra netinkami vartojimui.
„Reaguojame į kiekvieną skundą ir būtinai atliekame tyrimą. Jeigu nustatome, kad tai yra mūsų neapsižiūrėjimas, pirmiausia nuoširdžiai atsiprašome kliento, pinigus būtinai grąžiname.
O su parduotuvės personalu dar kartą pasikalbame. Jeigu reikia, pakartotinai pravedame mokymus apie prekių priežiūrą“, – komentavo atstovai.
Jie patikino, kad prekybos tinkle vaisių patikra yra labai griežta. Tikrinami pesticidų kiekiai, o gavus produktus patikra atliekama ir sandėlyje.
Avokadams – specialios nokinimo kameros
„Maxima“ atstovės aiškinimu, kiekviena į sandėlį atkeliavusi vaisių partija yra atidžiai patikrinama pagal specifikacijas.
Pavyzdžiui, yra tikrinamas avokadų kietumas. Pasak U. Ulickienės, jie visuomet yra perpjaunami, siekiant įsitikinti, ar nėra defektų, nes avokadai yra nokinami specialiose nokinimo kamerose:
„Tačiau kartais pasitaiko partijų, kai avokadai būna patyrę apdaužymų. Šiuos pažeidimus vizualiai prieš nokinimą aptikti sudėtinga, o nokdami tokie avokadai ima juoduoti. Tad kiekvieną įsigyjamą partiją peržiūrime ir netinkamos kokybės prekių nepriimame.“
O bananai, pašnekovės aiškinimu, turi polinkį pernokti – tai išduoda jų spalva. Ji nurodė, kad geltoną su vos keliais tamsesniais taškais bananą rekomenduojama suvalgyti prioriteto tvarka, o geltoną su žalsvu atspalviu galima suvartoti dar kiek palaikius.
U. Ulickienė pridūrė, kad, jei bananas neturi išorinių pernokimo požymių, t. y. tamsių dėmelių, viduje sugedęs jis būti negali: „Tokių skundų mes nesame gavę.“
„Rimi“ atstovė teigė, kad priėmimo metu vaisiams ir daržovėms atliekami pjūviai, tikrinami brokai. Tad svarbu ir tai, kaip pirkėjai laiko produktus grįžę namo. Anot jos, vaisiai yra jautrūs temperatūros svyravimams.
„Taip pat svarbu, kaip jie yra laikomi ir kokia šalia yra kaimynystė. Vieni vaisiai išskiria etileno dujas, kiti įsisavina. Dėl to spartėja sunokimo procesas, o laiku nesuvartojus – gedimo“, – aiškino E. Krasauskienė.
Ar vaisius ir daržoves galima grąžinti?
„Lidl“ atstovės teigimu, klientams kreipiantis dėl vaisių ir daržovių kokybės, galioja tos pačios taisyklės, kaip ir dėl bet kurių kitų prekių parduotuvėse: „Klientas gali produktą su čekiu grąžinti įsigijimo vietoje, jam bus grąžinti pinigai arba pakeistas produktas kitu.“
Tą sakė ir „Norfa“ atstovas. Vis tik jis pažymėjo, kad viskas priklauso nuo situacijos – reikia žiūrėti, apie ką eina kalba, kas ir kiek sugedę, ir pan.
„Bet kuriuo atveju prekybininkai visuomet yra suinteresuoti patys gauti ir pirkėjams siūlyti kokybišką produktą, nes nuo to priklauso ir pirkėjo lojalumas, galų gale ir pinigai.
„Taip, kad nusiperki ir visus vaisius parduodi, niekad nebūna. Dalis visuomet suges, nes tokie yra vaisiai“, – komentavo D. Ryliškis.
„Rimi“ atstovė nurodė, kad nusipirkus netinkamos kokybės prekę galima kreiptis į parduotuvę, kurioje ji buvo įsigyta, arba parašyti laišką el. paštu [email protected]. Tam reikia turėti pačią prekę ir kvitą arba jų nuotraukas.
„Maximos“ atstovė taip pat įvardijo, kad įsigijus nekokybišką prekę klientas visada gali kreiptis į parduotuvės administraciją ar skambinti nemokama informacine linija, rašyti el. paštu.
Už kokybę prekybininkai atsako tik pirkimo momentu
„Iki“ atstovai nurodė, kad nusipirkus nekokybišką prekę kokybės specialistai visuomet atlieka tyrimą toje parduotuvėje, kurioje ji buvo pirkta.
Jie pridūrė, kad, priklausomai nuo prekės bei kategorijos, yra tikrinamos kartais ir daugiau nei 5 parduotuvės.
„Už prekių kokybę prekybos tinklas atsako tik pirkimo momentu. Negalime po pirkimo kontroliuoti, kas buvo padaryta su preke.
Pavyzdžiui, ji buvo palikta automobilyje per karsčius, pažeistas temperatūrinis rėžimas, dėl netinkamo transportavimo pažeista pakuotė“, – aiškino pašnekovai.
Jie nurodė, kad vaisių ir daržovių grąžinimo metu atliekama ir ardomoji kontrolė – jei randami defektai, yra supjaustomi 5 proc. atvežto kiekio, tikrinami paslėpti defektai.